فرماندار تفت:

۱۲۲ پروژه در تفت افتتاح می‌شود/گردشگری اولویت باغ‌شهر تفت

فرماندار تفت از افتتاح و بهره‌برداری ۱۲۲ پروژه عمرانی به مناسبت دهه فجر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمد محامدی  در نشستی خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استانداری یزد با ارائه معرفی از شهرستان تفت اظهار داشت: بر خلاف سایر مناطق استان، جمعیت شهرستان تفت به طور عمده در روستاهای این شهرستان متمرکز شده و از آنجا که اغلب روستاهای این شهرستان ییلاقی است، جمعیت شناور تفت در روزهای تعطیل به ۲۵۰ هزار نفر نیز می‌رسد.

 
وی با اشاره به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تفت در حوزه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی از ثبت بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در فهرست آثار ملی خبر داد و افزود: ثبت ملی مراسم نخل‌برداری به عنوان بزرگترین رویداد مذهبی در تفت نیز در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است.
 
۷ روستای شهرستان تفت در زمره روستاهای هدف گردشگری
 
محامدی بیان کرد: مرمت ۲۰ خانه تاریخی در قالب خانه‌های مشارکتی، مرمت ۱۲۰ اثر تاریخی و مرمت کوچه باغ‌های تفت، ساخت دو هتل با ظرفیت ۱۳۴ تخت و … بخشی از فعالیت‌هایی است که در حوزه زیرساختی گردشگری انجام شده است.
 
فرماندار تفت با بیان اینکه تفت یکی از ۱۴ شهر گردشگری طبیعی کشور است، عنوان کرد: هفت روستای چم، توران پشت، مبارکه، ده‌بالا، طزرجان، بنادکوک، نصرآباد، روستاهای هدف گردشگری این شهرستان هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هشت واحد بوم‌گردی در شهرستان تفت فعال است و ۲۰ واحد دیگر نیز مجوز دریافت کرده‌اند که تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
 
۱۵ درصد مناطق فاقد گاز تفت طی امسال و سال آینده گازرسانی می شوند
 
محامدی ادامه داد: احداث ۱۱۶ کیلومتر بزرگراه، گازرسانی در ۸۵ درصد مناطق روستایی بالای ۲۰ خانوار، برق‌رسانی به تمام روستاهای بالای پنج خانوار و … از اقداماتی است که طی چهار دهه گذشته در شهرستان تفت انجام شده است.
 
وی عنوان کرد: ۱۵ درصد مناطق روستایی شهرستان تفت از نعمت گاز بی‌بهره هستند که بخشی از این مناطق در ایام دهه فجر و بخش دیگری نیز در سال آینده از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.
 
فرماندار تفت بیان کرد: در زمینه ارتباطات و مخابرات، ضریب نفوذ تلفن ثابت در مناطق روستایی بالای ۸۲ درصد است این در حالی است که قبل از انقلاب تنها یک مرکز مخابرات در این شهرستان فعال بود اما اکنون از مجموع ۳۰۰ روستای این شهرستان، ۲۵۰ روستا از خدمات ارتباطی بهره‌مند هستند.
 
آبرسانی سیار به ۲۵۵ روستای شهرستان تفت
 
محامدی یادآور شد: در ابتدای انقلاب یک مخزن آب در شهرستان تفت احداث شده بود اما اکنون چهار مخزن داریم گرچه مشکل آب در این شهرستان جدی است به نحوی که در تابستان گذشته همه مسئولان و دستگاه‌های شهرستان بسیج شده بودند تا مدیریت مصرف آب انجام شود.
 
وی با بیان اینکه اکنون ۲۲۵ روستای شهرستان تفت با تانکر آبرسانی می شوند، افزود: تابستان‌ها جمعیتی هم که به روستاها مراجعه می کردند، بسیار زیاد بود و آبرسانی سیار کار بسیار سختی بود.
 
محامدی با اشاره به وضعیت صنعت و معدن شهرستان تفت عنوان کرد: در حال حاضر دو شهرک صنعتی با ۱۰۷ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در شهرستان تفت فعال هستند.
 
فرماندار تفت خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت داریم که در ۴ هزار هکتار آن از روش‌های نوین برای آبیاری استفاده می‌شود.
 
وی همچنین فعالیت ۱۱۳ مدرسه در سطح شهرستان تفت خبر داد و یادآور شد: تعداد این مدارس در دوران قبل از انقلاب، ۴۵ مدرسه بود.
 
تفت مهاجرفرست ترین و کهنسال‌ترین شهرستان استان یزد
 
محامدی با بیان اینکه تفت مهاجرفرست‌ترین شهرستان استان یزد به دلیل نبود آب است،‌ افزود: این امر سبب شده جمعیت دانش آموزی تفت از ۸ هزار نفر به ۴ هزار نفر برسد.
 
وی با بیان اینکه شهرستان تفت پیرترین شهرستان استان یزد نیز به شمار می‌رود، بیان کرد: امروز نسل جدید به مرکز استان مهاجرت کرده‌ و کهنسالان باقی مانده‌اند و عمده علت این مهاجرت‌ها نیز بحث آب و اشتغال بوده که تلاش شده برای هر یک از این بخش‌ها تدابیری اندیشیده شود تا مهاجرت معکوس در این شهرستان آغاز شود.
 
محامدی ادامه داد: برای رفع مشکل آب، مجتمع های آبرسانی در حال احداث است و اگر به نتیجه برسد اکثر روستاهای شهرستان از آب انتقالی بهره مند خواهند شد.
 
راه اندازی مجتمع آبرسانی غدیر ۷۰ روستای تفت را از طرح آبرسانی سیار خارج می‌کند
 
فرماندار تفت خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی مجتمع آبرسانی غدیر، تابستان آینده ۷۰ روستای تفت از طرح آبرسانی سیار خارج می‌شوند.
 
وی با اشاره به بحث تسهیلات اشتغالزایی نیز عنوان کرد: امیدواریم با ارائه تهسیلات اشتغالزایی روستایی بتوانیم جمعیت جوان را به شهرستان تفت بازگردانیم.
 
فرماندار تفت در بخش دیگری از سخنان خود نرخ باسوادی قبل از انقلاب در شهرستان تفت را ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون به ۹۶ درصد رسیده است.
 
وی در مورد پروژه های دهه فجر این شهرستان نیز بیان کرد: ۱۲۲ پروژه عمرانی با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان با اشتغالزایی برای ۱۴۶ نفر در ایام دهه فجر در مناطق مختلف شهرستان تفت بهره برداری می شود.
 
تدارک ۴۶۶ برنامه در تفت به مناسبت دهه فجر
 
محامدی، شاخص ترین این پروژه‌های را نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی با اشتغال مستقیم ۱۰ نفر، کشتارگاه و بسته بندی فرآورده های غذایی با اشتغالزایی ۲۵ نفر، تکمیل پروژه بلوار آیت الله خامنه ای، افتتاح بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی و … برشمرد.
 
وی همچنین از تدارک ۴۶۶ برنامه به منظور بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در طول ایام دهه فجر در این شهرستان خبر داد.
 
فرماندار تفت از جمله این برنامه‌ها به جشنواره قصه گویی چله انقلاب، نمایشگاه توانمندی بانوان روستایی در نیر، جشنواره فجر روستا در بخش مرکزی و … اشاره کرد.
 
حمایت بی‌حد و مرز از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری
 
محامدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بودجه ۹۷ تفت ۲۰ میلیارد تومان بوده که امیدواریم تخصیص ها افزایش پیدا کند، افزود: اولویت شهرستان تفت سرمایه گذاری در بخش گردشگری است و بدون حد و مرز از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت می کنیم.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..