در نشست چالش‌ خانواده در استان یزد مطرح شد:

توسعه اجتماعی و انسان‌مدار توجه به نقش سازمان‌های مردم نهاد را می‌طلبد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در نشست چالش‌های خانواده در استان یزد به نقش مشارکت‌های مردمی در آموزش به خانواده‌ها پرداخت.

به گزارش یزدی نیوزنشست «چالش خانواده در استان یزد» به مناسبت هفتۀ پژوهش، با مدیریت کانون‌های تفکر دانشگاه یزد و با سخنرانی شش صاحبنظر از جمله مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برگزار شد.

«فخرالسادات خامسی‌هامانه»، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در سخنرانی خود با عنوان «نقش مشارکت‌های مردمی در آموزش به خانواده»، استمرار نشست‌های حوزۀ اجتماعی فرهنگی با تلفیقی از افراد اداری، اجرایی و نیز جامعۀ مدنی را در تحقق جامعه‌ای توسعه‌یافته کارساز دانست.
خامسی نقش سازمان‌های مردم نهاد در آموزش خانواده را حائز اهمیت بیان کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد مدرن که دارای ساختار، تشکیلات اداری منظم، اساس‌نامه، شخصیت حقوقی، سطح فعالیت محلی و بین‌المللی هستند تنها در بحث امور حمایتی فعال نیستند بلکه در تحقق برنامه‌های توسعۀ پایدار تأثیرگذارند.
وی تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد را مربوط به نیمه دوم قرن بیستم دانست و افزود: در سال ۱۳۴۹ واژۀ «سمن‌ها» در سازمان ملل تحت عنوان هر گروه غیرانتفایی و داوطلبانه از شهروندان جهانی که در سطح محلی ملی و بین المللی برای اهدف مختلف فرهنگی، اجتماعی، خیریۀ تخصصی و صنفی تشکیل شده باشد، تعریف شده است.
به گفتۀ خامسی، با توجه به تجربه بیش از نیم قرنی که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در خصوص فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد داشته‌اند، مفهوم توسعه متوجه رفع نیازهای مردم است از این‌رو، باید توجه داشت که توسعه اجتماعی و انسان‌مدار لازمۀ توجه به نقش سازمان‌های مردم نهاد است.
 
 
ضرورت بهره‌برداری از پتانسیل‌های فرهنگی یزد برای رفع آسیب‌ها
 
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان کرد: این موضوع که دولت هم طراح برنامه‌ها باشد و هم نقش نظارتی و اجرایی داشته باشد با بحث توسعه اجتماعی و پایدار همخوانی ندارد؛ بنابراین کشورهای توسعه‌یافته برای توسعۀ کشور متوجه جامعۀ مدنی شدند که شامل انجمن‌ها، تشکل‌های صنفی، احزاب و اصناف هستند.
خامسی در تعریف سازمان‌های مردم‌نهاد، داوطلبانه بودن، جنبۀ مشارکت، ماهیت غیرسیاسی و غیرانتفایی را نام برد و افزود: سمن‌ها یک شخصیت حقوقی هستند و در قرن ۲۱ چارچوب مشخصی دارند.
خامسی تفاوت سمن‌ها با بخش خصوصی را در این دانست که سمن در پاسخ به یک مسئله شکل می‌گیرد؛ در حالی که بحث بخش خصوصی کسب درآمد و ماهیت غیرتجاری آن است.
طبق گفته‌های وی، سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش‌های نظارتی، مشورتی، توانمندسازی، حمایتی، دینی، حقوقی، آموزشی، پژوهشی و به طور خاص اجتماعی و روان‌شناسی فعالیت می‌کنند و در ایران مراحل شکل‌گیری سمن‌ها از طریق مراجع خاص اعم از وزارت کشور، ناجا، ورزش و جوانان و بهزیستی ثبت می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد استان یزد، به جز سازمان‌های زیرمجموعۀ ناجا را ۵۷۲ سمن نام برد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه اجتماعی، سازمان‌های تخصص‌مداری هستند که بر اساس باورها و اعتقادات خود و در راستای رفع آسیب‌های موجود در جامعه گام بر می‌دارند.
خامسی دست‌اندرکاران سازمان‌های مردم‌نهاد اجتماعی را افرادی معتمد، علاقه‌مند و پرنفوذ بیان کرد که از سرمایه اجتماعی برخوردارند و در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند.
وی بحث مشارکت‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی را مهمترین چالش اجتماعی در استان یزد عنوان کرد و گفت: یزد سومین استان مهاجرپذیر در کشور است و مهمترین چالش خانواده در یزد بحث مهاجرپذیری و نیز طلاق، خشونت، اعتیاد، بیماری‌ها، نبود فضاهای خوب تفریحی سالم و مفاسد اخلاقی است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد: استان یزد در کنار دغدغه‌هایی که دارد، ظرفیت‌های خاص فرهنگی نیز دارد؛ به‌طوری‌که از نظر تعداد موقوفات رتبه پنجم کشور، رتبه دوم در سرانه فضای مسجد، رتبه اول در کتابخانه‌ها، ۲۵ سال پیشتازی در کنکور را دارد و ششمین استان در جمعیت تحصیلات عالی را در کنار ثبت جهانی تاریخی یزد داراست.
خامسی افزود: وجود نهادهایی در استان برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های فرهنگی در رفع آسیب‌های اجتماعی ضروری است و در اینجاست که بحث سمن‌ها در استان یزد جایگاه تأثیرگذاری دارد و باید مورد توجه باشد.
وی در پایان در خصوص اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد استان یزد در رفع چالش خانواده به برگزاری دوره‌های آموزشی برای بانوان، جوانان و خانواده اشاره کرد و برگزاری اردوها، همایش‌ها، برنامه‌های شاد فرهنگی، تشکیل کمیته‌های مختلف و ایجاد کانال‌هایی برای برقراری ارتباط بین جامعه محلی و دولت را از دیگر اقدامات ارزشمند در استان دانست که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد استان انجام شده است.
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..