با روش های نوین آبیاری:

صرفه جویی ۵۰تا۹۵ درصدی مصرف آب دربخش کشاورزی

درحال حاضر 24 هزار هکتار ازاراضی کشاورزی استان زیر پوشش سامانه های آبیاری نوین رفته وموجب صرف جویی 14 میلیون متر مکعب آب دراین بخش شده است.

به گزارش یزدی نیوزرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : بر اساس برنامه سازگاری با کم آبی در استان در افق برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است مجموع منابع آبی در اختیار بخش کشاورزی از ۹۰۹ میلیون متر مکعب فعلی به حدود ۵۶۰ میلیون متر مکعب کاهش یابد .

 
سجادی پورافزود: این میزان صرفه جویی از طریق اجرای سامانه های نوین آبیاری از قبیل آبیاری قطره ایی ، بابلر ، نوار تیپ ، روش آبیاری زیر سطح و روش های آبیاری کم فشار و همچنین تغییر الگو های کشت طی این مدت محقق خواهد شد .
 
وی گفت : در حال حاضر ۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش روش های نوین آبیاری قرار گرفته است و سالانه ۳۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به این روش های مجهز  می شود .
 
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود :روش های که توانسته است سالانه حدود ۱۴ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کند .
 
سجادی پورگفت : روش آبیاری زیر سطحی یکی از مهمترین و بهترین روش آبیاری نوین در کشور است که در حال حاضر در ۷۰۰ هکتار ازباغات زیر کشت محصول پسته در استان یزد از جمله در شهرستان بهاباد اجرا شده است .
 
 وی افزود :روشی مهم که توانسته میزان مصرف آب را در مقایسه با آبیاری غرقابی تا ۹ درصد هم کاهش دهد .
 
 به گفته مهندس مصطفوی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اجرای روش های نوین آبیاری در استان یزد بین ۴۵ تا ۹۰ درصد بازدهی آبیاری را افزایش و توانسته است بین ۵۰ تا ۹۵ درصد در مصرف آب کشاورزی نیز صرفه جویی به همراه داشته باشد .
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..