استاندار یزد در نشست خبری با اهالی رسانه:

انتظارم از رسانه‌های استان مطالبه‌گری و کمک به تحقق شاخص‌های حکمرانی خوب است/ رسانه های استان را بهترین یاور خود می‌دانم

استاندار یزد در نخستین نشست خبری خود با اهالی رسانه استان شنونده سخنان و پاسخگوی سوالات آنها در حوزه های مختلف ازجمله ‌تامین و انتقال آب، مسائل مربوط به محیط زیست، نحوه ارتباط با رسانه‌ها، حوزه اشتغال، ‌توسعه گردشگری و تغییرات مدیریتی استان بود.

به گزارش یزدی نیوزنخستین نشست خبری "محمدعلی طالبی" استاندار یزد با حضور "عباس حیدری" ‌مشاور و مدیرکل حوزه استاندار و جمعی از پیشکسوتان و اهالی رسانه استان در سالن کوثر استانداری برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست خبری ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: برنامه من برای توسعه استان اتکای رسانه‌هاست تا شاهد نقش‌آفرینی بیشتر رسانه‌ها در استان باشیم زیرا در بحث حکمرانی خوب خیلی از شاخص‌ها به رسانه‌ها باز می‌گردد و آن‌ها باید مطالبه‌گر باشند.
"‌محمدعلی طالبی" ‌ادامه داد: انتظارم از رسانه‌های استان مطالبه‌گری و کمک به تحقق شاخص‌های حکمرانی خوب است و رسانه های استان را از خود و بهترین و نزدیک ترین یاور خود می‌دانم.
 
 
از اولویت های اصلی موضوع تامین آب برای استان است
 
 
طالبی موضوع تامین آب و انتقال آب به استان را از اولویت‌های اجرایی و اصلی استان عنوان کرد و افزود: در بحث مدیریت مصرف آب نیز، موضوع باید در حوزه‌های مختلف با جدیت دنبال شود و همه بایستی در این زمینه همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه برنامه‌هایی با اولویت مدیریت مصرف آب در استان درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در واقع تمام تلاش ما بر فرهنگ‌سازی مناسب در بخش شرب و بهداشت در موضوع آب است تا ابزارهای کاهنده مصرف آب مورد استفاده قرار گیرد، همچنین جلوگیری از هدررفت آب در بخش ‌آشامیدنی و بهداشت مورد اهتمام مدیریت ارشد استان است و این بحث با جدیت دنبال می‌شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه در راستای هدررفت آب در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت در استان در دستورکار قرار گرفته است، ‌گفت: بحث تغییر الگوی کشت در استان به‌نحوی‌که میزان مصرف را در بازه زمانی مشخص کاهش دهیم یکی از اقداماتی است که باید صورت گیرد، همچنین در بخش صنعت در شورای تأمین استان، ممنوعیت اختصاص آب از منابع زیرزمینی و آب انتقالی برای صنایع مصوب شده است که در این راستا صنایع ملزم شده‌اند تا به ارائه برنامه کاهش میزان مصرف و صرفه‌جویی بپردازند.‌
طالبی ادامه داد: در راستای مدیریت مصرف آب در یزد هر صنعت جدیدی که در استان ایجاد می‌شود، بایستی از محل صرفه‌جویی از بخش صنعت یا کشاورزی باشد و هیچ منبع آبی جدیدی برای صنایع اختصاص داده نمی‌شود.
وی با تأکید براینکه میزان سهمیه آب انتقالی به یزد از دو سال گذشته به ۵۴ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده ‌بود، افزود: درحال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته، این میزان را به ۶۳ میلیون مترمکعب برگردانده‌ایم و با این حساب تابستان پیش رو نسبت به تابستان گذشته مشکل کمتری را در موضوع آب داریم.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: با این‌وجود ‌این میزان تنها حدود نیمی از آب موردنیاز استان یزد است و مجبور هستیم برای مابقی این نیاز از چاه‌ها استفاده کنیم که قطعاً کیفیت آب را مقداری کاهش می‌دهد و درعین حال امیدواریم تا با بارندگی و نزولات جوی شرایط بهتری در کشور حاکم شود.
طالبی با بیان اینکه با اقدامات پدافندی و پیگیری‌های صورت گرفته در راستای بحث امنیت خط انتقال خوشبختانه خیلی از نگرانی‌های ما برطرف شده و امیدواریم این امنیت روانی جامعه را در ماه‌های آینده و سال بعد داشته باشیم، گفت: در بحث انتقال آب در زمینه خط دوم و هم در ارتباط با خلیج‌فارس و دریای عمان پیگیری‌هایی در حال انجام است و پس از به نتیجه رسیدن این اقدامات، اطلاع‌رسانی‌های کامل انجام می‌شود.
 
 
کمک رسانه ها به تحقق شاخص های حکمرانی خوب
 
 
عالی ترین مقام اجرایی استان در خصوص موضوع حکمرانی خوب به‌عنوان یکی از رویکردهای جدی در مدیریت جدید استان، بیان کرد: این موضوع چهارچوب مشترکی برای حرکت همه ما در راستای تأمین منافع مردم و تعامل هرچه بیشتر دولت، بخش خصوصی و مردم قلمداد می‌شود، چنانچه در این حکمرانی، تعامل مشترکی صورت می‌گیرد که ماحصل این تعاملات موجب تأمین منافع مردم می‌شود و شاخص‌هایی که برای بحث حکمرانی خوب مطرح‌شده، بحث مشارکت به معنای فراهم شدن زمینه حضور هرچه بیشتر همه مردم در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه با حکمرانی خوب این فرصت به مردم داده می‌شود تا بتوانند در همه عرصه‌ها نقش‌آفرین باشند، ادامه داد: شاخص دیگر حکمرانی خوب پاسخگویی است و در این زمینه مطالبه‌گری شاخص اصلی است که مطالبه‌گری رسانه‌ها در این راستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا اگر این مطالبه‌گری‌ها در استان به وجود آید، پاسخگویی بهتری را از مسئولان در همه بخش‌ها شاهد خواهیم بود.
استاندار یزد افزود: در واقع مسئولیت‌پذیری، قانون‌مداری، ارتقای کارآمدی نظام و بحث شفافیت، از دیگر شاخص‌های حکمرانی خوب قلمداد می‌شود، در بحث شفافیت با کمک رسانه‌ها می‌توانیم فضایی را در استان فراهم کنیم که مسائل را خیلی شفاف و بدون پیچیدگی‌هایی که بعضاً فسادهایی به دنبال دارد دنبال کنیم.
طالبی با تأکید بر اینکه شفافیت به معنای بازی کردن با آبروی دیگران، توهین و افترا نیست، خاطرنشان کرد: در واقع بایستی الزامات شفافیت در نظر گرفته شود و وارد حیطه‌هایی نشویم که خدای‌نکرده اخلاق قربانی شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان گفت: در بدترین شرایط استان یزد پس از انقلاب‌ مسئولیت مدیریت استان را پذیرفته ام اما اتکای ما به مردم، رسانه‌ها و سرمایه‌های اجتماعی است که در درون جامعه یزد وجود دارد و درصدد هستیم که تمام این سرمایه‌های اجتماعی را در خدمت استان به‌کار گیریم و بدون ملاحظه سیاسی، فکری ‌و عقیدتی توان خود را در این راستا قرار دهیم که هرکسی دغدغه خدمت به جامعه دارد، عرصه فعالیت برای وی باز باشد.
 
 
حفظ محیط زیست از اولویت های مدیریت ارشد استان است
 
 
طالبی با اشاره به اینکه در بحث محیط‌ زیست برنامه‌ای جامع تدوین‌شده است که در روزهای آینده به‌عنوان سیاست کلی ما در این حوزه ابلاغ می‌شود، بیان کرد: صنایعی که رعایت مسائل زیست‌محیطی را ندارند ساماندهی مناسبی می‌شوند و جهت‌گیری‌ها و تأکید ما در حوزه محیط‌زیست بیشتر خواهد شد، همچنین در راستای جمع آوری سگ‌های ولگرد در شورای تأمین استان مصوبات خوبی صورت گرفته است.
 
 
ایجاد اشتغال برای بانوان و فارغ التحصیلان یزدی
 
 
استاندار یزد با بیان اینکه در موضوع اشتغال، نسبت به برخی برنامه‌هایی که از گذشته دنبال شده، نقد دارم و با تأکید براینکه یکی از اولویت‌های اصلی ما بحث اشتغال بانوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بومی استان است، ‌گفت: رویکرد ما این است که از صنایعی حمایت کنیم که شغل آن برای افراد بومی تحصیل‌کرده باشد که در این راستا حرکت ما به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و ‌صنایع های‌تک است و اقتصاد گردشگری نیز می‌تواند در این زمینه بسیار ما را متحول کند به‌ویژه در بحث اکوتوریسم که برنامه‌های خوبی در این زمینه به مرحله اجرا درخواهد آمد.
 
 
از هیچ مدیر متخلفی حمایت نمی‌کنم
 
 
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: بنای سفارش و حمایت از هیچ مدیری که تخلف داشته باشد را ندارم اما به بهانه شفافیت نباید جرئت از مدیران گرفته شود بلکه معتقدیم مدیری که برای منافع استان بدون چشم‌داشت و توجه به منافع شخصی کار می‌کند، قاطعانه حمایت خواهد شد و هر مدیری هم که ابهاماتی در کارش باشد، به‌طور قطع از سوی مدیریت ارشد استان حمایتی نخواهد شد.
طالبی درخصوص مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه گفت: منتقدان دولت بایستی درک درستی از شرایط داشته باشند و در کنار دولت منافع ملی و نیازهای مردم را درنظر بگیرند، این گرانی‌ها و فشاری که برای مردم به وجود آمده قابل‌درک است اما بخشی از آن به تحریم های بی سابقه و مسائلی برمی‌گردد که در سطح بین‌المللی داریم و امیدواریم که از این دوران به‌خوبی عبور نماییم.
استاندار یزد با بیان اینکه به همه رسانه‌های منتقد و همراه احترام گذاشته ام و اکنون نیز همین رویه را دنبال خواهم کرد، ادامه داد: اگر بحث تطمیع برخی رسانه‌ها توسط بعضی از مدیران مستند باشد، برخورد جدی خواهم کرد.
وی در خصوص محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده در راستای برگزاری جشن سده، ‌افزود: باتوجه به سوءاستفاده‌هایی که از برخی مناسبت‌ها شد و پیش‌بینی می‌شد که هدف عناصر فرصت طلب مبنی بر سوءاستفاده بعدی از جشن سده باشد تصمیم‌گیری‌هایی در سطح ملی شد که ما تنها مجری آن بودیم اما امیدواریم با انجام اقداماتی، نگاه محدودکننده به جشن‌ سده که نه‌تنها متعلق به زرتشتیان بلکه به همه ایرانیان است، از بین برود.
 
 
وزارت کشور به وظایف قانونی خود در انتخاب شهردار عمل کرده است
 
 
عالی ترین مقام اجرایی استان با تأکید براینکه وزارت کشور به وظایف قانونی خود در مورد انتخاب شهردار یزد عمل کرده است، خاطرنشان کرد: در واقع وزارت کشور در مورد شهردار و فرماندار یزد وظایف خود را به‌درستی انجام داده است و درجریان جزئیات این روند هستم اما پیچیدگی‌هایی وجود دارد که از دست وزارت کشور خارج است، گرچه معتقدیم که در مورد شهردار یزد نیز این بلاتکلیفی برای مردم ناخوشایند است‌ و منتظریم تا شورای حل اختلاف، نظر خود را در این زمینه هرچه زودتر اعلام کند.
طالبی با اشاره به مشکلات موجود در استان یزد، گفت: قرار نیست مشکلات استان را کتمان یا نفی کنم و در برنامه‌ای هم که در این راستا به هیئت محترم دولت ارائه دادم مبنی بر مشکلات استان و رفع آن‌ها بوده است اما بزرگ‌نمایی در مورد برخی مشکلات را نمی‌توانم پذیرا باشم، باید گفتمان ما منطبق با واقعیت ها باشد زیرا در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سایر استان‌ها رتبه های خوبی داریم و در شاخص های آماری در حوزه آسیب‌های اجتماعی نسبت به سایر استان‌های کشور در رتبه‌های بیست و پنجم و بیست و ششم به بعد هستیم.‌
 
 
سازوکارهای حمایت از رسانه های استان فراهم شود
 
 
رئیس شورای اطلاع رسانی استان با بیان اینکه آماده هرگونه حمایت از رسانه های استان مشروط بر فراهم بودن امکان و شرایط آن است از خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان خواست سازوکارهای حمایت از مطبوعات و رسانه‌های استان را به کمک اداره کل روابط عمومی استانداری یزد فراهم کنند.
استاندار یزد در پایان سخنان خود با بیان اینکه در راستای میانگین سن مدیران استان سعی من بر کاهش این میانگین است درباره استفاده بیش از پیش از بانوان در بدنه مدیریت استان نیز خاطرنشان کرد: پس از مذاکره با چند نفر از بانوان برای قبول مسئولیت در مدیریت استان از سوی آنها تمایلی انجام نشد و خواستار معرفی افراد مناسب برای تصدی برخی مسئولیت ها از سوی زنان استان هستیم.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..