مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد‌کشاورزی مطرح کرد؛

توسعه صنعت گیاهان دارویی با قطب‌‌بندی کشور/یزد قطب رنگ‌های گیاهی، فرآوری و تجارت محصولات دارویی کشور

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد‌کشاورزی از تقسیم‌بندی کشور بر اساس قطب‌های گیاهان دارویی خبر داد و گفت: این اقدام متناسب با اعتبارات و امکانات، اقدام موثری برای افزایش ارزش افزوده و توسعه این صنعت در کشور خواهد بود و براساس این معیار امکانات مورد نیاز نیز توزیع می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز«حسین زینلی» در نشست شورای فنی مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی استان یزد با اشاره به رشد صنعت گیاهان دارویی در جهان و به تبع آن در کشور ایران، اظهار کرد: این صنعت در بازه زمانی کنونی بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار ارزآوری دارد که در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵۰۰۰ میلیارد دلار توسعه خواهد داشت و همین مسئله گویای روند رو به رشد این صنعت است.

 
وی افزود: از طرفی سوق یافتن جهان به سوی سلامت‌ محوری و تولید محصولات ارگانیک، اهمیت استفاده از محصولات و گیاهان دارویی را افزایش داده است.
 
وی گیاه دارویی زعفران را مصداق روشنی از اهمیت توجه به تعریف زنجیره ارزش در گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا از ایران و از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت این محصول در کشورمان تامین می‌شود ولی در حالی که کشورمان حدود ۴ هزار میلیارد تومان گردش مالی در این بخش دارد، این میزان در جهان به بیش از  8 میلیارد دلار می‌رسد. 
 
این مسئول مشخص کردن زنجیره ارزش در گیاهان دارویی را مستلزم برنامه‌ریزی برای دانش، فناوری، پژوهش و فرآوری مناسب ‌آن‌ها دانست و افزود: توجه به درآمدزایی زعفران به عنوان یکی از گیاهان دارویی کشورمان این مقوله را مستلزم توجه بیشتری کرده  و در عین حال زمینه‌ی اشتغال بیش از ۷۰۰ هزار نیروی انسانی در کشور را به واسطه گیاهان دارویی فراهم کرده است. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسالت جهادکشاورزی، جهاد‌دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای پیش بردن اهداف مربوطه و توسعه همه‌جانبه صنعت گیاهان دارویی، گفت: این مراکز باید اعتبارات مکفی دولتی را جمع‌بندی کنند تا بتوان برای آن برنامه‌ریزی مناسبی داشت. 
 
زینلی در ادامه تقسیم‌بندی کشور براساس قطب‌های گیاهان دارویی را راهکاری در راستای توسعه هر کدام از محصولات این صنعت در استان‌ها دانست و گفت: این اقدام متناسب با اعتبارات و امکانات، اقدام موثری برای افزایش ارزش افزوده و توسعه این صنعت در کشور خواهد بود و براساس این معیار امکانات مورد نیاز نیز توزیع می‌شود. 
 
وی به عنوان نمونه به خراسان رضوی به عنوان قطب زعفران اشاره کرد و افزود: برهمین اساس نیز استان مذکور باید از امکانات مورد نیاز برای تولید و فرآوری این محصول بهرمند شود تا رشد و الگو‌برداری سایر شهرها را نیز تسهیل کند. 
 
این مسئول در همین رابطه، یزد را قطب رنگ‌های گیاهی، فرآوری و تجارت محصولات دارویی عنوان کرد و گفت: استان یزد ظرفیت‌های قابل قبولی در این زمینه‌ها دارد و می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب از اعتبار و امکانات لازم بهره‌مند شود. 
 
وی وعده داد که وزارت جهادکشاورزی نیز در زمینه‌های آموزش، ترویج، تبلیغات و اعتبارات در این سه زمینه اعلام آمادگی کرده و از صاحبان فکر و ایده، استارتاپ‌ها و مراکز رشد استقبال می‌کند. 
 
زینلی در بخش پایانی سخنانش گیاهان دارویی مانند خارشتر را یکی از محصولات بسیار مرغوب در حوزه گیاهان دارویی دانست و گفت: این سری محصولات علاوه بر مصرف بسیار ناچیز آب و قابلیت رشد با آب‌های دارای ای‌سی بالای ۱۶ هزار، منجر به تامین علوفه دام و بارورکردن خاک می‌شوند و ارزش بسیار بالایی دارند که شهر کویری و کم آبی چون یزد باید بیشتر به این موارد توجه کند. 
 
گفتنی است؛ در این نشست که با حضور «مهدی باصولی» رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان و «سیدمجتبی حسینی‌پور» رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد برگزار شد، نمایندگانی از سازمان‌های جهاد‌کشاورزی و پارک علم و فناوری نیز حضور داشتند.
 
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..