لایروبی ۱۸ حلقه چاه مشاهده‌ای برای اولین بار در استان یزد

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد از لایروبی 18 حلقه چاه پیزومتریک یا مشاهده ای در سال جاری و برای اولین بار در سطح استان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز «محمدعلی امیر‌بیگی» در این باره افزود: در سال جاری همچنین ارتقا، مرمت و بازسازی ایستگاه‌های شبکه سنجش آب‌های سطحی انجام شد که با الکترونیکی کردن سیستم‌های هواشناسی و آب سطحی، داده‌ها به صورت آنلاین به شرکت آب منطقه‌ای یزد ارسال و آمار و اطلاعات دما، تبخیر و بارش به صورت لحظه‌ای رصد و کنترل می‌شود.

 
وی تصریح کرد: تعداد ۷۸ ایستگاه آب و هواشناسی و ۲۱ ایستگاه هیدرومتری(آب‌سنجی) در استان و دو ایستگاه برف‌سنجی در ارتفاعات ده‌بالا و نیر وجود دارد که امسال تمام ۷۸ ایستگاه آب و هواشناسی آنلاین‌سازی شده‌اند.
 
امیربیگی افزود: آنلاین‌سازی تغییرات سطح آب چاه‌های مشاهده‌ای و مطالعات آب‌های غیرمتعارف در محدوده کویر درانجیر از دیگر فعالیت‌های شاخص انجام شده در سال ۹۷ است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، متوسط بارندگی سالیانه استان را ۱۰۰ میلیمتر عنوان کرد و یادآور شد: این میزان بارندگی در مقایسه با متوسط بارندگی ۲۵۰ میلیمتر کشور، ۴۰ درصد است .
 
این مسئول با بیان این که متوسط سالانه تبخیر در استان سه هزار و ۱۹۳ میلیمتراست، ادامه داد: میزان نزولات جوی سالیانه قریب به ۷.۴ میلیارد متر مکعب و حدود ۲ درصد حجم نزولات جوی کشور است.
 
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد در خصوص میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی استان، اعلام کرد: به علت کمی بارندگی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر، جریان سطحی عمده منحصر به رودخانه‌های اعظم و بوانات در منطقه هرات و مروست است که متوسط حجم‌آورد سالیانه سطحی رودخانه بوانات در دوره آماری ۱۸ ساله اخیر حدود ۱۲.۴ میلیون مترمکعب و رودخانه اعظم در دوره آماری ۳۵ ساله اخیر ۱۷.۳ بوده است.
 
وی منابع آب زیرزمینی استان را ۶۷۴۱ منبع آبی شامل چاه، چشمه و قنات دانست و خاطرنشان کرد: از مجموع این منابع در سال آبی ۹۶-۹۵ ، به میزان ۱۰۶۵ میلیون مترمکعب آب استحصال شده است.
 
وی بیشترین برداشت آب زیرزمینی در دشت‌ها را توسط چاه‌ها ذکر و تصریح کرد: این چاه‌ها با تمام توان و به طور ثابت بهره‌برداری می‌شود و به همین دلیل در طول سال، سطح آب زیرزمینی افزایش محسوسی پیدا نمی‌کند.
 
امیربیگی در پایان در خصوص مطالعات انجام شده برای منابع آبی شهرستان‌های استان، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۳۱ جلد گزارش‌های آماری، حفاری و مطالعاتی در ابرکوه، ۳۸ جلد گزارش در بافق و بهاباد، ۲۷ جلد در تفت، ۴۶ جلد در خاتم و ۱۳۳ جلد گزارش در حوزه دشت یزد- اردکان تهیه شده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..