یک استاد حوزه و دانشگاه:

کشاورزی سنتی مصداق ضایع کردن حق‌الناس است

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه یزد با تاکید بر این که کشاورزی سنتی در شرایط کنونی کم‌آبی مصداق بارز ضایع کردن حق‌الناس است، گفت: خداوند براساس روایات و احادیث این گناه بزرگ نمی‌گذرد.

به گزارش یزدی نیوز استاد «احمد آبائی» در جمع اهالی روستای محمدآباد از توابع بخش مرکزی یزد با اشاره به رسالت پیامبران در هدایت‌ انسان‌ها، اظهار کرد: آموزش سبک زندگی صحیح از مهمترین رسالت انسان‌های مرسل بوده و در این میان یکی از مهمترین مقوله‌هایی که در دین و از سوی پیامبران مورد تاکید قرار گرفته، توجه به حق‌الناس است. 

 
وی با بیان این که اسراف نیز نوعی ضایع کردن حق‌الناس محسوب می‌شود، گفت: آیات، روایات و احادیث فراوانی در رابطه با اهمیت این مسئله وجود دارد و یکی از گناهان بزرگی است که خداوند از آن نمی‌گذرد. 
 
این استاد حوزه و دانشگاه کشاورزی به روش سنتی را در شرایط کنونی کم‌آبی مصداق بارز ضایع کردن حق‌الناس دانست و گفت: با گذشت زمان باید روش‌های نوین کشاورزی جایگزین روش‌های سنتی شوند، از طرفی سیستم‌های آبیاری جدید نیز به جای آبیاری غرقابی تعبیه و مورد استفاده قرار گیرد. 
 
آبائی در این نشست که در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای یزد برگزار شد، بر ضرورت روی آوردن کشاورزان به کشت‌های کم آبخواه تاکید کرد و گفت: کشاورزان نباید سودآوری از طریق کشت محصولات پرآبخواهی مانند هندوانه و خیارسبز در استان‌های کم‌آب را مورد توجه قرار دهند چرا که کشت‌های کم‌آبخواهی مانند گیاهان دارویی نیز می‌تواند سودآوری مناسبی داشته باشد. 
 
وی جوانان را در راس ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب خواند و عنوان کرد: نیروهای جوان باید بیشتر به اهمیت مسئله‌ی آب توجه کنند و با درنظر گرفتن موقعیت یزد و مسئله کم‌آبی در استان به شغل کشاورزی اهتمام کنند هرچند که مشاغل جایگزین و متناسب با پیشرفت تکنولوژی نیز وجود دارد که می‌توانند به آنها نیز روی آوردند.
 
وی با تاکید بر این که جنگ آب دور از انتظار نیست، گفت: باید نگاهی دوراندیشانه داشته باشیم و نسبت به حفظ آب برای ماندگاری در یزد و جلوگیری از مهاجرت اقدام کنیم.
 
آبائی در پایان نیز با بیان این که بخش صنعت و بخش خانگی را نیز در مصرف بهینه آب بدون سهم ندانست و خاطرنشان کرد: این دو حوزه نیز باید موضوع مصرف بهنیه آب را جدی بگیرند. 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..