در نشست مشترک آب منطقه‌ای یزد با بهر‌ه‌برداران شهر هرات مطرح شد؛

لزوم همکاری کشاورزان برای حفظ و احیای منابع آبی موجود/ برخورد جدی با متخلفان حوزه آب

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد خواستار همکاری کشاورزان وبهره‌برداران برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شد.

به گزارش یزدی نیوز «محمدرضا حکیمی» در نشست مشترک با بهر‌ه‌برداران منابع آبی شهر هرات با اشاره به خشکسالی به عنوان مهمترین مشکل یزد، اظهار کرد: راهکار اصلی برای مقابله با این شرایط، سازگاری نسبت به آن است چرا که این مشکل مبتلا به تمام کشورمان است و راهی جز حفظ منابع آبی موجود برای ادامه حیات نداریم.

 
وی افزود: سفره‌های آب زیرزمینی دارای آبی است که میلیون‌ها سال روی هم انباشته شده و با بارندگی بدون سیلاب و رواناب و به راحتی قابل جبران نیست لذا در صورتی که نسبت به پیگیری حفظ منابع آب تلاش نکنیم باید مانند مهاجرت‌های برخی روستاها از شهرهایمان نیز مهاجرت کنیم.
 
این مسئول با بیان این که تغییرات اقلیمی منجر به تشدید شرایط کم آبی شده است، تصریح کرد: متاسفانه هر دهه دمای هوا دو دهم درجه و شدت تبخیر نیز به ۵.۴ میلی‌متر افزایش یافته است.
 
وی با کاهش سالانه ۰.۱ میلی‌متر بارندگی نیز عنوان کرد: متاسفانه سال آبی ۹۶ و ۹۷ یکی از خشک‌ترین سال‌ها در تاریخ کشورمان بوده است و از منظر دیگر آب انتقالی نیز با مشکلاتی چون تعرض و کم‌آبی مواجه است از این رو باید نسبت به گذشته با جدیت نسبت به حفظ منابع آبی اقدام کنیم.
 
حکیمی ارتقای آگاهی مردم را نیز ظرفیت قابل توجهی در حفظ منایع آبی عنوان کرد و گفت: مردم باید احساس وظیفه کنند و نسبت به مسائلی چون تخلف‌های آبی حساس باشند.
 
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود فرونشست را از پیامدهای مصرف بیش از حد آب دانست و گفت: به دنبال خالی شدن سفره‌های آبی، زمین دچار فرونشست می‌شود و نمونه‌های بارز این رویداد فروچاله‌ها در  ابرکوه و شکاف دشت یزد – اردکان است که ممکن است در مناطق مسکونی نیز رخ دهد.
 
وی از اجرای طرح پنج ساله احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان خبر داد و گفت: در این بازه زمانی پنج ساله باید افت آب‌های زیرزمینی به صفر برسد و علاوه بر این در طرحی ۲۰ ساله باید سطح آب را به میزان گذشته بازگردانیم.
 
این مسئول در رابطه با برخورد جدی با متخلفان حوزه آب نیز اظهار کرد: ۷۰ مورد پرونده با جرایم سنگین در این رابطه در مراجع قضایی استان داریم که گویای برخورد شدید با متخلفان این حوزه است.
 
«مجتبی آغاز» مسئول جهاد کشاورزی خاتم نیز در ادامه این نشست با بیان این که شهرستان خاتم ۸۳۵ هزار هکتار مساحت دارد، تصریح کرد: این شهرستان حدود ۵۲۰ هزار هکتار مرتع،  65 هزار هکتار جنگل و ۴۱ هزار  هکتار اراضی قابل کشت دارد که در این اراضی ۱۰۲ رشته قنات، ۲۱ دهنه چشمه و ۵۷۰ حلقه چاه کشاورزی وجود دارد.
 
وی سطح زیرکشت باغات این شهرستان را ۲۰ هزار هکتار مطرح کرد و گفت: شهرستان خاتم ۱۶ هزار هکتار اراضی زراعی و ۵ هزار هکتار نیز اراضی کشاورزی رهاشده دارد اما بافت این اراضی به مرور زمان تغیر کرده‌اند چرا که از قدیم بافت خاک، اول به شکل مراتع بوده و پس از حفر چاه حتی در ۲۰ متر، برداشت آب مقدور بوده است اما هم‌اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که برای برداشت آب باید چاه‌های عمیق‌تری حفر شود.
 
وی به برداشت‌های بی‌رویه و تاثیر آن بر روی املاح آبهای موجود در شهرستان اشاره و اضافه کرد: خاتم دارای آب‌های با ای‌سی ۷۰۰ تا ۱۷ هزار است و گاهاً فلزات سنگینی چون منیزیم و منگنز را نیز آب‌هایی بی‌ارزش و حتی تلخ شاهد هستیم.
 
این مسئول در بحث کاهش عمده مصرف آب به سیستم آبیاری کم فشار و تحت فشار اشاره کرد و گفت: از سوی جهادکشارزی مصرف آب با سیستم کم فشار که همان لوله‌گذاری است، حدود ۲۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا شده است که هنوز هم پایدار و برقرار است.
 
وی افزود: برای دریافت این سیستم ۱۵۰۰ نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند که در این صورت حداقل نیم تا یک سال به بهروری اب آنها افزوده شود.
 
آغاز از پرداخت تسهیلات قنوات نیز یاد کرد و گفت: همه قنوات صاحب سند هستند و به آنها نیز تسهیلاتی به میزان هر هکتار ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بلاعوض تعلق می‌گیرد تا بتوانند آن را لوله‌گذاری کنند که قنات فتح‌آباد در این شهرستان با این احتساب ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است.
 
گفتنی است، در بخش دیگری از این نشست دکتر «مسعود احمدخانی» از اساتید دانشگاه نیز در رابطه با اهمیت حفظ منابع آبی و مدیریت بهینه سخنانی ایرااد کرد.
 
جلسه پرسش و پاسخ با مسئولان از دیگر بخش‌هخای این نشست بود.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..