تعارضات زناشویی عامل مهم پرخاشگری در خانواده‌هاست

یک روانپزشک با اشاره به این که بسیاری از مشکلات روحی روانی ناشی از پیامدهای حل نامتعارف تعارضات زناشویی است، گفت: تعارضات زناشویی عامل مهم پرخاشگری در خانواده‌ها است .

به گزارش یزدی نیوزدکتر«امیرضا چمنی»  با بیان این که تعارضات زناشویی از مهمترین عامل پرخاشگری در خانواده‌ها است، اظهار کرد:‌ این معضل معمولاً در سه سال اول زندگی مشترک به اوج خود می‌رسد.

 
وی افزود:‌ اصل رضایت‌مندی در زندگی ناشی از رضایت در زندگی زناشویی است که اگر وجود داشته باشد افزایش سلامت روان و کاهش تنش‌ها را در پی دارد .
 
این روانپزشک در ادامه با اشاره به این که مشکل عمده مراجعین مراکز روانشناسی اضطراب، افسردگی و دردهای پراکنده جسمی است،گفت: منشا بخش عمده‌ای از این مشکلات تعارضات زناشویی است .
 
چمنی با بیان این که افراد جامعه تمایلات، عواطف و عادت‌های مختلفی دارند، تصریح کرد: اختلاف نظر بین زوجین امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است .
 
وی اختلاف در تربیت فرزند، مدیریت خانواده، نحوه گذراندن اوقات فراغت و چگونگی تعامل با والدین را از جمله شایع‌ترین اختلاف نظر بین زوجین دانست و بیان کرد: در واکنش به این اختلافات معمولا زوجین به چند روش «برون‌ریزی» و«درون‌ریزی» برخورد می‌کنند .
 
این متخصص اعصاب و روان «برون‌ریزی» را یکی از روش‌های واکنش به تعارضات زناشویی دانست و بیان کرد: زوجین در این روش با دعوا، پرخاشگری، توهین و ناسزا احساسات خود را بیان می‌کنند .
 
چمنی ادامه داد: شیوه دیگر بیان احساسات، درون ریزی است که زوجین بدون این که حرف‌های خود را بیان کنند به خود خوری و سرزنش فردی می‌پردازند .
 
وی با اشاره به این که شیوه هنرمندانه بیان تعارضات زناشویی رفع مشکلات بدون تحقیر و توهین به طرف مقابل است، اظهار کرد: اگر زوجین نتوانند تعارضات را حل کنند دچار ناکامی، سرخوردگی و احساس عدم رضایت در زندگی می‌شوند که در نهایت منجر به اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری و کاهش اعتماد به نفس  و اختلات جنسی می‌شود .
 
این روانپزشک افزود: بنابراین بسیاری از مشکلات روحی روانی ناشی از پیامدهای حل نامتعارف تعارضات زناشویی است .
 
چمنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تعارضات زناشویی در زندگی به دلایل مختلفی نظیر باورهای نادرست تشدید می‌شود، اظهار کرد: در این صورت زوجین فکر می‌کنند در یک زندگی موفق هیچ مشکلی نباید وجود داشته باشد .
 
وی با اشاره به این که سوء برداشت از گفتار و رفتار دیگران نیز در بسیاری از موارد باعث مشکل میان زوجین می‌شود، گفت: زوجین با ذهن‌خوانی نادرست از همدیگر برداشت نادرستی از گفتار ورفتارهای طرف مقابل دارند که در نهایت مشکلات جدی در زندگی آنها ایجاد می‌کند .
 
این روانپزشک در ادامه با تاکید بر لزوم فراگیری مهارت حل مسئله برای جلوگیری از بروز تعارضات زناشویی، گفت: افراد باید شناخت کافی از مشکل داشته باشند و با مطرح کردن مشکل خود راهکارهای حل آن را بایکدیگر مرور کنند .
 
وی به استفاده از مهارت «ابراز وجود» اشاره کرد و افزود: زوجین باید بتوانند احساسات، خواسته ها و انتقادات خود را به شیوه ای مناسب و محترمانه بیان کنند .
 
این پزشک متخصص در پایان به لزوم یادگیری مهارت‌های همدلی، گوش دادن، ابراز محبت و تایید احساسات همسر تاکید کرد و گفت: گذشت از خطاها و اشتباهات یکدیگر می تواند به طور چشمگیری در کاهش تنش‌ها و دعواهای خانوادگی موثر باشد .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..