در نشست خبری معاون عمرانی استانداری یزد؛

گزارش مربوط به فعالیت حوزه حمل و نقل استان با محوریت دستگاه های اجرایی موثر تشریح شد

گزارش مربوط به فعالیت استان در حوزه حمل و نقل و راه با محوریت دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی،راهداری و حمل و نقل جاده ای،فرودگاه،راه آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان در نشست خبری معاون عمرانی استانداری یزد تشریح شد.

به گزارش یزدی نیوز نشست خبری «محسن صادقیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با اصحاب رسانه در محوریت حمل و نقل و راه برگزار شد و در این نشست مدیران دستگاه های اجرایی موثر به ارائه گزارش و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداختند.

در گزارش پیش رو اهم موضوعات طرح شده در این جلسه ارائه می شود:
 
 
*بهره برداری از ۱۲ راه روستایی به طول ۳۰ کیلومتر در ۹ ماهه سال جاری
 
 
طبق گزارش ارائه شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد بر اساس اقدامات انجام شده در ۹ ماهه سال جاری، تکمیل و بهره برداری از ۱۲ راه روستایی به طول ۳۰ کیلومتر محقق شده و ۲ پروژه بزرگراه نیز به طول کلی ۶۷ کیلومتر به بهره برداری رسیده است.
بهره برداری از یک پروژه راه اصلی به طول ۱۳ کیلومتر، یک پروژه ساختمانی و ۶ پروژه راه روستایی به طول ۱۰ کیلومتر نیز از برنامه های شاخص این اداره کل همزمان با گرامیداشت ایام دهه فجر می باشد.
پروژه ندوشن- ورزنه با طول۹۴ کیلومتر که  64 کیلومتر آن در استان یزد است،نیازمند بهسازی و اصلاح واریانت از ندوشن تا بعد از سورک به طول ۲۳ کیلومتر می باشد، از سوی دیگر در طول مانده مسیر با ۲۲ کیلومتر ،تنها ۲۵ پل احداث شده است.
عرض این راه ۱۱ متر و اجرای پروژه از سال ۸۶ آغاز شده است که طول اجرا شده در دست بهره برداری  نیز ۱۹ کیلومتر است و نیاز به اجرای لایه دوم و چیپ سیل دارد. 
پروژه ۱۰۵ کیلومتری  یزد-بافق با مشخصات طول بهره برداری شده ۶۷ کیلومتر  و طول در دست اجرا ۴۳ کیلومتری نیز که از سال ۸۷ با عرض راه ۱۱ متر آغاز شده است،فرآیند تکمیلی خود را طی می کند و همزمان با دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد.
زارچ- اشکذر نیز از ویژه پروژه های دیگر استان در حوزه راه است که با مشخصات طول محور دو بانده ۵۰ کیلومتر؛طول محور حد فاصل پل الغدیر تا تقاطع طبس (دو بانده) ۲۵ کیلومتری می باشد و آسفالت باند رفت از پل الغدیر تا تقاطع طبس هم به صورت دولایه تکمیل شده است.
آسفالت باند برگشت از تقاطع طبس تا پل الغدیر به طول ۴ کیلومتر از این پروژه که در سال ۸۷ شروع شده است،باقی مانده و هم چنین زیرسازی تقاطع طبس اجرا و آماده آسفالت می باشد.
 
 
* همزمان با دهه فجر؛۶۱ کیلومتر از روکش راه های استان با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد
 
 
طبق گزارش ارائه شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در نشست خبری « محسن صادقیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، ۵۳ شرکت مسافربری در سطح استان فعال می باشند که از این تعداد ۲۹ شرکت در مرکز و ۲۴ شرکت در شهرستان ها استقرار دارند.
از مقایسه آمار تعداد مسافر و سفر در سال های ۹۶ و ۹۷ نیز بر می آید که در تعداد مسافر هشت دهم درصد کاهش و در تعداد سفر با چهار و شش دهم درصد افزایش در استان مواجه هستیم.
بررسی وضعیت موجود مجتمع های حمل و نقل جاده ای استان نشان می دهد که موافقت اصولی ۱۳ مجتمع صادر شده است و  از ۳ مجمتع بهره برداری و تعداد ۳ مجتمع نیز در حال ساخت است.
گفتنی است همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر  61 کیلومتر از روکش راه های استان با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
 
 
* ۱۳ پروژه راه آهن استان یزد در سال  97 به اتمام رسید / ۲۸ پروژه در دست اقدام
 
 
بر مبنای گزارش ارائه شده از سوی اداره کل راه آهن استان یزد، در سال جاری ۴۱ پروژه (۱۳ پروژه خاتمه یافته و ۲۸ پروژه در دست اقدام) جمعا به مبلغ ۲۷۳ میلیارد ریال در این حوزه جریان دارد.
با توجه به این اینکه مهم ترین پروژه راه آهن در حال حاضر مسیر دو خطه بافق- زرین شهر می باشد، طبق گزارش هشت ماهه سال ۹۷ نیز تعداد قطارهای مبدا یزد ۸۵۰ رام و بر اساس این ظرفیت ۸۱۶ هزار و ۳۰۸ نفر مسافر جابه شده است.تغییر ساعت حرکت یزد- تهران را می توان خبری خوب برای تسهیل خدمات سفر به مردم استان در این جلسه بیان کرد.
پروژه های روسازی بلاک زرین-ریگ،تونل زرین-ریگ،احداث فنداسیون جک بالابر واگن ایستگاه چادرملو،احداث پل آرمان،احداث پل ۶۳،احداث پل فیضیه،احداث سرویس بهداشتی،سکو و نمازخانه ایستگاه نی باد،مسقف نمودن سکوی خط ۱ و ۲ ایستگاه یزد و علائمی نمودن سوزن های ایستگاه ساغند مربوط به راه آهن استان یزد  نیز در دهه فجر به بهره برداری می رسد.
 
 
*ترمینال شماره ۱ پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی یزد در دهه فجر افتتاح می شود
 
 
افتتاح سیستم چراغ های پرسیژن اپروچ و ترمینال شماره ۱ جهت پروازهای خارجی همزمان با دهه فجر از اقدامات شاخص ارائه شده از سوی اداره کل فرودگاه های استان یزد در نشست خبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با اصحاب رسانه بود.
فرودگاه بین المللی یزد در حال حاضر با ۸ شرکت هواپیمایی فعال،۷ مسیر پرواز داخلی و خارجی و با  جابه جایی ۷۶۵ هزار مسافر در سال جاری مشغول به فعالیت است که ۶ هزار و ۵۰۰ پرواز  داخلی و خارجی نیز در این فرودگاه محقق شده است.
در ۹ ماهه سال جاری برای این فرودگاه اقداماتی از جمله اجرای سیویل ورک و نصب سیستم روشنایی پرسیژن اپروچ به صورت کامل،نصب و راه اندازی چیلرهای تراکمی ۲۲۰ تن ،بهسازی،پارتیشن بندی و نصب تجهیزات ترمینالی،احداث کانال تاسیسات به طول تقریبی ۳۰۰ متر در کنار پارکینگ و راه اندازی سیستم طرح پرواز الکترونیکی محقق شده و فرآیند تکمیلی نیز تا پایان سال ادامه دارد.
رایزنی با شرکت های هواپیمایی در خصوص افزایش پروازهای برنامه ای در مسیر جدید،انجام موفق پروازهای حج تمتع با اعزام و پذیرش ۵ هزار و ۴۱۵ مسافر و انجام پروازهای عتبات و عالیات با ۴۰ پرواز و اعزام و پذیرش ۹ هزار ۲۶۳ مسافر  نیز از دیگر اقدامات این حوزه می باشد.
*در ایام فجر به بهره برداری می رسد:
 
 
۲۰ کیلومتر از محور اردکان-چوپانان/۱۴ کیلومتر از محور هرات-هرابرجان/ ۳۰ کیلومتر از راه آهن یزد- اقلید
 
 
گزارش ارائه شده از سوی حوزه نظارت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان در این نشست خبری نشان می دهد در ۹ ماهه سال جاری ۲۰ کیلومتر از راه اصلی محور اردکان-چوپانان، ۴ کیلومتر از بزرگراه یزد-ابرکوه-سورمق(گردنه علی آباد)،۱۴ کیلومتر از راه اصلی محور هرات-هرابرجان-رودشور و ۳۰ کیلومتر از راه آهن یزد –اقلید ساخته شده است.
پروژه های ویژه استان نیز در این حوزه محور یزد- طبس به عنوان اصلی ترین کریدور شرق به غرب کشور می باشد که مناقصه ۴۳ کیلومتر از این مسیر انجام و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.آزادراه نطنز-سیرجان در کریدور شمال -جنوب که بندر امیرآباد در شمال کشور را به مهم ترین بندر در جنوب کشور یعنی بندر عباس متصل می کند نیز دیگر پروژه این حوزه است.
در حال حاضر قرارداد قطعه سوم این آزاد راه با عنوان آزادراه اردکان-مهریز با سرمایه گذار منعقد شده است و در شرف شروع عملیات اجرایی آن می باشد و در بقیه قطعات عملیات تکمیلی فاز دوم نیز در حال انجام مطالعات است و در شرف انعقاد قرار داد می باشد.
محور اردکان –چوپانان نیز از پروژه های ویژه استان بود که در نشست خبری «محسن صادقیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد  به تشریح ابعاد مختلف آن پرداخته شد و این پروژه به عنوان اصلی ترین محور مواصلاتی استان های یزد،فارس،کهکیلویه و بویر احمد،،بوشهر،هرمزگان و کرمان می باشد.
محور فوق از میدان خرانق شروع و تا انتهای حوزه استان یزد ادامه دارد که ۵۰ کیلومتر از مسیر فوق مورد بهره برداری قرار گرفته است و تا اواخر سال جاری ۲۰ کیلومتر دیگر آن نیز به بهره برداری می رسد .
شایان ذکر است اخیرا مناقصه باند دوم مسیر مذکور حدفاصل میدان خرانق تا کیلومتر ۳۹ برگزار گردیده و عملیات اجرایی آن نیز توسط پیمانکار مربوطه آغاز شده است.
گفتنی است نشست خبری «محسن صادقیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد و دستگاه های اجرایی عضو شورای حمل و نقل استان با اصحاب رسانه و محوریت راه و حمل و نقل  در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد که گزارش مذکور به تشریح این موضوعات پرداخته است.
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..