فرماندار اشکذر:

افتتاح ۳۳پروژه اشکذر در دهه‌فجر/اشکذر شهر نیروگاه‌های بزرگ و مدرن

فرماندار اشکذر از افتتاح ۳۳ پروژه در حوزه مختلف عمرانی، کشاورزی، صنعتی و آبرسانی در شهرستان اشکذر در طول ایام دهه فجر خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی افتتاح می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزمحمدعلی شاه‌حسینی، در نشستی خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استانداری یزد با اشاره به اینکه شهرستان اشکذر در سال ۱۳۷۶ شکل گرفت، اظهار داشت: اشکذر نزدیک‌ترین شهرستان به مرکز استان و از شهرهای صنعتی و کشاورزی استان یزد به شمار می‌رود.

 
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب در این شهرستان تنها یک کارخانه وجود داشت، افزود: امروز هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ در اشکذر فعال است و بزرگترین کارخانه فولاد ایران نیز در اشکذر مستقر است.
 
شاه‌حسینی با بیان اینکه چهار شهرک صنعتی در این شهرستان مستقر است که به لحاظ وسعت و تعداد، اشکذر دارای وسیع‌ترین شهرک‌های صنعتی در کشور است، عنوان کرد: در این شهرستان نزدیک به ۱۸ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی مشغول به کار هستند.
 
بزرگترین نیروگاه تولید برق جنوب‌کشور در اشکذر فعالیت می‌کند
 
فرماندار اشکذر همچنین یادآور شد: در این شهرستان بزرگترین نیروگاه‌های تولید برق فعال هستند به نحوی که ۸۵ درصد برق استان در این شهرستان تولید می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بزرگترین نیروگاه‌های جنوب شرق کشور در اشکذر واقع است، افزود: بیشترین سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در این شهرستان انجام می‌شود به نحوی که سال گذشته بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی در اشکذر راه اندازی شد.
 
شاه‌حسینی با اشاره به پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های حوزه کشاورزی در اشکذر ادامه داد: اشکذر از شهرستان‌هایی است که در این ۴۰ سال پیشرفت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی داشته و با توجه به اینکه مشکل امروز استان یزد، آب است؛ نگاه به آب در اشکذر دانش‌بنیان بوده و این مهم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
 
وی با یبان اینکه در حال حاضر ۴ میلیون مترمربع سطح زیرکشت گلخانه‌های اشکذر است، افزود: تلاش جدی ما این است که کشاورزی دانش بنیان را با محوریت استفاده مناسب از آب و خاک به انجام برسانیم و اکنون در این راستا گلخانه‌هایی در سطح شهرستان فعال هستند که از انواع صیفی‌جات تا انواع گیاهان دارویی و گل در آن پرورش می‌یابد و اشکذر رتبه سوم تولید محصولات کشاورزی در سطح استان را به خود اختصاص داده است.
 
فعالیت بزرگترین و مدرن‌ترین کشتارگاه‌های طیور در کوچکترین شهرستان استان یزد
 
فرماندار اشکذر از فعالیت بزرگترین و مدرن‌ترین کشتارگاه‌های طیور منطقه جنوب شرق کشور در شهرستان اشکذر خبر داد و اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و با بهره‌گیری از رهنمودهای رهبری در قالب اقتصاد مقاومتی، بحث اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار در این شهرستان مدنظر قرار گرفته و از مشاغل خانگی تا صنایع کلان در این شهرستان فعال شده است.
 
وی ادامه داد: در شهرستان اشکذر در زمینه پرورش شترمرغ، اسب و …. پیشتاز هستیم و از گوشت و تخم شترمرغ تا پوست و حتی پلک این حیوان در اشکذر فرآوری می‌شود بر این اساس به جرأت می‌توان گفت که اگر کسی به دنبال کار و فعالیت اقتصادی باشد، زمینه آن در اشکذر فراهم است و می‌توان با ورود به این بخش‌ها، درآمد خوبی کسب کرد.
 
شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت تقریبا تمام نقاط استان از نعمت گاز برخوردار هستند به جز سه روستا که شرایط گازرسانی به آنها نیز فراهم شده است.
 
مجتمع آبرسانی امام حسین (ع) در دهه فجر افتتاح می ‌شود
 
وی ادامه داد: یکی از دغدغه های مردم خضرآباد آب آشامیدنی است و در بسیاری از روستاها آبرسانی سیار انجام می شود اما با صرف هزینه ۲۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، فاز اول مجتمع آبرسانی امام حسین (ع) در دهه فجر افتتاح می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی شهرستان اشکذر ۷.۵ میلیارد تومان است، افزود: دو برابر اعتبارات شهرستان با جذب اعتبارات ملی در شهرستان در زمینه تامین آب هزینه شده است.
 
فرماندار اشکذر عنوان کرد: اشکذر نخستین شهرستانی است که سند چشم‌انداز برای آن تعریف شده و برای توسعه، شش محور در نظر گرفته شد است و در بسیاری از زمینه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی داریم که بر اساس آن حرکت می‌کنیم.
 
پرورش ۵ هزار اسب اصیل در شهرستان اشکذر
 
وی در مورد صنعت پرورش اسب در اشکذر یادآور شد: هر تعداد اسب اصیل عرب در کشور باشد، نیمی از آن در اشکذر وجود دارد و در حال حاضر ۱۳۳ سایت پرورش اسب، ۳۳ باشگاه نمونه و ۵ هزار راس اسب در این شهرستان وجود دارد.
 
شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: بهترین و بزرگترین پیست سوارکاری با عنوان دهکده گردشگری سوارکاری در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار در اشکذر احداث خواهد شد که زمین این مجموعه آماده است و به دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم.
 
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی اولین منطقه ویژه اقتصادی غذا و دارو در این منطقه خبر داد و گفت: این منطقه مصوبه مجلس را دارد و از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه دعوت می کنیم.
 
فرماندار اشکذر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری اشکذر ادامه داد: آسیاب آبی اشکذر، مجموعه بندرآباد و برخی تک‌بناهای دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود و توجه به پروژه‌های گردشگری و تاریخی از جمله آسیاب آبی و مجموعه بندرآباد رستاق از مطالبات مردم است.
 
رفع آلاینده‌های زیست محیطی مهمترین مطالبه مردم اشکذر
 
وی، یکی دیگر از مطالبات مردم اشکذر را مباحث حوزه محیط زیست دانست و بیان کرد: در همین چند سال گذشته پنج واحد تولیدی بزرگ را ملزم به فیلترگذاری کردیم و گشت‌های شبانه محیط زیست نیز فعال شده تا بتوانیم آلایندگی‌ را به حداقل برسانیم.
 
شاه‌حسینی تصریح کرد: انتظار مردم این است که هم وضعیت صنایع ساماندهی شود و هم از استقرار واحدهای جدید آلاینده جلوگیری شود.
 
فرماندار اشکذر در مورد نرخ بیکاری این شهرستان نیز بیان کرد: نرخ بیکاری استان ۱۲ درصد و نرخ بیکاری اشکذر ۱۰ درصد است اما در زمینه بیکاری کارگران ساده مشکلی وجود ندارد و بیشترین آمار بیکاری در این شهرستان مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
 
بحران جدی آب در روستاهای اشکذر
 
وی عنوان کرد: برای حل این مشکل به سمتی رفته ایم که این افراد بتوانند برای خود اشتغالزایی کنند و این امر در حوزه گلخانه‌ها اتفاق افتاده و خوشبختانه سرمایه‌گذاری نیروهای بومی در شهرستان اشکذر قابل قبول و خوب است.
 
شاه‌حسینی به جز بحث محیط زیست، آب، راه و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را از دیگر مطالبات مردم اشکذر برشمرد و افزود: معضل بی‌آب در بخش خضرآباد جدی است و اگر در برخی روستاهای خضرآباد آبرسانی سیار نشود، مردم آب شرب هم ندارند.
 
وی اظهار داشت: در حوزه راه نیز راه یزد ـ خضرآباد از مطالبات مردم است که متاسفانه چندین تصادف منجر به فوت، مردم این شهرستان را بسیار نگران کرده است.
 
بهره‌برداری از ۳۳ پروژه در ایام دهه فجر
 
فرماندار اشکذر در مورد پروژه‌های دهه فجر شهرستان اشکذر نیز بیان کرد: ۳۳ پروژه در بخش‌های صنعت، کشاورزی، آب روستایی، عمران شهری و روستایی، برق و مخابرات با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح و بهره برداری می شود که عمده این مبلغ مربوط به بخش خصوصی است.
 
شهرستان اشکذر با ۳۴ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار گرفته و ۳۱۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..