وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

حمایت از ورود اساتیدبه فرآیند کارآفرینی/مراکز کوچک تعطیل نمی‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکردی که امروز تحصیلکردگان دانشگاهی دارند، این است که در فرآیند کارآفرینی شرکت کنند و این اتفاق باعث امیدواری است و باید از آنها حمایت شود.

به گزارش یزدی نیوزمنصور غلامی  مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد تاسیس دانشگاه یزد اظهار داشت: وقتی بزرگداشت دانشگاه مطرح باشد، به طور قطع توجه به علم و دانش در جایگاه اصلی است و کشور ما از دیرباز مهد دانش و مراکز علمی بوده و ثبت قدیمی ترین دانشگاه جهان در ایران توسط یونسکو این سابقه را به نام ایران ثبت و تاریخ علم و دانش را عوض کرد.

 
وی افزود: ظهور و بروز سرآمدان علم و دانش که نمونه آنها هنوز نیامده اند، در همان هزار سال پیش اتفاق افتاد و این افراد از همان دوره و دوره های بعد، منشأ انتقال علم و دانش به تمام مناطق دنیا بودند بنابراین باید یک حرکت جدی و قوی تر در این دوره داشته باشیم زیرا علوم به سرعت گسترش پیدا کرده و تبدیل به فناوری می شوند و به سایر زمینه های قدرت کمک می کند بنابراین باید جایگاه گذشته خود را حفظ کنیم.
 
غلامی ادامه داد: آنچه که اکنون به عنوان دانشگاه داریم ما را در رتبه ۱۶ تولید علم به طور کلی و در برخی علوم دارای رتبه های بالاتر قرار داده و این رتبه اغلب در ۴۰ سال اخیر رقم خورده است.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اعضای هیئت علمی جوان و فعال و تحصلیکرده و تلاشگر، وجود دانشگاه های مادر در همه استانها و … سبب شده تا وضعیت ما در زمینه توسعه علوم و دانشگاه ها خوب باشد.
 
غلامی بیان کرد: در گذشته در بسیاری از رشته ها هیچ متخصصی نداشتیم اما اکنون در تمام حوزه ها، از نیروهای انسانی داخلی استفاده می شود و این نشان از وضعیت خوب دانشگاه های ما دارد اما مشکل اینجاست که بازار جذب نیرو، به موازات تربیت نیرو پیش نرفته به همین دلیل تعداد زیادی نیروی بیکار داریم.
 
وی افزود: ما امروز در ردیف کشورهای صاحب علم و دانش روز دنیا قرار داریم و حرکتی که از اواخر دهه هشتاد و نود اتفاق افتاده، بحث توجه به کارآفرینی است و با توجه به اینکه سابقه طولانی ندارد، نیاز به حمایت وجود دارد.
 
وزیر علوم تاکید کرد: امروز فقط در حوزه دانشگاه های وزارت علوم ۱۹۰ مرکز رشد داریم که به سمت توسعه علم و فناوری، اشتغال و … حرکت می کنند ضمن اینکه ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور داریم که برخی از آنها نمونه های بی نظیر در منطقه هستند.
 
غلامی خاطرنشان کرد: رویکردی که امروز تحصیلکردگان دانشگاهی دارند، این است که در فرآیند کارآفرینی شرکت کنند که این اتفاق باعث امیدواری است و به طور قطع باید از آنها حمایت و قدردانی شود.
 
وی افزود: نگاه به نسل چهارم دانشگاه ها آغاز شده و این نگاه نیز وجود دارد که دانشگاه ها به مباحث مختلف در سطح جامعه وارد شوند که از شاخص ترین آنها ورود به عرصه های اجتماعی و صنعتی است.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این دوره دانشگاه ها سازماندهی شده اند و در حال تلاش برای بررسی مسائل کشور هستند و ارتباط خوبی بین دانشگاه ها و دولت ایجاد شده و پوشه های علمی در دانشگاه ها شکل گرفته است و شروع خوبی است که امیدواریم در آینده با سرعت و وسعت بیشتری کار کند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تعطیلی واحدها را دنبال نمی کنیم و هر مرکزی که بتواند نقشی در زمینه آموزش داشته باشند، حتما حمایت می شود اما لازم است شبکه های علمی ایجاد شود و دانشگاه ها باید در این مسیر به هم وصل شوند.
 
غلامی ادامه داد: دانشگاه ها باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند تا حفظ رشد علمی کشور میسر باشد و این توصیه رهبری است که نگذارید که رشد علمی کند شود بر این اساس باید به سمت کیفی سازی دانشگاه ها و فارغ التحصیلان پیش برویم که این امر به طور قطع تاثیرگذاری بیشتری در جامعه خواهد داشت.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..