وزیرعلوم،تحقیقات و فناوری:

شروع رویکرد دانشگاه جامعه محور در کشور/ ایجاد شبکه علمی با همکاری های توافقی و سازمانی امکان پذیر می شود

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در مراسم یادمان سی امین سال تاسیس دانشگاه یزد با اشاره به شروع رویکرد دانشگاه جامعه محور در کشور بیان کرد: ایجاد شبکه علمی و ماموریت محور شدن دانشگاه ها با همکاری های توافقی و سازمانی امکان پذیر می شود.

به گزارش یزدی نیوز«منصور غلامی» وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در مراسم یادمان سی امین سال تاسیس دانشگاه یزد گفت:در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی  و شروع دهه پنجم  مقام معظم رهبری در بیانیه خود  حوزه علوم و تحقیقات را در کشور مورد اشاره ویژه و تاکید قراردادند و مراسم امروز به عنوان بزرگداشت دانشگاه نیز توجه به علم و دانش را نشان می دهد.

«منصور غلامی» افزود:کشور ما از دیر باز مهد علم و دانش و دانشگاه و مراکز علمی بوده است و  ایران دارای ملتی دانش دوست و دانش پرور است  و با توجه به اینکه علم و دانش منشا توسعه به حساب می آید باید حرکت جدی و قوی تری را در این زمینه شکل دهیم زیرا جریان علم و فناوری در دنیا به سرعت در حال تغییر است و  ضروریست با آن همسو شویم.
غلامی یادآور شد:در طول این چهل سال در تربیت متخصصان و کارشناسان به خوبی عمل شده است و امروز تمام امور کشور برخلاف قبل از انقلاب توسط کارشناسان و نیروهای داخل اداره می شود و اگر حجمی از فارغ التحصیلان جویای کار نیز بدون پاسخ مانده اند به این دلیل است که بازار جذب نیرو و اشتغال با دانشگاه هماهنگ پیش نرفته است.
وی اظهار داشت:انجام تحقیقات در دهه ۷۰ و ۸۰ در کشور توسعه پیدا کرد که ارزیابی دنیا در شرایط حاضر ما را در ردیف کشورهای روز دنیا از نظر علم و دانش قرار می دهد.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بیان کرد:اواخر دهه ۸۰ تا ۹۰ نیز بحث توجه به فناوری،مهارت و کارآفرینی در دانشگاه ها مطرح شد و امروز در کشور بیش از ۱۹۰ مرکز رشد در دانشگاه های مجموعه وزارت علوم فعال هستند و ۴۳ پارک علم و فناوری نیز داریم که در منطقه و بخش هایی از آسیا به عنوان سرآمد معرفی می شوند.
غلامی افزود:نگاه به نسل چهارم دانشگاه های کشور نیز آغاز شده است و تاکید امروز وزارت علوم بر این است که دانشگاه ها باید درگیر حل مسائل جامعه باشند و در این عرصه ایفای نقش کنند تا بتوان چالش های کشور را به فرصت تبدیل کرد.
وی گفت:کوشایی دانشگاهی در دانشگاه های استان و کشور شکل گرفته است و داشته های بسیار ارزشمندی در حوزه علم و فناوری و داریم و امیدواریم بتوانیم پاسخ مناسبی برای خواسته های این حوزه داشته باشیم.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری اظهار داشت:حرکت به سمت دانشگاه جامعه محور در کشور آغاز شده است و دنیا در این زمینه به سرعت در حال پیشرفت است و ضرورت دارد خودمان را در تمام زمینه ها با این پیشرفت هماهنگ سازیم.
غلامی در پایان بیان کرد:با ساماندهی آموزش عالی در درجه اول ارتقا کیفیت دانشگاه ها در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر هدفمند ساختن منابع محدود مالی ،ماموریت محور کردن دانشگاه ها و ایجاد شبکه علمی که واحدهای آموزشی را  از لحاظ توافقی و سازمانی به یکدیگر متصل کندمورد نظر است.
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..