شهردار منتخب یزد:

ارتقای حمل و نقل عمومی مسیر توسعه شهری است

شهردار منتخب یزد با بیان این که ناوگان اتوبوسرانی دارالعباده نیازمند نوسازی است گفت: طبق برنامه‌ریزی شهرداری و شورای شهر قرار است حمل‌ و نقل عمومی یزد متحول شود.

به گزارش یزدی نیوزمجتبی فرهمند» در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از ناوگان اتوبوس و مینی بوس‌‍‌های جدید با بیان این که توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی از مهمترین سیاست‌های شهرداری یزد در زمینه رشد سهم حمل و نقل عمومی است،‌ اظهار کرد: لازمه توسعه شهرها توسعه حمل و نقل عمومی است .

 
وی بر لزوم بازسازی ناوگان اتوبوس تاکید کرد و افزود: موضوع خرید و نوسازی ناوگان اتوبوس‌ شهری در دستور کار شهرداری یزد قرار دارد ولی قیمت‌ها بسیار متفاوت شده که اقدامات جایگزین نظیر بازسازی و ارتقای کیفی ناوگان فعلی در دستور کار قرار گرفته است.
 
شهردار منتخب یزد با بیان این که برخی از خودروهای حمل و نقل عمومی بیش از ۱۴ سال عمر دارد، گفت: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا میانگین عمر مفید ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار پایین تر از این میزان بوده و این شرایط ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان را دو چندان کرده است .
 
فرهمند در خصوص وضعیت ناوگان اتوبوس تصریح کرد: سازمان حمل و نقل بار ومسافر یزد دارای ۲۶۳ دستگاه اتوبوس فعال درون ‌شهری و با مدل سال‌های ۷۵ و ۸۰   است که دیگر پاسخگوی نیاز شهری نیست .
 
  این مسئول ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ تنها پنج دستگاه و در سال ۱۳۹۵ نیز پنج دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد افزوده ‌شده که تأثیری در فرآیند نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل شهری یزد نداشته است .
 
شهردار منتخب یزد خاطرنشان کرد: ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد نیازمند نوسازی است و هزینه آن باید از سوی دولت، شهرداری و مردم تأمین شود که متأسفانه از سال ۱۳۹۱ تاکنون کمکی از طرف دولت به این طرح نشده است .
 
وی با بیان این که با برنامه های متنوع شهرداری و حمایت شورای شهر، قرار است حمل‌ و نقل عمومی یزد متحول شود، خاطرنشان کرد: برای خرید هر دستگاه اتوبوس و نوسازی آن، دولت می‌بایست ۸۲.۵ درصد و بهره بردار نیز ۱۷.۵ درصد هزینه را پرداخت کند که طی ۶ سال گذشته هیچ گونه کمکی صورت نگرفته و با قیمت های امروزی، هیچ بهره برداری زیربار خرید ناوگان جدید نمی رود .
 
فرهمند درباره وضعیت ناوگان مینی‌بوس رانی یزد هم گفت: یک هزار و ۵۰ دستگاه مینی بوس در شهر وجود دارد که ۹۲۸ دستگاه بالای ۱۵ سال عمر دارد و در مجموع میانگین عمر مینی بوس‌های یزد ۲۷ سال است .
 
شهردار منتخب یزد با بیان این که در این بخش نیز دولت مشوقی برای حمایت از بهره برداران نداشته، گفت: با توجه به رشد قیمت مینی بوس، بخش خصوصی توانایی خریداری ندارد .
 
فرهمند درباره طرح نوسازی تاکسی های شهری هم گفت: بیش از ۳۰ درصد تاکسی‌های یزد یعنی از یک هزار و ۵۰۱ دستگاه، ۵۴۶ دستگاه فرسوده و میانگین عمر تاکسی‌ها نیز بیش از ۹ سال است .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..