چگونه رفتار کودکان را مدیریت کنیم؟

یک متخصص روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به ضرورت مدیریت رفتار کودکان توسط والدین گفت:‌ والدین نباید رفتار نامطلوب فرزندان را برای آنها معنی کنند.

به گزارش یزدی نیوزدکتر«محمدحسن گرامی» ، با اشاره به ضرورت مدیریت رفتار فرزندان برای ارتقای شخصیت اجتماعی آنها،‌ اظهار کرد:‌ تربیت به همراه مدیریت رفتار شخصیت فرزندان را شکل می‌دهد.

 
وی تربیت را همان عملکرد افراد در محیط های عمومی و خصوصی دانست و افزود: رفتار افراد عمدتا به دو دسته مطلوب و نامطلوب تقسیم می‌شود.
 
این استاد روانشناسی دانشگاه‌های استان یزد گفت:‌ هر رفتاری که در نهایت جایگاه فرد و محیط پیرامون خود را افزایش دهد مطلوب و در غیر اینصورت نامطلوب است.
 
گرامی با بیان این که برخی رفتارهای درست به دلیل عدم رعایت محل به رفتارهای نادرست و نامطلوب تبدیل می‌شوند،‌تصریح کرد: اینکه فرزندان بدانند و بیاموزند چه رفتاری را کی و کجا انجام دهند بسیار حائز اهمیت است.
 
وی در ادامه رفتار فرزندان را در برخی مواقع گویای فرهنگ خانوادگی و رفتار والدین دانست و بیان کرد: هدایت کردن رفتار کودکان به شکلی که فقط خود را ببینند نادرست و آسیب‌زا است.
 
این روانشناس تربیتی با بیان این که مدیریت رفتار فرزندان یکی از مهمترین رسالت والدین است،‌گفت:‌ همه افراد جامعه از ابتدای تولد با بزرگسالی تحت پوشش دو تربیت تکلیفی و تشریحی قرار می‌گیرند.
 
گرامی تربیت از بدو تولد تا ۱۵ سالگی را تربیت تکلیفی و بعد از آن را تربیت تشریحی دانست و ادامه داد: افراد در تربیت تشریحی علاوه بر پدر و مادر تحت تأثیر محیط پیرامون خود نیز قرار می‌گیرند به همین توجه به دوستان و همراهان فرزندان در این دوره حائز اهمیت است.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که همه افراد جامعه در قبال یکدیگر مسئول هستند،‌گفت: طبق تعاریف اصول روانشناسی شخصیت تمام افراد جامعه حقوقی و متأثر از یکدیگر است.
 
وی تلاش برای نهادینه شدن فرهنگ مطلوب و رفتار صحیح را از دیگر ضرورت های اجرایی در راستای مدیریت صحیح رفتار فرزندان دانست و اظهار کرد: هر رفتار اعم از مطلوب و نامطلوب بعد از ۲۱ روز در ذهن فرد نهادینه می‌شود.
 
این مشاور خانواده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که فرآیند حذف رفتار غلط در کودکان با کم کردن آن رفتار شروع می‌شود، تصریح کرد: والدین نباید رفتار نامطلوب فرزندان را برای آنها معنی کنند.
 
گرامی با اشاره به این که هیجان رفتار منفی فرزندان را تشدید می‌کند،‌ افزود: محدود کردن دایره موضوعی که منجر به رفتار نامطلوب کودک شده از دیگر ضرورت‌های رفتاری در راستای مدیریت رفتار کودکان است.
 
وی در پایان با بیان این که تصویرسازی از دیگر راهکارهای موثر در مدیریت رفتار کودکان است،‌خاطرنشان کرد: والدین می توانند در مواجه با رفتار مطلوب فرزندان سه عامل توجه،‌ هیجان بالا و اسم گذاری را در اولویت خود قرار دهند.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..