روش هیدروپونیک راهکاری برای مدیریت بحران آب

کشاورز یزدی با بهره گیری از روش هیدروپونیک علاوه بر افزایش 100 درصدی تولید، محصول هدر رفت آب را به صفر رسانده است.

به گزارش یزدی نیوزپریچهر مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : این شیوه کشت در گلخانه ها از جمله روش هایی است که  با هدف بهروری بهتر از آب کشاورزی در دنیا رونق گرفته و به تازگی در کشور اجرایی شده است.

 
زارع گلخانه دار یزدی که گلخانه  خود را به این روش آبیاری مجهز کرده است  می گوید: این شیوه کشت توانسته مصرف آب کشاورزی  را در مقایسه با شیوه های معمول آبیاری در گلخانه ها یعنی آبیاری قطره ایی تحت فشار تا ۹۰ درصد کاهش دهد و علاوه بر آن میزان تولید را نیز دو برابر کند.
 
وی افزود:در این روش آب مصرفی در حوضچه هایی که تعبیه شده جمع آوری و پس از تصفیه مجدد وارد چرخه می شود ،به این ترتیب آب مصرفی هیچگونه هدر رفتی ندارد .
 
معاون بهبود تولیدات  گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت :در این روش  تولید ،محصول نیز  عملکرد  بهتری دارد و میزان مصرف سموم به دلیل استفاده نشدن از خاک و آلودگی های محیطی به مراتب از روش های معمول کشت گلخانه ایی کمتر است.
 
کاشانی افزود در حال حاضر اولین گلخانه هیدروپنیک مدار بسته  استان در سطح یک هکتار به بهره برداری رسیده است  و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده اند: این سازمان تسهیلات خوبی برای گلخانه داران و کشاورزان برای استفاده از این سیستم در اختیار آنها قرار می دهد .
 
 وی گفت :احداث این گلخانه سه میلیارد تومان هزینه در برداشته است و طی مدت شش ماه اجرا شده است .
 
 کاشانی افزود: کنترل دما ، اقلیم، رطویت و تغذیه از دیگر مزایای بهر ه گیری از سیستم هیدرو پنیک مدار بسته در گلخانه هااست .
 
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: این سازمان با ارائه تسهیلات نوسازی و بازسازی به  کشاورزان گلخانه دار آنها را در توسعه کشت هیدروپنیک مدار بسته در واحدهای خود حمایت خواهد کرد .
 
 کاشانی افزود :در وضعیت فعلی که  1420 هکتار سطح زیر کشت گلخانه های استان وجود دارد و بیش از ۴۲۰ هزارتن محصول در سال به این روش تولید می شود ، ترویج این روش کشت در واحدهای گلخانه ایی  می تواند گامی مهم در زمینه صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی استان یزد باشد. .
 
احداث گلخانه های  هیدروپنیک مدار بسته  از جمله روش هایی است که  گلخانه داران و کشاورزان یزدی را برآن  داشته تا از آب در بخش کشاورزی به بیشترین میزان یعنی حدود صد درصد در مقایسه با آبیاری قطره ایی تحت فشار استفاده کنند .
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..