فرماندار مهریز:

افتتاح ۸۳پروژه دهه فجر در مهریز/قلعه‌های تاریخی مهریز مرمت می‌شود

فرماندار شهرستان مهریز از افتتاح ۸۳ پروژه در این شهرستان به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز سیدمحمد رستگاری  در نشستی خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استانداری یزد با ارائه گزارشی از وضعیت شهرستان مهریز و نقش این شهرستان در دوران‌های مختلف اظهار داشت: این شهرستان ۳۱۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و مردم آن نقش مؤثری در توسعه بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، معدن، ورزش، صنعتی، زیرساخت‌ها و … داشته اند.

 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ روستای شهرستان مهریز دارای سکنه است، عنوان کرد: خشکسالی اثر منفی بسیار زیادی بر روستاها گذاشته و بسیاری از کشاورزان مجبور به مهاجرت شده‌اند اما در عین حال هنوز هم مهریز در بحث دامپروری جایگاه ویژه ای در سطح استان دارد.
 
رستگاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مهریز سالانه ۱۲ هزار تن تخم مرغ، روزانه ۱۸۸ تن شیر و سایر فرآورده‌های دامی تولید می‌شود همچنین این شهرستان رتبه دوم در تولید مرغ گوشتی، رتبه اول در تولید گوشت قرمز و جایگاه ویژه ای در زمینه پرورش آهو دارد.
 
مهریز تامین‌کننده نهال پسته سراسر کشور
 
فرماندار مهریز همچنین یادآور شد: مهریز در زمینه تولید نهال پسته نیز در کشور حرف برای گفتن دارد به نحوی که سالانه ۱۰ میلیون نهال پسته در این شهرستان تولید و به سراسر کشور صادر می‌شود.
 
رستگاری عنوان کرد: در تولید محصولات گلخانه ای نیز جایگاه خوبی در شهرستان داریم به نحوی که در حال حاضر ۷۵ هکتار از اراضی مهریز زیر کشت گلخانه ای است و در چند سال اخیر به سمت کشت‌های کم‌آبخواه نظیر زعفران رفته ایم ضمن اینکه گلخانه های نوین در برخی دهستان های مهریز فعال شده است.
 
وی با اشاره به جایگاه مهریز در زمینه معدن بیان کرد: در حال حاضر بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در مهدی آباد مهریز واقع شده و ۴۵۰ نفر در این معدن مشغول به کار شده اند و قرار است فاز اول این معدن در سال ۹۸ بهره برداری شود.
 
همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار یزد از نعمت گاز بهره‌مند هستند
 
رستگاری همچنین از فعالیت تنها واحد سیمان استان یزد در مهریز خبر داد و افزود: مهریز بعد از پیروزی انقلاب میزبان سرمایه‌گذاران بسیاری در حوزه صنعتی بوده است.
 
وی در مورد تحولات زیرساختی در شهرستان مهریز طی چهار دهه گذشته نیز بیان کرد: برق رسانی به همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار انجام شده و همه روستاهای شهرستان از نعمت گاز برخوردار شده اند.
 
فرماندار مهریز ادامه داد: در گذشته مجموع راه‌های شهرستان مهریز ۸۰ کیلومتر بود اما اکنون ۴۶۰ کیلومتر راه در سطح شهرستان احداث شده است.
 
وی همچنین از احداث بزرگترین پروژه گازرسانی در دهستان میانکوه مهریز خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر تقریبا تمام مناطق مهریز از نعمت گاز بهره مند شده اند.
 
۶۰ درخواست راه اندازی بوم‌گردی در مهریز در دست بررسی
 
رستگاری در مورد میراث فرهنگی و گردشگری مهریز نیز بیان کرد: در این شهرستان ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده و دو اثر مهم از جمله باغ پهلوان‌پور مهریز ثبت جهانی شده و دو قلعه سریزد و زین الدین نیز جایزه سال یونسکو را دریافت کرده اند.
 
وی از فعالیت واحدهای بومگردی در سطح شهرستان مهریز خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۱ واحد در سطح شهرستان راه اندازی شده و ۶۰ مورد درخواست واحد بومگردی نیز داریم که در حال بررسی است.
 
کار بازسازی قلعه های تاریخی مهریز آغاز شد
 
فرماندار مهریز از وجود ۴۰ قلعه در سطح این شهرستان خبر داد و یادآور شد: کار بازسازی در برخی از آنها از جمله قلعه مهرپادین انجام شده و به زودی از آنها در راستای توسعه گردشگری استفاده خواهد شد.
 
رستگاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهریز قبل از انقلاب فاقد مراکز آموزش عالی بود، افزود: اکنون سه مرکز دانشگاهی در این شهرستان فعال هستند و خیران هم در آموزش و پرورش و هم آموزش عالی مشارکت جدی دارند.
 
وی با مقایسه وضعیت بهداشت و درمان در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب نیز خاطرنشان کرد: در گذشته حتی یک خانه بهداشت در این شهرستان نداشتیم اما اکنون خانه های بهداشت در تمام روستاهای این شهرستان راه اندازی شده و علاوه بر آن یک بیمارستان در مهریز فعال است که از نقاط قوت این شهرستان به شمار می رود.
 
افتتاح فاز اول بندر خشک پیشگامان
 
رستگاری در مورد پروژه های دهه فجر نیز بیان کرد: نزدیک به ۸۳ پروژه در بخش عمران، فرهنگی ورزشی، کشاورزی پیش بینی شده که مجموع اعتبار این پروژه ها ۲۵۲ میلیارد تومان است و ۲۱۶ میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی و ۲ میلیارد تومان نیز توسط خیران تامین شده است.
 
وی از شاخص‌ترین این پروژه‌ها به افتتاح فاز اول بندرخشک پیشگامان، کارخانه آجرنسوز، سه واحد اقامتی گردشگری، مدرسه انقلاب اسلامی گردکوه، مدرسه مسکن مهر، گلخانه بهشت ارنان و … اشاره کرد.
 
 شهرستان مهریز با ۵۱ هزار نفر جمعیت در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز استان یزد واقع شده است.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..