بستن بودجه ۹۸ یکی از دشوارترین اقدامات دولت پس از جنگ تحمیلی

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که آفت صادرات نفت یکی از دلایل عدم تحقق منابع درآمدی دولت در سال آینده است، گفت: بستن بودجه 98 یکی از دشوارترین اقدامات دولت پس از جنگ تحمیلی است.

به گزارش یزدی نیوز«عباس علوی‌راد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، به رونمایی از لایحه بودجه سال ۹۸ و معرفی برخی از ابعاد مهم آن اشاره و اظهار کرد: با مطرح شدن ارقام کلی، کسری شدید در بودجه سال آینده مشهود است .

 
وی «حمایت از معیشت عمومی سلامت و عدالت اجتماعی»، «حمایت از تولید و اشتغال»، «توجه ویژه به علم، فرهنگ و محیط زیست»، «افزایش پایداری بودجه در مقابل تحریم‌ها و شوک‌ها» و «افزایش انضباط و شفافیت بودجه‌ای» را از ویژگی‌های بودجه ۹۸ عنوان کرد و افزود: طبق اطلاع رسانی‌هایی که تا کنون صورت گرفته است، بودجه سال ۹۸ ظرفیت‌های بالایی برای مواجه شدن با کسری شدید دارد .
 
این کارشناس اقتصادی با بیان این که ارقام مهم لایحه بودجه ۹۸ حاکی از آن است که مصارف مختلف رشد قابل توجهی داشته و با ضریب اطمینان بالا محقق می‌شوند، گفت: اهداف تعیین شده حوزه صنعت در بودجه سال آینده مبهم، پرریسک و منطبق بر واقعیت‌های محیط اقتصادی ایران نیست.
 
وی با اشاره به این که هزینه‌های جاری کشور نظیر«حقوق کارمندان»،«یارانه مستقیم و غیرمستقیم»، بخش عظیمی از پرداخت‌های هزینه‌ای بودجه ۹۸ را شامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها به لحاظ تحقق قطعی است.
 
علوی‌راد ادامه داد: طبق اطلاعات بدست آمده و پژوهش‌های انجام شده منابع درآمدی دولت که شامل درآمدهای مالیاتی و درآمدهای حاصل از صادرات نفت است به لحاظ تحقق با دشواری‌های زیادی مواجه هستند .
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود افت صادرات نفتی را یکی از دلایل عدم تحقق منابع درآمدی دولت عنوان کرد و گفت: در قانون بودجه سال ۹۷ صادرات روزانه نفت معادل ۲.۴ میلیون بشکه بوده که در لایحه سال ۹۸ به یک تا ۱.۵ میلیون بشکه سقوط کرده است .
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این سقوط معنادار در صادرات نفتی توسط دولت نشان می‌دهد فضای تحقق این بخش از منابع درآمدی در لایحه سال آینده بسیار مبهم و پر مخاطره است .
 
وی با بیان این که بخش‌های اقتصادی ایران ضریب همبستگی بالایی با درآمدهای نفتی دارند، اظهار کرد: رکود اقتصادی و گسترش آن با سقوط درآمدهای نفتی بسیار محتمل است و درآمدهای مالیاتی در این شرایط کاهش می‌یابد .
 
این مسئول در پایان گفت: بودجه سال ۹۸ یکی از دشوارترین بودجه‌های دولت پس از جنگ تحمیلی است. 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..