28 و 29 فروردین‌ماه؛

آیین نکوداشت «علی سطانی گردفرامرزی» در یزد برگزار می‌شود

آیین نکوداشت دکتر علی سلطانی گردفرامرزی، شخصیت فرهیخته، ادیب و پژوهشگر معاصر یزد در روزهای 28 و 29 فروردین‌ماه جاری در یزد برگزار می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزدبیر اجرایی همایش نکوداشت این پژوهشگر در نشستی خبری با اشاره به سخت‌کوشی و مهاجرت‌های سلطانی از شاهدیه یزد به مرکز استان، خاش در سیستان و بلوچستان، مشهد و تهران برای تحصیل اظهار داشت: برگزاری چنین آیین‌هایی در واقع نکوداشت بزرگان عرصه علم و ادب است.

 
محمدمحسن رفیعی ادامه داد: مراسم افتتاحیه با حضور مسئولان، استادان، دانشجویان و فعالان و علاقه‌مندان حوزه علم، ادب و فرهنگ در دانشگاه یزد برگزار می‌شود و کتاب‌های «در سایه سار ادب»، «رواق نامه» و «دیوان اشعار» وی نیز رونمایی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه نیز عصر همان روز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جمعیت هلال‌احمر یزد برگزار می‌شود، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه عکس مکان‌های تاریخی شاهدیه، انتشار ویژه‌نامه نکوداشت، نمایشگاه کتاب و دیدار مردمی از دیگر برنامه‌هاست.
 
شهردار شاهدیه نیز در این نشست با بیان اینکه فعالیت‌های عمرانی و خدمات شهری بیش از سایر اقدامات نمود دارد، تصریح کرد: باید نگاه جامع و همه‌جانبه ای به شهر داشته باشیم و بر این اساس در فعالیت‌های فرهنگی از جمله تجلیل از شخصیت‌های برجسته همکاری‌ها جدی‌تری صورت گیرد.
 
سیدعلی میر نژاد افزود: شاهدیه از سه منطقه نصرت‌آباد، ابرندآباد و گرد فرامرز تشکیل شده و از هر یک این مناطق شخصیت‌های برجسته‌ای برخاسته‌اند و در حال خدمتگزاری به مردم هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: در برگزاری هرچه بهتر آئین تجلیل از استاد سلطانی گردفرامرزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد، دانشگاه یزد، بنیاد فرهنگی شاهدیه و شهرداری شاهدیه همکاری دارند و در این راستا از سال گذشته نشست‌های متعددی برگزار شده است.
 
علی میرجلیلی، رئیس شورای اسلامی شهر شاهدیه نیز توجه به فعالیت‌های فرهنگی را یکی از وظایف شورای شهر عنوان کرد و تجلیل از مقام علم، ادب و فرهنگ، ترویج فضائل اخلاقی، ترغیب نسل جوان به تلاش و امید به آینده و خدمت به مردم را ازجمله اهداف نکوداشت برشمرد.
 
قاسم میرجلیلی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شاهدیه نیز با تأکید بر الگو بودن فضائل اخلاقی و سخت‌کوشی سلطانی برای جوانان اظهار داشت: ابتدا قرار بود آئین نکوداشت اردیبهشت ۹۷ برگزار شود و با توجه به گستردگی آثار و زمان‌بر بودن تجدید چاپ برخی آثار استاد، دبیرخانه نکوداشت مرداد ۹۷ در دانشگاه یزد تشکیل شد.
 
سید محمود الهام‌بخش، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با بیان اینکه دکتر سلطانی نمونه یک ادیب و دانشمند خودساخته است، اظهار داشت: این استاد، علاوه بر علم و ادب در زمینه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی خدمات و آثار قابل توجهی به جامعه ارائه کرده است.
 
سید علیرضا میرحسینی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی شاهدیه نیز در این نشست خاطرنشان کرد: این بنیاد در سال ۱۳۷۷ با اهدای ۱۰ میلیون ریال توسط استاد «اسلامی گردفرامرزی» راه‌اندازی شد و تاکنون فعالیت‌هایی از جمله تجلیل از دانش آموزان برتر مدارس و حمایت از دانش آموزان و دانشجویان کم‌بضاعت انجام داده است.
 
به گزارش مهر، سلطانی گردفرامرزی متولد ۱۳۱۸ در یزد است و آثار متعددی از جمله تصحیح رباب نامه سلطان ولد، تصحیح فرس نامه، راز سوگندهای قرآن و جلوه‌هایی از اعجاز قرآن (دو کتاب در زمینه قرآن پژوهی)، از کلمه تا کلام (دستور زبان فارسی) و سیمرغ در فضای فرهنگ ایران (اسطوره شناسی ایرانی) از او منتشر شده است.
 
رمزهایی از اساطیر ایران (شاهنامه پژوهی، اسطوره شناسی ایرانی)، نگارش و دستور زبان فارسی (کتاب درسی آموزش و پرورش)، عشق، عرفان، مستی و طنز حافظ (مشترک با ذبیح الله عزت یزدی)، دُر دری (کتاب فارسی عمومی انتشارات سمت) و کتاب‌های متعدد کمک آموزشی، کنکور و مقالات گوناگونی در حوزه دستور، نگارش و نقد و بررسی کتاب‌های درسی آموزش و پرورش از دیگر آثار این ادیب و پژوهشگر معاصر است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..