مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد:

۱۵ اثر فرهنگی یزد در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی کشور، ۱۵ اثر فرهنگی و تاریخی یزد در فهرست آثار منقول به ثبت رسید.

به گزارش یزدی نیوزبه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، مصطفی فاطمی اظهار داشت: از جمله آثار ثبت شده می‌توان به گورستان توران پشت با سنگ قبرهایی از جنس سنگ‌های رسوبی و آهکی متعلق به قرن پنجم تا یازدهم هجری قمری با خط کوفی و نسخ، طرح‌های گیاهی و هندسی اشاره کرد.

 
وی ادامه داد: کتیبه کاشی مسجد چهل محراب از مساجد تاریخی شهر یزد، کتیبه سنگی آب انبار کلار میبد با تاریخ ۱۰۷۰ هـجری قمری، دو زیلو با نقوش گیاهی و هندسی شامل زیلوی حصار رکن‌آباد میبد و زیلوی شیخ احمد بلیمان جزو دیگر آثار ثبت شده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد خاطر نشان کرد: سنگ حنای حمام از جنس مرمر متعلق به دوره قاجار، سنگ کتیبه کلیسا با تاریخ ۱۹۲۸ میلادی و دو عقد نامه مورد تایید قرار گرفت و ثبت آنها در فهرست آثار ملی تصویب شد.
 
فاطمی اظهار داشت: با ثبت این ۱۵ اثر، تعداد آثار ثبت شده منقول استان یزد به ۴۵ اثر رسیده است.
 
به گزارش مهر، اموال منقول به اموال فرهنگی اعم از مذهبی یا غیرمذهبی که قابل حمل و نقل باشند گفته می شود و به وسیله هر دولت اهمیت آنها از نظر باستان شناسی، ماقبل تاریخ، تاریخی، ادبی، هنری یا علمی مشخص می شود.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..