کودکانتان را بی‌اجازه نبوسید!

مدیر بیمارستان اعصاب و روان بهمن با اشاره به اهمیت توجه به مسئله بوسیدن کودکان، گفت: این موارد به ظاهر ساده و پیش پا افتاده، تاثیرات مهمی بر سلامت روحی کودک و از روش‌های پیشگیری آسیب‌هایی مانند آزار جنسی کودکان ایفا می‌کند .

به گزارش یزدی نیوز«مهین ذوالفقاری» با اشاره به لازمه توجه به قوانین بوسیدن کودکان، اظهار کرد: ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻮﺩﮎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ ﻣﯽ‌ﺑﻮﺳﻴﺪ ﻳﺎ ﺑﻐﻞ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻴﺪ، ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ‌ﺁﻣﻮﺯﻳﺪ ﮐﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺗﻤﺎﻳﻼﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ شود . 

 
وی با بیان این که قوانین بوسیدن کودکان به سن و سال آن‌ها بستگی ندارد، گفت: ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ که ﮐﻮﺩﮐﺘﺎﻥ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ چرا که باید ﺣﺮﻳﻢ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺷﻤارید ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺍﻭ ﺣﺘﯽ ﺫﺭﻩ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﺣﺮﻳﻢ ﺍﻭ ﻧﺰﺩﻳﮏ‌ﺗﺮ ﻧﺸﻮﻳﺪ . 
 
این مسئول افزود: ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﺮﺩﺳﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﻐﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺩﻳﺪﻥ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺪﻧﺶ ﺑﺎﺷﻴﺪ . 
 
وی با بیان این که ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ باید ﺭﻭﺍﻝ ﻫﻤﻴﺸﮕﯽ زندگی باشد، تصریح کرد: باید ﮐﻮﺩﮎ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻴﭻ ﮐسی ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ‌اش، ﺑﻪ او ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺗﻤﺎﺱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷد . 
 
ذوالفقاری با تاکید بر این که کودکان را مجبور به بوسیدن و بغل کردن نکنید، گفت: اگر با دیگران در رودروایسی قرار گرفتید، برای آن‌ها اهمیت توجه به این موضوع مهم را توضیح دهید و با مهربانی از کودک اجازه این کار را سوال کنید . 
 
وی افزود: برای پرسیدن اجازه از کودک می‌توان از او سوالاتی مانند «دوست داری، دست بدی؟» و «دوست داری، روبوسی کنی؟» را بپرسید تا او با این رفتار احساس امنیت، احترام و‌ عزت نفس کند و بداند که دیگران حریم خصوصیِ او را به رسمیت می‌شناسد . 
 
این مسئول آموختن مهارت «نه گفتن» به کودک را ضروری دانست و گفت: این موارد به ظاهر ساده و پیش پا افتاده، تاثیرات مهمی بر سلامت روحی کودک و از روش‌های پیشگیری آسیب‌هایی مانند آزار جنسی کودکان، ایفا می‌کند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..