رشد ۸ برابری آمار ثبت ملی آثار میراث فرهنگی یزد

معاون میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به رشد 8 برابری آمار ثبت ملی آثار میراث فرهنگی این استان نسبت به سال گذشته، گفت: در 9 ماهه اول سالجاری، میراث فرهنگی استان یزد توانست 43 اثر نامنقول، 15 اثر منقول، هفت اثر ناملموس و دو اثر طبیعی را در فهرست آثار ملی به ثبت برساند .

به گزارش یزدی نیوز«ساشا ریاحی مقدم»  افزود: از مجموع ۶۷ اثر ثبت شده که در جلسات متعدد شورای ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح و حائز شرایط ثبت در سطح ملی قرار گرفته، هر شهرستان سهم متفاوتی دارد . 

 
وی در مورد توزیع آثار ثبت شده در سایر شهرستان‌ها، تصریح کرد: در سطح استان سهم کلیه حوزه‌ها در هر شهرستان شامل شش اثر تفت، شش اثر اردکان، ۱۵ اثر یزد، ۹ اثر ابرکوه، هفت اثر مهریز، ۱۰ اثر اشکذر، دو اثر خاتم، سه اثر بافق و ۹ اثر میبد بوده است . 
 
این مسئول ادامه داد: از عمده‌ترین آثار ثبت شده می‌توان به بازار چهارسوق اردکان، کاروانسرای انجیره، قلعه شریف آباد، حمام سرحوض، مسجد تغار سنجر، خانه حاجی سیف و حاجی نقیب میبد، سنگ‌های محوطه تاریخی توران پشت و کتیبه‌های سنگی تاریخی، روش‌های سنتی زرگری یزدی، غار اشکفت یزدان و درخت کهنسال طاحونه اشاره کرد . 
 
ریاحی مقدم با اشاره به انتظار برای بررسی و تصویب بیش از ۱۰۰ پرونده پیشنهاد ثبت آثار نامنقول، منقول، ناملموس و طبیعی در فهرست آثار ملی کشور، گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ پرونده توسط معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان آماده شده که در صورت تشکیل جلسات شورای ثبت سازمان تا انتهای سال جاری قابل بررسی و تصویب خواهد بود . 
 
وی آثار ارزشمند طبیعی یا دست‌ساز انسان، دارای شأن ملی و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد عنوان کرد و گفت: این آثار که براساس وظایف و طبق اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مورد شناسایی، مطالعه، مستندسازی قرار گرفته، براساس قانون ۱۳۰۹ حفاظت آثار باستانی در کمیته‌های ثبت آثار برای ثبت رسیدن در لیست آثار ملی کشور قرار می‌گیرد . 
 
معاون میراث فرهنگی استان افزود: این آثار در حوزه‌های آثار منقول، غیر منقول، ناملموس و طبیعی مورد بررسی قرار می‌گیرند و بر اساس شواهد و آثار میراث مادی می‌توان آن‌ها را به دو بخش آثار منقول (اشیای مرتبط با وسایل کار و زندگی و علوم و فنون) و آثار غیرمنقول (آثار معماری، تک بناها و مجموعه‌های زیستی) تقسیم‌بندی کرد . 
 
ریاحی مقدم در این رابطه تصریح کرد: میراث در بخش مادی به دو صورت اموال منقول و غیرمنقول تقسیم‌بندی می‌شود که منظور از اموال منقول همه آثار فرهنگی است که در بطن خویش قابلیت جابه‌جایی دارند و روابط فضایی و کاربردی با مکان خاصی چندان بر روی آن تأثیرگذار نیستند و اموال غیرمنقول نیز همه آثار فرهنگی را شامل می‌شود که در بطن خویش قابلیت جابه‌جایی ندارند و برخلاف اموار منقل، روابط فضایی و کاربردی با مکان خاص بر روی آن تأثیرگذار هستند.
 
 
منبع:ایسنا یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..