امام جمعه یزد:

عمل به اقتصاد مقاومتی منحصر به شعار و حرف نباشد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر این که به طور قطع رفع مشکلات کشور در گروی عمل به اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: مسئولان و مردم تلاش کنند که این موضوع مهم منحصر به شعار و حرف نباشد.

به گزارش یزدی نیوز آیت الله «محمدرضا ناصری یزدی» در دیدار مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در این بیانیه آمده، این است که باید به عقب برگردیم و اندیشه کنیم؛ یعنی این که باید مشکلات گذشته را شناسایی و با نوآوری و کارآفرینی در صدد رفع آنها باشیم.

 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: به طور قطع رفع مشکلات کشور در گروی عمل به اقتصاد مقاومتی است و مسئولان و مردم تلاش کنند که این موضوع مهم منحصر به شعار و حرف نباشد.
 
آیت الله ناصری یزدی وارادت برخی کالاها را بی‌رویه دانست و ادامه داد: باید منابع و امکانات کشور خود را مدیریت و از واردات بی رویه برخی کالاها جلوگیری کنیم؛ زمانی که اقلام مصرفی میان مردم زیاد شود باعث ایجاد حرص و طمع شده و مردم ناخودآگاه بیشتر از نیاز خود خرید می کنند.
 
وی ضمن تقدیر از مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در خصوص سیاستگذاری‌های درست در زمینه حفظ وضعیت موجود و ایجاد اشتغال پایدار، گفت: برخی افراد نمی‌دانند با مدرک تحصیلی که در اختیار دارند، چه کاری می‌توانند انجام دهند، از این رو باید عناوین شغلی را بررسی کنیم و به تناسب علاقه افراد، در فنی و حرفه‌ای آموزش های لازم را به جویندگان کار بدهیم و زمانی که مهارت لازم را کسب کنند، خود به خود بیکاری کاهش خواهد یافت.
 
نماینده ولی فقیه در استان یزد در این جلسه با اشاره به این که یکی از کالاهای اساسی مردم پوشاک است، اظهار کرد: اگر با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درست، صنعت تولید نساجی را در کشور راه‌اندازی کنیم می‌توان با حداقل امکانات بخش عمده‌ای از نیاز مردم در بخش پوشاک را از طریق تولید داخلی و با استفاده از استعدادهای بانوان و جوانان و پرورش آن ها تامین کنیم.
 
آیت الله ناصری با تاکید بر این که سرمایه‌های خرد و کوچک در جامعه وجود دارد و مسئولان باید با برنامه‌ریزی درست و ارائه ایده به مردم، آن‌ها را به سوی ایجاد شغل‌های خانگی سوق دهند، اضافه کرد: تا جایی که امکان دارد به جای این که پول را در اختیار افراد قرار دهیم، آموزش افراد را در دستور کار قرار دهیم تا فرد با تلاش و کوشش خود حرفه‌‌ای را بیاموزد و در راه کسب درآمد از آن استفاده کند.
 
«محمد حسین ریاحی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد این اداره کل گفت: یکی از دلایل بیکاری فارغ التحصلان دانشگاهی استان، عدم تناسب میان رشته تحصیلی و بازار کار موجود بوده و لازم است مراکز آموزش عالی برنامه ریزی مناسبی در ایجاد رشته‌های دانش بنیان و کاربردی داشته باشند.
 
وی با تاکید بر اینکه استان یزد دومین استان مهاجر پذیر است افزود: شرایط اقتصادی استان به دلیل وجود فرصت های شغلی زیاد از جمله وجود کارخانه ها و واحدهای تولیدی موجب شده که مهاجرت زیادی از استان های همجوار به یزد انجام شود؛ چون این افراد تحصیلات دانشگاهی ندارند و بعنوان کارگر ساده مشغول به کار می شوند ، در زمان نوسان بازار کار، سهم زیادی در افزایش بیکاری خواهند داشت.
 
ریاحی تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۶ را سه هزار و ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون چیزی در حدود ۴۰۰ نفر به آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری استان افزوده شده که با توجه به بررسی‌های که در سطح کشور انجام شده می‌توان گفت وضعیت خوبی داریم.
 
این مقام مسئول، یزد را سومین استان در پذیرش اتباع خارجی معرفی کرد و بیان کرد: در سال‌های گذشته، بانوان تمایلی جهت حضور فعال در بازار کار نشان نمی‌دادند ولی در حال حاضر جمعیت بانوان جویای کار افزایش یافته که معمولاً دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند که این خود عاملی مهم در افزایش نرخ بیکاری استان است.
 
ریاحی با بیان این که اعتقاد داریم باید نگاه کارآفرینی را در مردم زنده کنیم، خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی که در استان وجود دارد اگر با نگاه خلاقانه این قابلیت‌ها شناسایی شوند و تعامل موثری میان دانشگاه ها و کارفرمایان وجود داشته باشد می‌توان با این نوع نگاه به نتایج مثبتی در زمینه توسعه کشور برسیم.
 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به صدور پنج مجوز کاریابی الکترونیکی در استان، گفت: در زمینه ایجاد مشاغل کوچک و خانگی تاکنون ۳۸۰ عنوان شغلی تعریف کرده‌ایم که در سال ۹۶ حدود دو هزار و ۸۰۰ مجوز و در سال جاری تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ مجوز مشاغل خانگی همراه با وام صادر شده است و بیش از دو هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..