قندشکن یزد محفلی بالنده و روبه رشد است

مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور با اشاره به این که محفل قند شکن باید به دنبال کشف، پرورش و معرفی استعدادهای ادبی جوان، پویا و ناشناخته باشد، گفت: قندشکن یزد محفلی بالنده و روبه رشد است .

به گزارش یزدی نیوز،«ناصرفیض» با بیان این که محفل طنز قندشکن از دهه فجر ۱۳۹۵ فعالیت خود را در حوزه هنری یزد آغاز کرده و اکنون به ایستگاه هفدهم رسیده است، اظهار کرد: قند شکن محفلی روبه رشد و بالنده است .

 
وی افزود: با توجه به این که افراد فعال در محفل قندشکن دارای آثاری هستند و گاهی شاهد شعر خوانی آن ها بودیم، این محفل جایگاه خوبی دارد و می‌تواند از این هم بهتر شود .
 
مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور با اشاره به این که این محفل باید روند رو به رشد خود را حفظ کند و بیشتر به دنبال کشف، پرورش و معرفی استعدادهای ادبی جوان، پویا و ناشناخته باشد، گفت: پرداختن به شعرهای بومی و محلی از محاسن محافل طنز شهرستان‌ها است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد .
 
فیض ادامه داد: شعر محلی ظرفیت عجیبی است که نمی‌شود آن را با شعر فارسی مقایسه کرد به گونه ای که نادیده گرفتن شعر طنز محلی باعث می شود بخش مهمی از ظرافت‌ها و هوشمندی‌ها فراموش شود .
 
این مسئول با بیان این که طنز محلی سبب حفظ و احیای اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های قدیمی می‌شود، اظهار کرد: نسل جدید نیز از این که این تعابیر را به کار می‌برد متعجب و شگفت‌زده نخواهد شد و آن را به تمسخر نمی‌گیرد .
 
وی خواندن اشعار محلی با گویش یزدی توسط تعدادی از طنزپردازان در محفل طنز قندشکن را حرکتی مثبت و ارزشمند دانست و ادامه داد: علاوه بر این باید آثار پیش‌کسوتان و پیشینیان که شعر محلی داشته‌اند نیز جمع آوری، چاپ و معرفی شود .
 
این مسئول تصریح کرد: اگر این اتفاق در یزد بیفتد خیلی خوب و اثرگذار خواهد بود زیرا هم به شعر فارسی و هم به زنده نگه‌داشتن لهجه یزدی کمک می‌کند و آیندگان نیز می‌توانند از این منبع برای پژوهش و بررسی این گویش و لهجه و زبان در مناطق مختلف کشور استفاده کنند .
 
وی با اشاره به این که محفل قندشکن اغلب با حضور طنزپردازان مطرح کشوری برگزار شده و در کنار آن گاهی با کارگاه‌های آموزشی همراه بوده است، گفت: زمینه دعوت دوباره طنز پردازان شهرستانی فراهم شده و فقط به هماهنگی نیاز دارد تا هر ماه میزبان یکی دو طنزپرداز شهرستانی در تهران باشیم .
 
فیض افزود: در این محفل شاعران و طنزپردازان با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند که در نهایت باعث مخی شود اتفاقات خوبی در زمینه طنز صورت گیرد .
 
وی با بیان اینکه تعداد محافل طنز ما در کشور به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، گفت: این محافل در استان‌های کرمان، اصفهان، مشهد، قزوین، قم، ارومیه و یزد برگزار می‌شود اما تعداد جلسات طنز در کل کشور خیلی زیاد است .
 
مدیر دفتر طنز حوزه هنری افزود: طبیعی است وقتی این گونه محافل زیاد شد ضرر و زیان و آفت‌های آن هم زیاد می‌شود از رو این نشست‌ها برای رشد و پیشرفت به راهنمایی و هدایت متخصصان و کارشناسان خبره نیاز دارد تا به مشکلات برخورد نکند یا به سلامت از آن عبور کند .
 
این مسئول در پایان با بیان این که افراد فعال در دفتر طنز شهرستان‌ها باید علاوه بر شناخت طنز در این عرصه هم دارای جایگاه مناسبی باشند، خاطرنشان کرد: مسئولان دفاتر استانی باید در زمینه ارتباط خوب با شاعران و استعدادهای ادبی جوان، شناخت طنزپردازان مطرح کشور و آثار بزرگان طنز، شناخت منابع مفید حوزه طنز و معرفی آن‌ها به جوانان فعالیت موثری داشته باشند .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..