در نشست شورای اشتغال ابرکوه مطرح شد؛

بلاتکلیفی متقاضیان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی

مسئول امور دام و عشایر جهادکشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به حجم عظیم متقاضیان و ثبت‌نام در سامانه، از خردادماه تاکنون تسهیلاتی پرداخته نشده و مردم بلاتکلیف هستند .

به گزارش یزدی نیوز«جواد شمس» در پانزدهمین جلسه شورای اشتغال شهرستان ابرکوه که با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون در حوزه کشاورزی و دامداری شهرستان ابرکوه تعداد ۹۹ طرح با اعتبار ۷.۵ میلیارد تومان و با شاخص درستی ۹۰ درصد، موفق به اخذ تسهیلات اشتغال پایدار روستایی شده ‌است اما حجم ثبت‌نامی شهرستان در سامانه کارا بسیار زیاد است و اطلاعی از تخصیص یا عدم تخصیص اعتبار نیز در دست نیست.

 
وی تصریح کرد: با توجه به این که رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توسعه مشاغل خرد است، بخش قابل‌توجهی از ثبت‌نام‌ها متعلق به همین حوزه است ولی از خرداد تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی پرداخت نشده و متقاضیان بلاتکلیف هستند . 
 
شمس تأکید کرد: مبلغ ۱۵ میلیارد تومانی که تاکنون در ابرکوه جذب شده، بسیار ناچیز بوده است و برای پاسخگویی به مردم تنها در بخش کشاورزی ابرکوه نیازمند عددی معادل ۷۰ میلیارد تومان هستیم . 
 
وی گفت: با توجه به وجود واحدهای فراوری لبنی در شهرستان ابرکوه و مصوبه شورای دام و طیور مبنی بر افزایش دو برابری تولیدات شیر در شهرستان، تسهیلات دریافتی موجب رونق خوبی در مسیر تحقق این مصوبه شد اما امروز زمزمه محدود شدن اعتبارات این بخش به گوش می‌رسد که به نوعی دام‌پروری شهرستان را با مشکل مواجه می‌کند . 
 
پرداخت ۱۱۵ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی
 
«فریبا آیت اللهی» مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این رابطه اظهار کرد: در حوزه اشتغال روستای و عشایری در استان برای ۷۲۲ طرح با اشتغال‌زایی یک‌هزار و ۷۵۵ نفر، اعتباری معادل ۱۱۵ میلیارد تومان پرداخت‌ شده که حدود ۱۵ میلیارد تومان آن مربوط به شهرستان ابرکوه است . 
 
وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال فراگیر نیز سهم ابرکوه از ۳۹ طرح استان، سه طرح با اعتبار ۵۲۹ میلیون تومان و اشغال‌زایی ۲۶ نفر بوده و این در حالی است که در کل استان ۳۱ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی ۴۰۷ نفر تسهیلات پرداخت ‌شده است . 
 
آیت‌اللهی سهم ابرکوه در بخش مشاغل خانگی را ۳۱۶ میلیون تومان تسهیلات جذب شده برای ۱۹ طرح عنوان کرد و افزود: مشاغل خانگی ابرکوه بیشتر در رشته‌های پرورش گوسفند و بز، قالی‌بافی و تولید زعفران بوده که زمینه اشتغال ۲۴ نفر را نیز فراهم کرده است . 
 
وجود ۴۴ هزار و ۸۰۰ نفر بیکار در استان
 
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از وجود ۴۴ هزار و ۸۰۰ نفر بیکار در استان یزد خبر داد و گفت: بر طبق آخرین آمار سرشماری سال ۹۷، از این تعداد ۱۸ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند  که ۸۵۳ نفر از آنان مربوط به شهرستان ابرکوه می‌باشند.
 
وی با اشاره به عقد ۱۲ مورد قرارداد در این شهرستان به منظور اجرای طرح کارورزی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مرحله سوم اعتبارات اشتغال ابلاغ و مقرر شده تا در این مرحله هیچ طرح جدیدی تصویب نشود بلکه طرح‌های سابق که به هر دلیلی بلاتکلیف مانده، پالایش‌ شوند و طرح‌هایی که تسهیلات آنها پرداخت ‌شده نیز مورد ارزیابی و نظارت قرار ‌گیرند . 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..