رییس جهاد کشاورزی یزد خبر داد؛

اجرای طرح آمیخته‌گری گوسفند به روش لاپاراسکوپی در اشکذر

رییس سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: در این طرح با استفاده از فن آوری لاپاراسکوپی، اسپرمهای نژاد بومی با نژاد رومانف روسی تلفیق و تعداد تولد گوسفندان افزایش می‌یابد.

به گزارش یزدی نیوز«سیدجمال سجادی پور» با اشاره به اهمیت اجرای طرح آمیخته‌گری گوسفند در افزایش تولید بخش دامی و ارتقا بهره‌وری در این حوزه اظهار کرد: در این طرح با استفاده از فن‌آوری لاپاراسکوپی، اسپرم‌های نژاد بومی با نژاد رومانف روسی تلفیق می‌شود .

 
وی افزود: نژاد رومانف، در تمامی طول سال امکان‌زاد و ولد را داشته و قوچ های این نژاد، به صورت بالقوه امکان بارور نمودن میش‌ها را دارند .
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: میش‌های با سهم خونی ۵۰ درصد رومانف، چند قلو زایی بسیار بالایی در حدود ۷.۲درصد را داشته است.
 
سجادی‌پور تصریح کرد: در این روش، هیچگونه آسیب جسمانی به دام وارد نشده و اسپرم، توسط کارشناسان متخصص از طریق شکاف کوچک در زیر شکم  به میش حامله منتقل می‌شود و درصد موفقیت آن در مقایسه باسایر روش‌های آمیخته‌گری، بسیار بالاست .
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اشکذر نیز با اشاره به این موضوع که تلفیق‌نژاد بومی با نژاد رومانف بر اساس برنامه‌های سازمانی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: با اجرای موفق امر آمیخته‌گری این نژاد در شهرستان می‌توان انتظار سه زایش در دو سال را از نژاد آمیخته داشته و این امر می‌تواند روند تولید محصولات دامی در شهرستان را بصورت چشمگیری بهبود بخشد و بستری مناسب برای تولید بیشتر و کاستن از هزینه‌های تولید در بخش دامی ایجاد نماید 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..