مدیر جهاد کشاورزی خاتم:

سطح زیرکشت گیاه کم‌آبخواه زیره سبز در خاتم ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: در سال جاری سطح زیرکشت گیاه دارویی و کم‌آبخواه زیره سبز ۵٠ درصد افزایش یافته است.

به گزارش یزدی نیوزمجتبی آغاز با اشاره به کشت گیاه زیره سبز درشهرستان خاتم اظهار داشت: خاتم به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کشت گیاهان دارویی استراتژیک و ارزشمند از جمله زیره سبز به شمار می‌رود زیرا زیره سبز در مناطق گرمسیری که دارای آب و هوای گرم و خشک است، به خوبی رشد می‌کند.

 
وی با اشاره به افزایش ۵٠ درصدی سطح زیر کشت زیره سبز در شهرستان افزود: در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت زیره سبز ١٠٠ هکتار بوده که با رکورد یک تن در هکتار از کشتزارها برداشت شد و امسال نیز ١۵٠ هکتار از کشتزارهای شهرستان به کشت این محصول کم‌آبخواه اختصاص یافته است.
 
آغاز با بیان اینکه زیره سبز یک گیاه کم آبخواه پرتولید است، عنوان کرد: کشاورزان می‌توانند با بسترسازی مناسب، آبیاری، کود دهی و مبارزه به موقع با آفات در طول دوره رشد، محصول با کیفیت را برداشت و بیشترین رکورد برداشت این محصول را درمزرعه خود داشته باشند.
 
مدیر جهاد کشاورزی خاتم بیان کرد: این گیاه در اواخر پاییز کشت می شود و با شش تا هفت مرحله آبیاری و رسیدگی‌های به موقع در خرداد ماه از کشتزارها برداشت و محصول بوجاری شده به بازار مصرف عرضه می‌شود.
 
آغاز با اشاره به رویکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در راستای تغییر الگوی کشت گفت: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در این راستا کشت گیاهان کم آبخواه پرتولید همچنین کشت گیاهان دارویی پرتولید و ارزآور را در اولویت ترکیب کشت‌ها قرار داده است.
 
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی در راستای ترویج و توسعه کشت گیاه دارویی و کم آبخواه زیره سبز برنامه دارد تا در افق ١۴٠٠ سطح زیر کشت این محصول را به ۴٠٠ هکتار برساند.
 
 زیره سبز یکی از گیاهان مدیترانه یک‌ساله است که با بذر تکثیر می‌شود و کشت این گیاه از دیرباز تاکنون در ایران مرسوم بوده و به عنوان داروی گیاهی و ادویه در غذاها استفاده می‌شود.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..