“فیلم توریسم” بخش مغفول مانده‌ای است که در جشنواره فیلم یزد متولد می‌شود

داور نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «شهرهای میراث جهانی، یزد» گفت: فیلم توریسم بخش مغفول مانده‌ای است که در جشنواره فیلم یزد وجود دارد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین ﺻــﺎﻟﺤﯽ‌آرا، ﻋﮑــﺎس و فیلم‌ساز در یزد، در ارتباط با برگزاری این دوره و سطح آن اظهار داشت: تلاقی علمی، فرهنگی، تفریحی و رسانه‌ای جریان گردشگری و سینما، نه تنها خدمت مهمی به توسعه صنعتی و رویکردی هر یک از این عناوین ریشه‌دار است، بلکه به نظر من فرصت مغتنمی است تا بالاخره مولود مغفولی به نام "فیلم توریسم" در ایران نیز به منصه ظهور برسد.

 
وی خاطرنشان کرد: تصمیم شجاعانه برگزار کنندگان این جشنواره در انجام این مهم، قابل تحسین بوده و حتما در ادوار بعدی با بهره‌مندی از ابعاد مختلف و مشاورانی با تخصص‌های پیرامونی بیشتر، چرخه گردشگردی فیلم در ایران با محوریت استان یزد فعال می‌شود.
 
صالحی آرا عنوان کرد: مهمترین خدمتی که این جشنواره به نوجوانان و جوانان می‌کند، ایجاد انگیزه و به تبع آن تشویق روحیه درست دیدن، حس کردن، تجربه کردن، تامل و تعمق داشتن و هدفمند سفر کردن است.
 
وی تصریح کرد: این ۵ کنش، محصول تجربه سالیان متخصصین ِ امر سفر و گردشگری و همچنین سینماگران کهنه کار است که در بستری تحت عنوان جشنواره فیلم یزد، در اختیار این گروه سنی قرار گرفته است.
 
داور نخستین جشنواره بین المللی فیلم «شهرهای میراث جهانی، یزد» ادامه داد: با نسل نو، می‌بایست با هوش‌تر، پیشروتر و اصولا دیجیتال‌تر حرف زد. در همین زمینه، یکی از حلقه‌هایی که می‌توانست مورد توجه بیشتر برگزارکنندگان باشد، تمرکز ویژه بر موضوعاتی چون "گردشگری دیجیتال" و "فیلم توریسم" است.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر از جمله نقاط قوت این جشنواره، همسوسازی‌های محتوایی در بستر خلق موقعیت‌های خلاقانه است. ظرفیتی برای تمرکز بیشتر بر عناوین کلاسیک اجتماعی، از جمله مسئولیت‌ها، کنش گری ها و رویکردهای فردی و نیز فرصتی برای تجلیل از میراث ملی و میراث بانان بومی منطقه است.
 
صالحی آرا گفت: استفاده از ابزارهای مدرنی همچون برگزاری جشنواره‌های تجربه‌گرا، در عموم کشورهایی با غنای  فرهنگی، در راستای جلب اقبال نسل نو به دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی، امری هوشمندانه و واکنشی در قبال تصمیمات و طراحی‌های واگرایانه و کم ظرفیت سنتی در گذشته است. بنابراین فرصت‌هایی از این قبیل‌، مسلماً به بازشناسی ارزش‌های بومی و بازآموزی مفاهیمی همچون پایش میراث ملموس و ناملموس فرهنگی در کشور خواهد انجامید.
 
داور نخستین جشنواره بین المللی فیلم «شهرهای میراث جهانی، یزد» ادامه داد: به اعتقاد من یکی از مهمترین خروجی‌های این جشنواره، تحکیم دغدغه‌های متعهدانه نسل نو، با ارزش‌های اجتماعی پیشینیان خود در چارچوب امن و مترقی بروز تجربه و ظهور خلاقیت است.
 
وی گفت: شاید مهمترین موضوع در امر داوری جشنواره، تمرکز هر چه بیشتر به وجود و بررسی وجوه مختلف شکل‌گیری محتوا در دغدغه‌های تصویری فیلم‌سازان جوان و همچنین عنایت ویژه به تدابیر خلاقانه آنان است. رویکرد من در امر داوری این جشنواره همزاد پنداری است، ما باید بخاطر بیاوریم که در آن سنین و روزهای ابتدایی راه، با چه دغدغه‌ها و هیجاناتی شروع به فیلم‌سازی کردیم.
 
ﺻﺎﻟﺤﯽ آرا که تاکنون داور ۸ دوره ﺟﺸﻨﻮاره ﻋﮑﺲ ملی ﺑﻮده اﺳﺖ در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم شهرهای میراث جهانی، یزد نیز یکی از اعضای هیئت داوران است.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..