بافت تاریخی و باغ جهانی دولت آباد انتخاب اول گردشگران نوروزی یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان: بافت تاریخی یزد و باغ جهانی دولت آباد در صدر پربازدیدترین اماکن تاریخی استان قرار گرفتند.

به گزارش یزدی نیوز سیدمصطفی فاطمی دبیر ستاد خدمات سفر استان با اعلام این خبر افزود: مسجد جامع کبیر یزد، مدرسه ضیاییه (زندان اسکندر)، خانه لاری ها، کوچه های آشتی کنان و… از آثار بافت تاریخی هستند که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است و از ابتدای تعطیلات نوروز تا روز پنجم فروردین ماه ۹۸ این بافت تاریخی در کنار باغ دولت آباد پر بازدیدترین آثار تاریخی یزد بوده اند.

 
فاطمی در ادامه گفت: بافت تاریخی یزد در تیرماه ۱۳۹۶به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید.
 
 این بافت منحصر بفرد دارای ۱۹۵هکتار عرصه و ۷۵۰هکتار حریم بوده و تنها بافت زنده و پویا در کشور است که کالبد خشتی آن حفظ شده است و زندگی اجتماعی در آن جریان دارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه در خصوص باغ جهانی دولت آباد به عنوان دیگر بنای پربازدید نوروز امسال گفت: این باغ از بناهای به جای مانده از دوران زندیه است و مجموعه ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت آئین، تالار آئینه و سردر اصلی و جنوبی است که چشم گیرترین ویژگی این بنا، بادگیر ۸/۳۳متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود.
 
این باغ بی بدیل، در سال۱۳۹۰ شمسی در مجموعه باغهای ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
 
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر یزد در پایان با اشاره به جایگاه استان در بحث گردشگری کشور، بر تقویت جایگاه و نقش برجسته گردشگری و تاثیر آن در شکوفایی اقتصادی تاکید کرد و افزود: با توجه به نگاه ویژه و توجه گردشگران به این شهر جهانی، بنابراین تمام سعی ما براین است خدماتی متفاوت به مسافران و گردشگران خصوصا در این ایام ارائه دهیم تا خاطره ای خوش از سفر به این شهر جهانی داشته باشند.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
 

بخش نظردهی بسته شده است..