تاکید مدیر کل میراث استان بر رونق گردشگری مهریز

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری شهرستان مهریز، خواستار تعامل دستگاه‌های اجرایی برای رونق ثنعت گردشگری این شهرستان شد.

به گزارش یزدی نیوز «سید مصطفی فاطمی» در جریان بازدید از قلعه «علیرضا‌خانی» روستای گردکوه شهرستان مهریز، تصریح کرد: مهریز با برخورداری از افزون بر ۱۰۰ اثر تاریخی ثبت شده و دو اثر ثبت جهانی و امکان تاریخی متعدد و مناطق بکر گردشگری و آب و هوای مطلوب دارای پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری است و می‌طلبد با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی زمینه رونق صنعت گردشگری در این شهرستان فراهم شود.

 
«سید محمد رستگاری» فرماندار مهریز نیز در جریان این بازدید با اشاره به پتانسیل بالای شهرستان در زمینه گردشگریّ تصریح کرد: ایام نوروزی فرصت بسیار خوبی برای معرفی این پتانسیل‌ها به صورت گسترده به هموطنان است.
 
وی افزود: با توجه به بالا رفتن حجم مسافرت‌های نوروزی و استقبال خوب مسافران از شهرستان مهریز، امسال با برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی لازم است شهرستان مهریز را به مقصدی برای گردشگری تبدیل کنیم.
 
قلعه علی‌رضا‌خان یکی از بناهای تاریخی شهرستان مهریز متعلق به دوره قاجار است که در ساخت آن از مصالحی همچون گل و خشت خام استفاده‌ شده است . 
 
این بنای تاریخی با مساحت کلی ۹۵۰ متر دارای ۴۸ اتاق و یک قنات جاری در وسط قلعه است، این قلعه با پلان مستطیل و دارای چهار برج و به صورت چهار گوشه ساخته شده است و ساکنان آن در قدیم از کشاورزان و دامپروران اطراف قلعه بوده‌اند . 
 
شهرستان مهریز ۶۰۰ اثر تاریخی دارد که تاکنون ۱۰۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده و باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در این شهرستان در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
 
این شهرستان با وسعت ۶۷۱۷ کیلومتر مربع در جنوب و جنوب غربی استان یزد واقع شده و تاریخ بنای آن مربوط به پیش از اسلام و به مهرنگار دختر انوشیروان نسبت داده شده است. آب و هوای شهرستان معتدل و بیابانی و از یک بخش مرکزی و پنج دهستان تشکیل شده است. این شهر به علت دارا بودن مواهب طبیعی و اماکن تاریخی  به «باغ شهر تاریخی استان یزد» ‌معروف شده و به ثبت رسیده است . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..