احیای کاروانسراهای شمسی در مسیر بزرگترین جاده ترانزیتی کشور

در سال‌های اخیر بسیاری از کاروانسراهای قدیمی یزد که سال‌ها بلااستفاده به حال خود رها و بعضاً نیز تخریب شده بود، به ویژه آنهایی که در کنار را‌های ارتباطی واقع شده، مجدداً برای خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران احیا شده است.

به گزارش یزدی نیوزبنای ثبت ملی شده‌ی کاروانسرای شمسی در بخش رستاق شهرستان اشکذر یکی از این کاروانسراهاست که با توجه به قرار گرفتن در مجاورت جاده ترانزینی بندرعباس – یزد – تهران، به همت میراث فرهنگی این شهرستان در حال مرمت نهایی برای تبدیل مجدد به مکانی جهت ارائه خدمات به مسافران و گردشگران است.

 
«محمود ادیبان» مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر در این باره از واگذاری این کاروان شمسی پس از مرمت به بخش خصوصی خبر می‌دهد  و می‌گوید: میراث فرهنگی در آستانه‌ی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تلاش دارد تا پس از مرمت و بازسازی این کاروانسرا و واگذاری به بخش خصوصی، آن را جهت پذیرایی از مسافران و گردشگران تجهیز و مورد استفاده قرار دهد.
 
به گفته‌ی وی، کاروانسرای شمسی یکی از بناهای تاریخی و ثبتی بخش رستاق شهرستان اشکذر است که در کنار جاده ترانزیتی یزد – تهران و روبروی روستای شمسی بنا شده و از موقعیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران برخوردار است. 
 
این مسئول اضافه می‌کند: عملیات مرمت این اثر تاریخی از چند سال پیش آغاز و پس از انجام مراحل مرمت و بازسازی قسمت‌های تخریب شده، جهت راه‌اندازی واحد گردشگری ضمن برخورداری از زیرساخت‌های لازم برای واگذاری به بخش خصوصی آماده شد. 
 
  وی با بیان این که سفره‌خانه سنتی کاروانسرای شمسی راه‌اندازی شده است، تصریح می‌کند: کاروانسرای شمسی می‌تواند به عنوان کیوسک گردشگری و اطلاع‌رسانی عمل کند به طوری که علاوه بر معرفی آثار و ابنیه تاریخی شهرستان، به هدایت گردشگران و مسافران به داخل شهرستان کمک کند تا به بازدید از آثار و ابنیه تاریخی منجر شود. 
 
ادیبان روستای شمسی رستاق را دارای بافت تاریخی ارزشمند مطرح می‌کند و می‌افزاید: بافت تاریخی و ابنیه‌ای مانند بافت تاریخی کوی میراث و آثار ثبتی این محدوده به ویژه مسجد حاج حسن صفی، خانه ملانوری و مسجد آب انبار تقی به همت بنیاد مسکن و میراث فرهنگی مرمت شده است.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..