معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان :

لزوم شناسایی دامداران و کشاورزان مستعد پرداخت زکات

سازمان جهاد کشاورزی نقش مهمی در شناسایی دامداران و کشاورزان مستعد پرداخت زکات و معرفی آنان به کمیته امداد استان یزد دارد.

به گزارش یزدی نیوزمعاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان یزد در همایش زکات ودر جمع مروجان و مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان و مسئولان زکات کمیته امداد با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته امداد در کشور گفت: کمیته امداد به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه حمایتی کشور ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس نیازی که احساس می‌شد برای رسیدگی به اقشار مستضعف و نیازمند به دستور امام خمینی (ره) تأسیس شد.

 
غلامرضا مشعل چی، بابیان اینکه مددجویان تحت حمایت کمیته امداد اقشار بسیار ضعیف و نیازمند جامعه هستند که از دستگاه دیگر خدمات دریافت نمی‌کنند، افزود: زنان سرپرست خانوار، ایتام و سالمندان نیازمند ازجمله مددجویان بهره‌مند از خدمات کمیته امداد هستند.
 
مشعل چی با اشاره به اهمیت پرداخت زکات در رسیدگی به محرومان گفت: زکات جمع‌آوری‌شده برای ارائه خدمات حمایتی به نیازمندان در زمینه تهیه جهیزیه، خدمات درمانی، تحصیلی، معیشت، ساخت، مرمت و بازسازی مسکن مددجویی و پروژه‌های عام‌المنفعه همچون ساخت، مرمت و بازسازی مسجد و حسینیه هزینه می‌شود.
 
 وی افزود: طی هشت‌ماهه نخست سال جاری مردم خداجوی استان یزد شش میلیارد و ۸۰۶ میلیون تومان زکات واجب و مستحب و کفاره پرداخت کردند و رشد پنج‌درصدی را در این بخش در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رقم زدند.
 
حجت‌الاسلام سید محمد موسوی، نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این همایش بیان کرد: زکات از مصادیق بارز صدقات است و به عنوان پشتوانه مالی برنامه‌های اجتماعی در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی، تزکیه نفوس و تألیف قلوب مردم نقش بسزایی دارد.
 
وی با اشاره به جایگاه ویژه زکات در جامعه گفت: زکات بلاگردان فرد و جامعه، زمینه‌ساز نزول رحمت و برکت، عامل توسعه عمر و گسترش زندگی، تجارت با خداوند و ذکر عملی است.
 
نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص اهمیت زکات در دین مبین اسلام گفت: زکات در برزخ در کنار نماز تجسم‌یافته و مونس انسان می‌شود، توجه به این فریضه الهی از وظایف مهم شرعی و اسلامی همه است.
 
وی بابیان اینکه از اولین وظایف حکومت صالحان رسیدگی به فقرا در سایه پرداخت زکات است، افزود: تقویت برادری، تعمیق روابط و کینه زدایی، تقویت بنیه دینی مردم، فقرزدایی، حل مشکلات و محو کردن مفاسد اجتماعی، دفع بلا از امت و اقتدار امت اسلامی و حفظ آبرو و جذب دیگران از مهم‌ترین آثار اجتماعی زکات است.
 
حجت‌الاسلام سید محمد موسوی در ادامه افزود: از محل زکات جمع‌آوری‌شده می‌توان مدارس، کتابخانه‌ها، مساجد و مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد کرد و آنچه را از قبل ساخته‌شده است توسعه داد و با دعوت از کارشناسان و علما و اساتید، پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت کرد.
 
وی بیان کرد: یکی از راه‌های مهم مبارزه با فقر، گرسنگی، کمبودها و مشکلات و نابسامانی‌های اجتماعی توجه جدی به مسئله زکات است، با ریشه‌کنی فقر از جامعه، بسیاری از مفاسد اجتماعی نیز محو می‌شود.
 
نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان یزد با اینکه با پرداخت زکات سرمایه‌ها تعدیل می‌شود و ریشه کینه و فقر در جامعه خشکانده می‌شود، افزود: اگر مردم زکات مال خود را بپردازند، چرخ‌های اقتصاد به گردش درآمده و بیکاری که زمینه بسیاری از مفاسد اجتماعی است از جامعه رخت برمی‌بندد و تلاش، نشاط و حضور در صحنه‌ها جایگزین ناامیدی می‌شود.
 
وی گفت: با تأمین کمبودها از طریق مالیات‌های اسلامی و زکات، افراد جامعه به یک رفاه نسبی دست می‌یابند و درنتیجه دل‌ها به هم مهربان و نیروهای انسانی متمرکزشده و همه پشتیبان یکدیگر می‌شوند و افراد چنین جامعه‌ای دارای صلابت و اقتدارند و در مقابل نقشه‌های دشمنان و تهدید و تطمیع آنان بیمه هستند.
 
حجت‌الاسلام سید محمد موسوی ادامه داد: فقر در بسیاری از موارد آبروی انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد و زکات فقر را از بین می‌برد و آبروی انسان‌ها را حفظ می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه ترک زکات آثار زیان‌باری دارد، افزود: ترک زکات موجب تلف شدن اموال، خسارت دو برابر، هزینه کردن مال در راه شرارت و گناه، محروم شدن از رحمت الهی، قبول نشدن نماز و هم‌ردیفی با رباخواران می‌شود.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..