استان یزد پیشرو در درمان ناباروری

نخستین مرکز تحقیقات و درمان ناباروری کشور در سال 68 با هدف درمان زوجهای نابارور و افزایش امید به زندگی فعالیت خود را در یزد آغاز کرد.

به گزارش یزدی نیوز رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد گفت: هدف از شکل گیری چنین مرکزی در ابتدای امر پایه گذاری تکنولوژی برتر در درمان ناباروری در کشور برای اولین بار، فراهم کردن امکانات لازم جهت توسعه این دانش در استان و کشور و درمان زوج‌های ناباروری بود که برای درمان مجبور به مسافرت به کشور‌های اروپایی بودند.

 
افلاطونیان افزود : قبل از تاسیس این مرکز، زوج های نابارور باید برای درمان به خارج از کشور می رفتند و هزینه هر زوج هم صد هزار دلار بود که ما توانستیم با هزینه تنها یک زوج به اندازه صد هزار دلار اولین مرکز درمانی ناباروری را در ایران راه اندازی کنیم.
 
وی گفت: این مرکز در پایان سال ۱۳۷۹ از طریق معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان قطب علمی کشور در زمینه درمان ناباروری و تولید مثل و همچنین در سال ۱۳۸۰ به عنوان مرکز تحقیقاتی نمونه در جشنواره پژوهشی رازی معرفی شد.
 
رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزدافزود:فعالیت گسترده در آموزش و تربیت فلوشیپ نازایی و تربیت دانشجوی دکترای تولید مثل، تحقیق و پژوهش گسترده در خصوص طب تولید مثل و درمان بیماران از دلایلی است که این مرکز را شاخص کرده است.
 
افلاطونیان گفت: این پژوهشکده ترکیبی از سه مرکز تحقیقاتی و درمان ناباروری، بیولوژی سلول‌های بنیادی و تحقیقاتی سقط مکرر است.
 
وی افزود: عمده فعالیت‌های این پژوهشکده سه محور اساسی را دنبال می کند، اولین محور و اصل وجودی این مرکز، انجام پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌هایی است که نتیجه آن در درمان و ارتقاء سلامت بیماران تاثیر می گذارد.
 
افلاطونیان در رابطه با محور دوم این مرکز که مسائل آموزشی را شامل می شود، گفت: ٣١ نفر فلوشیپ ناباروری در این مرکز آموزش دیده اند و تعداد زیادی در دوره تخصصی بیولوژی تولید مثل در حال تحصیل هستند و رشته‌های مختلفی مثل ژنتیک و بیوتکنولوژی در قالب پژوهش یا دوره‌های آموزشی شرکت می کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: رشته تخصصی فلوشیپ نازایی (معادل فوق تخصص زنان و زایمان) در سال ۱۳۷۷ و پی اچ دی بیولوژی تولید مثل در سال ۱۳۸۷ و مجله تخصصی طب تولید مثل (IJ.R.M) به زبان انگلیسی نخستین بار در این مرکز راه اندازی شد.
 
معاون آموزشی پژوهشکده علوم تولید مثل یزد گفت:اکنون این مرکز در زمینه حفظ باروری  در زنان سرطانی دستاوردی دیگر داشته است.
 
خلیلی افزود:دراین شیوه قطعه ای از رحم فرد مبتلا به سرطان برداشته می شود تا بعداز بهبود سرطان اقدامات باروری برای وی انجام شود.
 
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..