ارزهای خانگی آفت توسعه اقتصادی است

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که بخشی از ارزهای خانگی با تثبیت قیمت به بازار بر می‌گردند گفت: نگهداری ارز در خانه به افزایش قیمت دلار و تضعیف پول ملی منجر می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز«عباس علوی‌راد»  با اشاره به نقش ارزهای خانگی در تشدید تورم، اظهار کرد: ارزهای خانگی در صورتی باعث تشدید تورم می‌شوند که در افزایش قیمت دلار نقش داشته باشند .

 
وی با بیان این که تاکنون رقم دقیقی از میزان ارزهای خانگی بدست نیامده است، افزود: اگر در خانه ماندن ارزها کشور را با کمبود پول خارجی مواجه کند و در نهایت به افزایش قیمت دلار و اجناس خارجی منتهی شود تشدید تورم را تجربه می‌کنیم .
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که نگهداری ارز در خانه‌ها با توجه به شرایط تحریمی کشور و کاهش صادرات نفت نتیجه خوبی در پی ندارد، گفت: این اقدام به تضعیف پول ملی و آفتی برای توسعه اقتصادی است.
 
علوی‌راد به بخشنامه سپرده‌گذاری ارزی سال ۹۲ اشاره و تصریح کرد: در این بخشنامه بانک‌ها ملزم شدند از مردم سپرده ارزی بگیرند و سود آن را به دلار پرداخت کنند .
 
وی با بیان این که پرداخت سود سپرده‌ها به ریال زمینه ایجاد بی اعتمادی مردم به نظام بانکی را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: تنها راه برون رفت از این مشکل برگشت اعتماد مردم است که در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست .
 
این مسئول ادامه داد: اگر دولت بتواند دلار را در یک دوره پنج ماهه روی قیمت‌های هشت یا ۹ هزار تومان تثبیت کند اتوماتیک وار بخشی از این دلارها به بازار برمی‌گردد .
 
علوی‌راد در پایان گفت: به دلیل این که مردم دلارهایشان را با قیمت‌های متفاوتی خریداری کردند در صورت تثبیت قیمت آن دلارهای زیادی از حالت دارایی خارج می‌شود .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..