مدیر کل تعاون روستایی یزد:

تعاون راهگشای برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد/عضویت ۱۰ درصد از جمعیت استان در تعاونی‎های روستایی

مدیر کل تعاون روستایی استان یزد با بیان این تعاون راهگشای برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشورمان است، گفت: متاسفانه فرهنگ تعاونی در کشورمان ضعیف است و هیچ اقدامی برای ترویج آن صورت نگرفته است.

به گزارش یزدی نیوز«علی جهازی» در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از تعاون به عنوان یکی از خصوصیات فطری انسان‎‎ها که در دین مبین اسلام مورد تاکید است، یاد کرد و اظهار کرد: سرمایه‎‎گذاری در بخش تعاون برخلاف سایر سرمایه‏‏گذاری‎‎ها با توجه به تقسیم قدرت در بین اعضای تعاونی هیچ گاه دچار استعمارزدگی نمی‎‎شود.

 
وی با بیان این که گسترش بخش تعاون راهگشای برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشورمان است، افزود: در همین راستا نیز در برنامه ششم توسعه سهم تعاون از اقتصاد کشور ۲۵ درصد پیش‎‎بینی شده که امیدواریم با تلاش همگانی و حمایت‏‏های دولتمردان شاهد تحقق آن باشیم.
 
این مسئول گفت: متاسفانه فرهنگ تعاونی در کشورمان ضعیف است و هیچ هزینه‎‎ای برای ترویج این فرهنگ تعاون در کشورمان صورت نمی‎‎گیرد و دولتمردان نیز حمایت لازم را از طریق آموزش و فرهنگسازی یا الزام کشور به این امر ندارند.
 
وی هدف اصلی تعاون روستایی را تأمین موجبات پیشرفت، گسترش و تقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی، بازرگانی و خدمات تعاونی در روستاها خواند و گفت: در یک تقسیم‌بندی کلی، اهم وظایف تعاون روستایی به دو گروه وظایف حاکمیتی شامل وظایف سیاستگذاری، هدایتی، حمایتی و نظارتی و نیز وظایف تصدی گری که به شبکه تعاونی‏های تحت نظارت واگذار شده است، تقسیم می‏شود.
 
جهازی یکی از عمده مشکلات تعاون روستایی را به دلیل خرده مالکی یا خرده دهقانی بخش کشاورزی، اجرای نظام بهربرداری بخش کشاورزی استان ذکر کرد و اصلاح ساختار نظام بهره برداری، ایجاد شرکت‎‎های کشت و صنعت کوچک و اصلاح کشت را راهکارهای بهبود این نظام در استان دانست.
 
وی با اشاره به شکل‎‎گیری نظام صنفی کارهای کشاورزی از سال ۷۶، اظهار کرد: هرچند کشاورزی یکی از بخش‎‎های مورد نیاز تمام اقشار جامعه است ولی تا قبل از این سال نظام صنفی مشخصی برای دفاع و حمایت از فعالان این بخش در کشور و استان وجود نداشت ولی اینک با تشکیل این صنف، نماینده کشاورزان نیز در تصمیم‎‎گیری ‎‎ های کلان مرتبط با بخش کشاورزی حضور دارند.
 
این مسئول با بیان این که بازاررسانی یکی از عمده مشکلات در بخش کشاورزی است، گفت: البته در استان در این رابطه اقدامات موثری با تکمیل چرخه تولیدات صورت گرفته ولی همچنان مشکلاتی را در بخش بازاررسانی شاهد هستیم.
 
وی در ادامه برخی از عملکردهای شاخص تعاون روستایی استان طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر در مجموع استان یزد ۱۰۲ تشکل روستایی، کشاورزی، تولید و زنان با سرمایه ‎ ای قریب ۲۱۹ میلیارد ریال و ذخیره قانونی بالغ بر ۹۳ میلیارد ریال و عضویت قریب ۱۱۰ هزار نفر عضو از کشاورزان و روستائیان منطقه تحت نظارت تعاون روستایی استان یزد فعالیت می‏کنند.
 
وی همچنین به فعالیت ۱۲ واحد نظام صنفی کارهای کشاورزی با عضویت بیش از ۱۴ هزار نفر بهره ‎ بردار بخش کشاورزی و فعالیت ۱۰ کانون خبرگان کشاورزی با عضویت نمونه ‎‎ های بخش کشاورزی استان تحت پوشش تعاون روستایی اشاره کرد.
 
به گفته جهازی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در استان یزد بیش از ۵۹۱ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولیدی استان به صورت تضمینی و حمایتی خریداری شده و همچنین بیش از ۶۴۰۰ تن شیر مازاد مصرف تولیدی دامداران استان جهت فرآوری و تبدیل به خامه و شیر خشک خرید حمایتی شده است.
 
وی از صادرات بیش از ۲۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولیدی استان در قالب تشکل‎‎های تعاون روستایی در این مدت خبر داد و گفت: تعاون روستایی امسال برای پنجمین سال تامین و ذخیره ‎‎ سازی میوه شب عید را برعهده دارد که در چهار سال گذشته بیش از ۴۷۰۰ تن میوه تنظیم بازار تامین، ذخیره سازی و توزیع شده است.
 
مدیر کل تعاون روستایی استان خاطرنشان کرد: امسال ۱۴۰۰ تن سهمیه میوه عید نوروز استان است که شامل ۵۰۰ تن سیب و ۹۰۰ تن پرتقال است که از هم‎‎اکنون خریداری و ذخیره‎‎سازی شده است.
 
وی به مقایسه آمارهای موجود در این بخش با پیش از انقلاب نیز اشاره و اظهار کرد: مقدار خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی و دامی استان در حالی تا سال ۱۳۵۷ معادل ۲۲۷۴ تن بوده که تنها در سال گذشته با ۷۲ برابر رشد معادل ۱۶۶ هزار و ۶۵۶ تن بوده است.
 
وی همچنین با بیان این که تا قبل از پیروزی انقلاب خرید حمایتی محصولات کشاورزی و دامی در استان وجود نداشته، این میزان را در سال گذشته ۳۲۹۹ تن اعلام کرد.
 
به گفته جهازی، مقدار مواد سوختی توزیع شده در این بخش نیز در سالهای پیش از انقلاب ۶.۲ میلیون لیتر بوده که تنها در سال گذشته به ۵۵ میلیون لیتر افزایش یافته است و از لحاظ ارزش ریالی اقلام حرفه‏‏ای و معیشتی توزیع شده هم از ۲.۶ میلیارد ریال قبل انقلاب و با رشد ۵۰ برابری به ۱۲۹ میلیارد ریال افزایش یافته است.
 
وی از افزایش سه برابری تعداد تشکل ‎ های تعاونی روستایی استان از تعداد ۳۴ مورد تا سال ۵۷ به ۱۰۲ مورد در حال حاضر اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه در این تشکل‏‏ها نیز از رقم ۲۷۵ میلیون ریال با رشد قابل توجهی به ۲۱۹ میلیارد ریال افزایش یافته است.
 
جهازی در پایان نیز به اهم افتخارات کسب شده توسط سازمان تعاون روستایی استان یزد و شبکه تعاونی‏ها و تشکل های تحت نظارت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اشاره و از اهم آنها به کسب رتبه برتر در جشنواره مدیریت ارزیابی عملکرد، کسب رتبه برتر دبیرخانه تعاون روستایی استان در ارزیابی عملکرد دبیرخانه‏‏های تعاون روستایی‏‏های سراسر کشور، کسب عنوان دستگاه همواره برتر در زمینه ‎‎ ی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی از سال ۱۳۹۴ تاکنون اشاره کرد.
 
 
منبع:ایسنا یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..