قلعه سریزد مشهورترین صندوق امانات بانکی ایران

سریزد روستایی به جا مانده از دوران ساسانیان در مهریز بزرگ‌ترین و مشهورترین صندوق امانات بانکی ایران را در خود جای داده است.

به گزارش یزدی نیوز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: روستای تاریخی سریزد با قدمت ۲هزار و ۵۰۰سال پنجمین روستای نمونه گردشگری بین‌المللی ایران میزبان گردشگران است.

 
فاطمی افزود: روستای تاریخی سریزد در شاهراه ملی ایران قرار گرفته و عنوان پنجمین روستای گردشگری و شاهکار شهرنشینی ایران باستان را به خود اختصاص داده است.
 
وی اشاره کرد: سال گذشته ۱۱۸۷۱نفر وارد روستای سریزد شدند که ازاین میزان ۱۰۲۱۲نفر از این قلعه تاریخی بازدید نمودند.
 
فاطمی گفت: از اول فروردین و آغاز تعطیلات نوروزی  تا ۱۶فروردین امسال  22103نفر وارد منطقه گردشگری سریزد شدند که از این تعداد ۱۸۴۹۲نفر از قلعه تاریخی سریزد بازدید نمودند.
وی اشاره کرد: قلعه روستای سریزد به عنوان مهم‌ترین بنای تاریخی این روستا، یادگاری است از دوران ساسانیان که دارای ارزش‌های تاریخی و معماری بسیاری است، این بنا که در سال۱۳۵۴ هجری شمسی با شماره ۱۰۸۴ در سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است، به عنوان بزرگ‌ترین و مشهورترین صندوق امانات بانکی ایران به شمار می‌رفته است.
مصطفی فاطمی  گفت: سریزد روستایی که به عنوان دروازه ورودی شهر یزد بوده و دروازه فرافر آن همچنان پابرجاست و دروازه فرافر با قدمتی حدودا هزار ساله ورودی شهر فرافر که بعدا ایساتیس و سپس یزد تغییر نام داده معروف است.
 
وی اظهار داشت: باغ آهو سریزد و مجسمه آرش کمانگیر و آب انبار و چاپارخانه و رباط نو و کهنه و خانه های بوم گردی از دیگر مجموعه های گردشگری این روستا می باشد.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..