مدیرکل محیط زیست استان یزد:

گسترش صنایع کشاورزی یزد را نابود می‌کند

مدیرکل محیط زیست استان یزد گفت: گسترش صنایع در استان یزد هم به لحاظ مصرف حقابه کشاورزی و هم به لحاظ تاثیر آلودگی‌های زیست‌محیطی، کشاورزی یزد را نابود می‌کند.

به گزارش یزدی نیوزنیره پورملایی  در نشست کانون تفکر آب استان یزد اظهار داشت: گرچه استان یزد در حوزه صنعت و معدن توسعه چشمگیری یافته اما این توسعه یافتگی به قیمت بروز مشکلات متعدد در حوزه محیط زیست، کشاورزی و … تمام شده است.

 
وی با بیان اینکه گسترش صنعت نیاز به آب دارد، عنوان کرد: در شرایط خشکسالی که استان یزد دارد، گسترش صنعت نیازمند بهره‌مندی منابع آبی است.
 
مدیرکل محیط زیست استان یزد یادآور شد: در طرح‌های زیست محیطی یکی از مهمترین مسائلی که همواره مطرح است، بحث تخصیص آب است و در استان یزد حوزه صنعت با تخصیص آب به خود، سایر بخش‌ها را دچار مشکل می‌کند.
 
پورملایی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که صنایع یزد با استفاده از حقابه چاه‌های کشاورزی گسترش یافته اند و این اقدام نابودی آب و کشاورزی در سال‌های نه چندان دور را به دنبال خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: منطقی‌ترین راه این است که صنایع آبخواه به سمت سواحل ایران بروند و با استقرار در این مناطق شرایط بهتری را هم به لحاظ ایجاد اشتغال و هم به لحاظ زیست محیطی و تخصیص آب ایجاد کنند.
 
پورملایی تصریح کرد: اکنون بسیاری از مشاغل در شهرهای ساحلی ایران نابود شده در حالی که اگر صنایع آبخواه در این شهرها م ستقر شوند، هم شرایط آب و هوایی و منابع آبی شهرهای مرکز کشور بهبود می‌یابد و هم رونق به اشتغال شهرهای ساحلی باز می گردد و هم هزینه های حمل و نقل تا بنادر برای صادرات محصولات و تولیدات کاهش می یابد.
 
وی تاکید کرد: به اعتقاد من تمام پروژه‌های استان باید با اولویت بحران آب باشد و تخصیص بودجه در زمینه آب باید به جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز تعلق گیرد.
 
مدیرکل محیط زیست استان یزد همچنین استفاده از پساب تصفیه شده را مهم خواند و هزینه اصلی مصرف آب شرب را در تصفیه آب دانست.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..