معرفی برترین‌های کشاورزی و دامداری ابرکوه

سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با انتشار ویژه‌نامه‌ای با عنوان «ستارگان سبز» به معرفی برترین‌‌های ملی و استانی حوزه کشاورزی، دامداری و عشایر پرداخت که در میان آنها تعداد 9 برگزیده متعلق به شهرستان ابرکوه است.

به گزارش یزدی نیوز، در بخش ملی «کاظم غلامزاده مهرآبادی» در زمینه نگهداری و بهره‌برداری از قنوات با ۱۰۰ هکتار اراضی تحت پوشش، به عنوان کشاورز نمونه معرفی شد.

 
در بخش استانی نیز «حسن دهقان زاده» در زمینه تولید زردآلو با عملکرد ۸۴ تن در هکتار و داشتن هشت هکتار سطح زیر کشت و در زمینه تولید انار نیز «احمد رشیدی» با عملکرد ۱۳۳.۵ تن در هکتار با سه هکتار سطح زیر کشت، به علت رعایت اصول فنی کاشت و تراکم اصله در هکتار،  دستیابی به تولید محصول مناسب و بازار پسند به لحاظ کمی و کیفی و انتخاب رقم سازگار با اقلیم، در زمره برترین‌ها قرار گرفتند.
 
«احمد سعیدی‌فر» نیز که با داشتن ۴۰۰ رأس دام سالانه شش تن گوشت قرمز و یک تن شیر شهرستان را تأمین می‌کند، از جمله برگزیدگان بخش عشایر است که توانسته است با بهبود مدیریت تولیدمثل و افزایش راندمان صفات تولید مثلی نظیر دوقلو زایی و بره‌گیری، حفظ و تقویت نژدد بومی منطقه و رعایت مقررات منطقه به این موفقیت دست یابد.
 
بزرگترین پرورش دهنده زالو که کار خود را با یک‌هزار زالو آغاز و پس از یک دوره موفق به افزایش تعداد آن به ۶۰ هزار شد، «سکینه زارع پور» است که هم‌اکنون دارای دو سایت پرورش و ۱۵ سایت نظارت و آموزش در ابرکوه، یزد، مهریز و تفت بوده و اجرای طرح پرورش و تکثیر زالو در آکواریوم و وان، بسترسازی تکثیر زالو در حوضچه را نیز آغاز کرده است.
 
یکی از نیازهای شهرستان در بخش کشاورزی راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی جهت فرآوری و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی است که هم‌اکنون این اقدام در سطح خرد توسط «جمیله اکبری رییس‌آبادی» یکی از بانوان نمونه بخش مشاغل خانگی در حال انجام است.
 
این بانوی ابرکوهی توانسته است با استفاده از پتانسیل زنان روستایی فعال در بخش کشاورزی برای تهیه و تأمین مواد اولیه مورد نیاز بهره گرفته و با اخذ مجوزهای لازم جهت فعالیت، از حداکثر ظرفیت کارگاه خود استفاده کند.
 
از آنجایی که یکی از برنامه‌های حائز اهمیت جهادکشاورزی در سطوح مختلف استفاده از روش‌های آبیاری نوین است، «محمد حسن شمس» به عنوان مجری برتر سیستم آبیاری تحت فشار با مدیریت صحیح آبیاری طبق توصیه‌های فنی و کارشناسی در ۹۵ هکتار از اراضی خود، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب در راستای تحقق تثبیت کشاورزی گام برداشته است.
 
«غلامرضا اکرمی ابرقویی» نیز تولید‌کننده برتر گندم آبی در شش هکتار سطح زیرکشت است که متوسط عملکرد وی نیز در هر هکتار ۱۰.۵ تن است.
 
در حوزه دامداری نیز «احمد طیبی» به عنوان گاودار نمونه صنعتی معرفی شده است که ۱۵۰ رأس گاو موجود در مجموعه وی، روزانه ۳۸ کیلوگرم شیر تولید می‌کنند.
 
شایان ذکر است؛ «مجید شیروانی» رییس نمونه مرکز جهادکشاورزی تیجرد نیز از دیگر برگزیدگان استانی مجموعه ستارگان سبز است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..