رئیس پژوهشکده و مرکز درمان ناباروری یزد:

تولد ۱۲ هزار نوزاد به روش AVF در یزد/کمبود داروی ناباروری رفع شد

رئیس پژوهشکده و مرکز درمان ناباروری یزد گفت: از سال ۶۸ تاکنون بیش از ۱۲ هزار نوزاد به روش AVF در مرکز درمان ناباروری یزد متولد شده‌اند.

به گزارش یزدی نیوز پروفسور عباس افلاطونیان در نشستی خبری با اشاره به اینکه نخستین فرزند AVF دنیا ۴۰ سال پیش در انگلستان متولد شد، اظهار داشت: ۱۲ سال بعد از این رویداد مهم جهانی، با پیگیری‌های یک تیم پزشکی برای نخستین بار در کشور مرکز درمانی و پژوهشی ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون ۱۲ هزار نوزاد به روش AVF در این مرکز متولد شده‌اند.

 
وی عنوان کرد: سختی‌ها بسیاری برای واردات تجهیزات و وسایل مورد نیاز و راه‌اندازی این مرکز کشیدیم اما خوشبختانه این سختی‌ها به ثمر نشست و حاصل آن شادی هزاران خانواده‌ای است که از مناطق مختلف کشور برای درمان این بیماری به یزد سفر می‌کنند.
 
افلاطونیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مراجعان به این مرکز از خارج از استان یزد هستند که بیشترین تعداد مربوط به استان‌های همجوار یعنی کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است اما بیمارانی از همه شهرهای کشور داریم و بیشترین مراجعان خارجی ما، شیعیان عراق هستند.
 
وی با بیان اینکه مراکز درمان ناباروری در تبریز، تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور راه‌اندازی شده است،‌ افزود: از آنجا که یزد قطب علمی کشور است و در زمینه درمان ناباروری به روش AVF اولین بوده است، میزان مراجعات مردم به یزد بیشتر است که البته بخشی از آن به دلیل اعتماد مردم به پزشکان یزدی است و همه تلاش ما این است که این اعتماد را حفظ کنیم.
 
افلاطونیان یاد اطبایی همچون دکتر مجیبیان و دکتر جوادی را گرامی داشت و عنوان کرد: این پزشکان به خوبی توانستند اعتماد بیماران را به اطبای یزدی جذب کنند و رسالت ما حفظ این اعتماد است.
 
وی افزود: خوشبختانه زیرمیزی از همان ابتدا در این رشته پا نگرفت و همین امر سبب جلب اعتماد مردم و مراجعه آنها حتی از شهرهایی است که مراکز درمان ناباروری در آنها فعال هستند.
 
افلاطونیان با بیان اینکه دکتر جوادی نیز ۳۰ سال مسئول زایشگاه بهمن بود و ماهی ۶۰۰ زایمان را به تنهایی انجام می‌داد، عنوان کرد: این اقدامات بدون دریافت یک ریال پول اضافه و تنها با حقوق ماهانه وی از بیمارستان انجام شد.
 
رئیس مرکز درمان ناباروری استان یزد تصریح کرد: این افراد باید در پزشکی یزد به ویژه در طب تولیدمثل ماندگار شوند و پیشنهاد نامگذاری سالنی از بیمارستان شهید صدوقی به نام دکتر جوادی نیز بر همین اساس ارائه شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود  در مورد کمبود داروهای درمان ناباروری که در روش AVF استفاده می‌شود، افزود: دارو در کشور به دلیل وجود تحریم‌ها مشکلاتی دارد و علت آن نیز مشکلاتی در زمینه ارسال پول است اما با این وجود، در تابستان امسال مشکلاتی در زمینه تامین دارو بود که خوشبختانه برطرف شده و اکنون شرایط بهتر است.
 
افلاطونیان خاطرنشان کرد: البته مشکل اصلی ما در این زمینه تجهیزات و محیط کشت است زیرا زمان مصرف آن کوتاه است ضمن اینکه مدت زمان زیادی در گمرک می‌ماند و ترخیص نمی‌شود که این امر مشکل‌ساز است.
 
وی افزود: بدهی‌های این مرکز به کمپانی‌ها نیز متاسفانه بخشی از زمان و انرژی ما را گرفته که امیدواریم به زودی برطرف شود.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..