مدیر عامل آبفار یزد خبر داد:

افتتاح ۴۰ طرح آبرسانی روستایی استان یزد در دهه فجر/آبرسانی سیار به یک چهارم روستاهای استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از افتتاح 40 طرح آبرسانی روستایی در این استان با اعتباری بالغ بر 430 میلیارد ریال در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«محمد فتاحی» در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان این که متاسفانه استان یزد سال آبی خوبی را آغار نکرده است، تصریح کرد: در چهار ماهه نخست سال آبی جاری متوسط بارندگی استان تنها ۱۵ میلی‏متر بوده و امیدواریم در ماه‎‎های باقیمانده از سال آبی شاهد نزول رحمت الهی به ویژه در روستاهای استان که حدود ۹۰ درصد آب شرب آنها از منابع زیرزمینی تامین می‎‎شود، باشیم.

 
به گفته وی، اگر روند بارشی سال گذشته و سال‎های قبل مجدداً امسال تکرار شود شاهد این خواهیم بود که مانند حال حاضر ۳۳۰ روستای استان یعنی یک چهارم روستاهای استان به صورت آبرسانی سیار  از طریق ۱۶ تانکر سیار و ۵۵۰ تانکر ثابت تامین آب شرب شوند.
 
وی حجم آبرسانی سیار به روستاهای استان را امسال ۲۵۰ هزار مترمکعب ذکر کرد و گفت: البته امسال گاهاً برخی روستاها عمدتاً در مناطق کوهپایه‎‎ای شهرستان تفت نیز شاهد جیره‎‎بندی آب بودند.
 
فتاحی اساس کار امسال شرکت آب و فاضلاب روستایی استان را تکمیل و بهره‎‎برداری از مجتمع‎های آبرسانی روستایی ذکر کرد و گفت: آبفار یزد در حال حاضر ایجاد ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی را در دستور کار دارد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از این طرح‎ها در صورت تامین اعتبار تا افق ۱۴۰۰ تمام روستاهای استان دیگر به صورت سیار آبرسانی نشوند.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در ادامه با اشاره به افتتاح با آغاز عملیات ۴۰ طرح آبرسانی روستایی استان در ایام الله دهه فجر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال، تصریح کرد: این طرح‎‎ها بالغ بر ۱۳۰ روستای با جمعیتی بیش از ۷۲ هزار نفر را تحت پوشش خدمات آبفار قرار خواهد داد و شاخص بهره برداری روستاهای استان را پنج درصد ارتقا خواهد بخشید.
 
به گفته این مسئول، حجم عملیات مورد بهره برداری در دهه فجر امسال شامل ۱۰۲ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۱۰ کیلومتر خط انتقال، بهره برداری از هشت حلقه چاه، و ۸۲۵۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب است.
 
فتاحی در ادامه به مقایسه آمارهای آبفار استان قبل و پس از ۴۰ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد مشترکان آب روستایی استان از ۴۵۲۰ مورد قبل از پیروزی انقلاب هم اکنون به ۱۱۰ هزار و ۳۷۵ مشترک افزایش یافته است.
 
وی حجم مخازن دخیره آب روستایی استان قبل از انقلاب را ۱۱۱۵ مترمکعب و اکنون ۱۰۲ هزار و ۴۹۰ مترمکعب ذکر کرد و افزود: روستاهای استان تا پیش از انقلاب دارای ۱۵۱ کیلومتر خط انتقال بوده که این میزان در حال حاضر بالغ بر ۱۷۲۰ کیلومتر است.
 
وی با اشاره به ۳۸۹ کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی استان تا قبل از پیروزی انقلاب، این میزان را ۴۴۶۴ کیلومتر در حال حاضر عنوان کرد و گفت: در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب تعداد مجتمع‎‎های آبرسانی مورد بهره برداری در استان ۸۶ مورد است.
 
این مسئول منابع آبی روستاهای استان تا پیش از انقلاب را ۳۳ مورد اعلام کرد و گفت: این تعداد هم اکنون ۳۷۸ مورد است و علاوه بر این ۷۰ روستا با ۴۱ هزار مشترک و جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر از طریق آب انتقالی تامین می‎‎شوند.
 
وی از وابستگی روستاهای استان به آب انتقالی خبر داد و افزود: قطعی حتی یک روز آب انتقالی، روستاهای زیادی در استان را دچار تنش آبی شدیدی خواهد کرد.
 
فتاحی اظهار کرد: خوشبختانه روستایی تحت عنوان روستای خالی از سکنه به دلیل مشکل آب در استان نداریم و سعی داریم حتی روستاهایی که تحت پوشش آبفار نیستند را تحت پوشش آبفار قرار دهیم و شبکه آبرسانی بهره مند سازیم.
 
وی به نقش آبرسانی در روستاها بر رونق روستاها به ویژه از طریق توسعه گردشگری و اقامتگاه‌‌های بومگردی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تامین آب شرب پایدار در روستاها بخش‎‎های اشتغالزایی و توسعه بخش‎‎های کشاورزی و صنعتی روستاها را سرعت بیشتری بخشیده است.
 
وی مهمترین مشکل برای زنده نگه داشتن سکونتگاه‎‎های روستایی استان را تامین آب ذکر کرد و گفت: از آنجایی که راهکاری جز تامین آب مورد نیاز روستاها از خارج از حوزه استان نداریم، مجتمع‎‎های آبرسانی استان نیز به نحوی طراحی شده‎‎اند که بتوانند از این آبها بهره‏‏مند شوند.
 
فتاحی در پایان نیز متوسط سرانه مصرف آب در روستاهای استان را روزانه ۱۸۰ لیتر عنوان کرد و گفت: میزان سرانه استاندارد در بخش روستایی ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در روز است و در شرایط کنونی هیچ راهکاری جز مدیریت مصرف و تامین آب از خارج حوزه‎‎های آبی استان برای زنده نگه داشتن روستاهای استان نداریم.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..