مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد؛

ثبت روش‌های سنتی ‌زرگری ‌یزدی در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:‌ روش‌های سنتی زرگری یزدی در حوزه آثار ناملموس فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش یزدی نیوز«سید مصطفی فاطمی» با اشاره به اهمیت ثبت آثار ملی، بررسی و شناسایی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارای ارزش استان، اظهار کرد: تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی و فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی از جمله وظایف میراث فرهنگی است .

 
وی با بیان این که استان یزد یکی از استان‌های تاریخی ایران و دارای تعداد بی‌شماری از آیین‌ها، رسوم، رشته‌ها، فنون و غذاهای با ارزش است، افزود: کلیه آداب و رسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیر مذهبی گذشته در حال حاضر در معرض فراموشی قرار گرفتند.
 
مدیرکل‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:‌ حراست از ارزش‌های فرهنگی و اجتاعی که در برخی موارد به صورت سنتی انجام می‌شوند ضروری است.
 
فاطمی روش ساخت زنجیر هل ملیلیه یزدی، ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی، ساخت زنجیر هِل و گُل، شیوه ساخت زنجیر کلافه‌ای و هنر ساخت دست بند اشرفی، را از جمله فنون یزدی‌ها در روش‌های سنتی زرگری دانست و خاطرنشان کرد: این روش سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده‌ است.
 
این مسئول در پایان گفت: با ثبت این آثار، تاکنون ۷۸ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس استان یزد در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته‌ است .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..