مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر یزد:

امکان پوشش بیمه‌ای فعالان صنایع دستی و قالی‌بافان در یزد فراهم شد

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استان یزد گفت: صندوق بیمه روستاییان علاوه بر روستاییان، عشایر و کشاورزان، امکان پوشش بیمه‌ای برای فعالان صنایع دستی و قالی‌بافان را فراهم کرد.

به گزارش یزدی نیوز حسن ابراهیمی،  در نشستی خبری با بیان اینکه جامعه هدف صندوق اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان، قشر کشاورز و روستایی است، اظهار داشت: این قشر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و دوران پس از آن، بیشترین همکاری و مشارکت را در صحنه‌های مختلف داشته‌اند.

 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۸۴ درصد جمعیت استان یزد شهرنشین و حدود ۱۶ درصد روستانشین هستند، افزود: باید از مهاجرت روستاییان به شکل‌های مختلف جلوگیری شود زیرا اگر روند مهاجرت به همین نحو پیش برود، در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر روستایی باقی نخواهد ماند.
 
ابراهیمی تصریح کرد: نیاز امروز روستاها توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد اشتغال و تضمین آینده است که خوشبختانه در بحث زیرساختی از سوی دولت اقدامات بسیار خوبی انجام شده و تقریبا همه روستاها زیرساخت‌های لازم را دارند اما برای اشتغال و تضمین آینده روستاییان نیز باید چاره‌اندیشی جدی‌تری صورت گیرد.
 
وی عنوان کرد: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان در راستای تضمین آینده روستاییان و ایجاد درآمد برای آنها، تمهیداتی انجام داده که لازم است این تمهیدات به روستاییان و عشایر اطلاع‌رسانی شود.
 
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان استان یزد ادامه داد: تمام روستاییان، عشایر و کشاورزان دارای رده سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند به عضویت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان درآیند و با پرداخت حق بیمه، از مزایایی همچون بیمه از کارافتادگی، بازنشستگی و … بهره‌مند شوند.
 
وی تاکید کرد: حتی شاغل بودن یا نبودن روستاییان، تاهل یا تجرد آنها و … مدنظر نیست و تنها شرط سکونت در مناطق روستایی و عشایری و سن است و حتی زنان خانه‌دار روستایی نیز می‌توانند به طور مستقل تحت پوشش این بیمه قرار گیرند و در آینده مستمری بازنشستگی دریافت کنند.
 
ابراهیمی با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه در تامین اجتماعی، امکان ادامه بیمه قالیبافان در این صندوق کاهش یافته، یادآور شد: تمامی افراد شاغل در رشته‌های مرتبط با صنعت فرش و صنایع دستی نیز می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.
 
وی افزود: تمام افراد شاغل در منابع طبیعیِ، جهاد کشاورزی، مهندسان کشاورزی و … نیز می‌توانند زیر پوشش این بیمه قرار گیرند.
 
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان استان یزد در استان یزد ۵۶ هزار و ۶۰۰ نفر مشمول شرایط عضویت در این صندوق هستند که تاکنون بیش از ۲۲ نفر از آنها به عضویت صندوق درآمده‌اند و این رقم تنها ۴۰ درصد افراد مشمول را تشکیل می‌دهد و از این تعداد نیز تنها ۱۰ هزار نفر به طور مستمر بیمه‌پردازی می‌کنند.
 
وی، هزینه بیمه در این صندوق را ۱۵ درصد از سطوح درآمدی که توسط افراد انتخاب می‌شود، خواهد بود که از این میزان ۱۰ درصد توسط دولت و پنج درصد توسط بیمه‌شده پرداخت می‌شود.
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سطوح درآمدی از ۴۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان تعریف شده است، حق بیمه نیز برای هر نفر از ۲۰ هزار تا ۴۵ هزار تومان به صورت اختیاری است.
 
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان استان یزد، مستمری که برای حداکثر این رقم پرداخت می‌شود را در حال حاضر ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه در این بیمه، دولت نقش کارفرما را دارد، افزود: افرادی که قبل از رسیدن به سن بازنشستگی از کارافتاده می‌شوند نیز در صورتی که یک سال حق بیمه پرداخت کرده باشند، مستمری ۶۰۰ هزار تومان در ماه برای آنها در نظر گرفته خواهد شد که تاکنون ۱۱۲ نفر در روستاهای استان یزد از کار افتاده شده و از این مستمری استفاده می‌کنند.
 
ابراهیمی عنوان کرد: امکان انتقال این بیمه به بیمه تامین اجتماعی نیز وجود دارد و به ازای هر سال سابقه یک روز حقوق به آنها افزوده خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت ۳۲ کارگزاری بیمه روستاییان و عشایر در استان یزد خبر داد و گفت: شهرستان تفت بیشترین تعداد بیمه شده در این صندوق در سطح استان یزد را داراست.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..