صرف سالانه ۶ میلیارد تومان برای سبز ماندن

مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به صرف سالانه 6 میلیارد تومان برای نگهداری از تاسیسات کاهش آلایندگی در این واحد، هاله‌ی دود پیرامون در این منطقه را مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی و کوره‌های القائی شهرک فولاد دانست.

به گزارش یزدی نیوز«علیرضا چایچی یزدی» امروز در آستانه ۲۰ سالگی بهره‌برداری از این شرکت و ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، به برخی دستاوردهای و افتخارات این شرکت اشاره و تصریح کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران اواخر سال ۱۳۷۷ با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا در حوزه تولید فولادهای آلیاژی، رسماً فعالیت خود را در یزد با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن آغاز کرد و اکنون سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع فولادهای آلیاژی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

 
وی گفت: این شرکت که در ابتدای فعالیت توانایی تولید ۱۱۸ گرید فولادی داشت، با بهره‌گیری از توان بومی هم‌اکنون امکان تولید فولادهای آلیاژی در بیش از ۳۵۰ گرید در سایزهای مختلف را داراست.
 
چایچی ضمن اشاره به پیشرفت فیزیکی ۴۱ درصدی طرح توسعه فولادسازی یزد یک و ابراز امیدواری نسبت به بهره‌برداری این واحد تا اوائل سال ۱۳۹۹، گفت: امیدواریم با توجه به طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی میزان تولید فولادآلیاژی ایران در چشم‌انداز ۱۴۰۴ به دو برابر تولید فعلی یعنی ۱.۲ میلیون تن در سال افزایش یابد.
 
وی تولیدات این واحد صنعتی را مورد استفاده بسیاری از صنایع مادر از جمله صنایع خودروسازی، صنایع ریلی، صنایع هوایی، مفتول‌سازی و غیره عنوان کرد و در رابطه با وضعیت صادرات محصولات نیز گفت: هرچند فولادآلیاژی صادرات را ۱۰ تن از محصولاتش آغاز کرد ولی این میزان با شناسایی بازارهای جدید صادراتی تا پایان سال گذشته به بیش از ۷۳ هزار تن افزایش یافت.
 
وی به محدودیت‌های مراودات تجاری و مالی ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: طی ۹ ماهه ابتدایی امسال ۳۸ هزار تن انواع فولادهای آلیاژی به ارزش حدود ۲۰ میلیون یورو عمدتاً به کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای منطقه صادر شده و پیش‌بینی می‌شود در سه ‌ماه منتهی به پایان سال نیز ۱۲ هزار تن صادرات اتفاق بیافتد.
 
مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران همچنین با اشاره به اشتغالزایی مستقیم این شرکت برای دو هزار نفر، بیان کرد: در مجموع مشاغل مستقیم و غیرمستقیم می‌توان زندگی بیش از ۴۰ هزار خانواده را به فعالیت این واحد گره زد که البته قریب ۷۰ درصد آنها نیز بومی استان یزد هستند.
 
وی ضمن اشاره به برخی افتخارات و رکوردهای کسب شده در این شرکت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش تمامی پرسنل، سود عملیاتی این واحد در ۹ ماهه ابتدایی امسال دو برابر کل سال گذشته بوده است.
 
چایچی در ادامه به سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیون دلاری و هشت میلون یورویی این شرکت در راستای استقرار امکانات و تجهیزات دارای کمترین میزان آلایندگی اشاره و تاکید کرد: هزینه کرد سالیانه بالغ بر شش میلیارد تومان جهت نگهداری از تجهیزات محیط زیستی این شرکت اعم از تصفیه‌خانه، فیلترها و نوار نقاله‌ها و غیره باعث شده که تاکنون طی چهار سال لوح تقدیر صنعت سبز به این واحد اختصاص یابد.
 
وی با بیان این که آلودگی‌های فولاد آلیاژی ایران با توجه به بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا حتی بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است، اظهار کرد: دود زرد رنگ پیرامون این واحد مربوط به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و برج‌های تقطیر واحد مذکور و دود سیاهرنگی که از دور قابل مشاهده است، مربوط به کوره‌های القایی شرکت‌های مستقر در شهرک فولاد واقع در پشت کارخانه فولاد آلیاژی ایران است.
 
به گفته‌ی این فعال اقتصادی، فولاد آلیاژی ایران حتی به دلیل برخورداری از چرخه بسته آب و سیستم‌های بهینه‌سازی مصرف آب، کمترین میزان مصرف را در مقوله آب با توجه به موضوع کم‌ابی در استان یزد داراست و به لحاظ مصرف بهینه انرژی نیز طی دو ماهه اخیر به عنوان اولین واحد صنعتی ایران با همکاری یونیدرو، کمپین ارتقاء فرهنگ بهره‌وری انرژی در صنایع فولاد کشور را راه‌اندازی کرده است.
 
چایچی در مورد جاده پرتردد فولاد و علت عدم اقدام برای مرمت و توسعه‌ی آن نیز عنوان کرد: این جاده دسترسی قریب دو دهه قبل به طور اختصاصی برای شرکت ایجاد شد ولی در گذر زمان به جاده سایر شرکت‌ها و حتی راه روستایی تبدیل و پر تردد شد.
 
وی ادامه داد: البته در سال ۸۶ بنا بر مصوبه مسئولان ارشد استان این راه اختصاصی رسماً از حالت اختصاصی خارج و به راه‌های عمومی کشور اضافه شد ولی بی‌توجهی مسئولان مربوطه به مشکلات این راه در این سال‌ها باعث شد که درخواستمان را مجدداً در سال جاری مطرح کنیم که در پاسخ مسئولان استان اعلام کردند که راه مذکور همچنان اختصاصی است و مسئولیت هر اتفاقی که در آن روی دهد، برعهده فولاد آلیاژی است.
 
وی ادامه داد: این که صنایع در مسیر از جمله فولاد آلیاژی در ترمیم راه مشارکت کند، قابل قبلو است ولی این که مسئولان صورت‌جلسه قبلی و این که استفاده بیش از ۵۰ درصد از این راه به عنوان راه روستایی را نادیده می‌گیرد، بی‌انصافی است.
 
وی فولاد آلیاژی ایران را مهد بومی‌سازی بسیاری از قطعات فولادسازی در کشورمان خواند و گفت: خوشبختانه طی ۲۰ سال گذشته با بهره‌گیری از توان منتخصصان داخلی بیش از ۸۵۰۰ دفترچه ساخت قطعات در این شرکت تهیه و تدوین شده و بالغ بر ۴۳۰۰ قطعه نیز در این شرکت ساخته شده است.
 
چایچی در پایان نیز با اشاره به همکاری این شرکت در حوزه بومی‌سازی با برخی سازندگان ماشین‌آلات در کشورمان، افزود: علاوه بر بومی‌سازی در صنایع بالادستی، در تولید یکسری محصولات فولادی مصرفی داخل کشور موفقیت‌هایی در این شرکت حاصل شده است به نحوی که در بحث وایرها و کلاف‌ها  که سابقاً در سبد واردات کشورمان قرار داشت، اکنون سهم قابل توجهی از نیاز کشورمان توسط این واحد تولید می‌شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..