یزد قطب تولید محصولات کنجدی

شهرستان اردکان با قدمتی دیرینه ید طولایی در تولید محصولات کنجدی دارد.

به گزارش یزدی نیوز امروزه کمتر کسی است که با حلوا ارده این مهمترین سوغات مردم  دیار کویر آشنایی نداشته باشد محصولی خوشمزه با طبیعتی گرم  که در فصل های سرد پائیز و زمستان زینت بخش سفره های مردم ایران است. برای شناخت بیشتر  این سوغات و هنر دستی کویر نشینان، راهی شهرستان اردکان شدیم. تولید محصولات کنجدی در اردکان قدمتی دیرینه دارد. به گفته فرماندار اردکان ساخت و تولید حلوا شکری در استان یزد بویژه شهرستان اردکان بعنوان مهد تولید محصولات کنجدی از جمله حلوا ارده به حدود یکصد سال پیش باز می گردد

 اردکان خاستگاه محصولات کنجدی در استان
 
با پیمودن یک ساعت رانندگی از مرکز یزد به اردکان رسیدیم، شهرستانی که در آن بیش از ۱۸۰واحد بصورت سنتی در زمینه تولید حلوا و سایر محصولات کنجدی فعال است.
 
آقای جلال کمالی که حدود ۵۰سال است در زمینه تولید حلوا در شهرستان ارکان فعالیت می کند می گوید:در زمان قدیم به جای شکر از شیره خرما برای تولید حلوا استفاده می شده است و پس از تولید شکر این ماده غذایی جایگزین شیره خرما در تولید حلوا شده است.یزد قطب تولید محصولات کنجدی+آلبوم تصاویر
 
عصاره کنجد یا همان ارده که از دانه های کنجد استحصال می شود مهمترین ماده اولیه برای تولید تمامی محصولات کنجدی از جمله حلوا شکری است.
 
به گفته بهجتی مدیر اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان اردکان هم اکنون روزانه ۱۳۰تن ارده، ۱۴۰تن حلوا ارده و بیش از ۳۰تن روغن ارده در واحدهای تولید حلوا در این شهرستان تولید می شود و این صنعت هم اکنون زمینه اشتغال بیش از ۱۸۰۰نفر را به صورت مستقیم برای مردم این شهر فراهم کرده است.
 
در ادامه برای آشنایی با یکی از واحدهای صنعتی تولید محصولات کنجدی سری هم زدیم به یکی از بزرگترین واحدهای تولید محصولات کنجدی کشور دراستان یزد.یزد قطب تولید محصولات کنجدی+آلبوم تصاویر
 
تبدیل حلوای سنتی به صنعتی در یزد
 
به سراغ کارخانه ای رفتیم که روزانه ۷۰تن انواع محصولات کنجدی  تولید می کند. آقای رضا دهقان  کار افرین و مدیرعامل این واحد صنعتی می گوید توانسته است حلوای سنتی یزد را به صورت صنعتی و با کیفیتی مناسب روانه بازار کند.
 
 این کار آفرین توانسته است با استفاده از کنجد تنوع تولیدات محصولات کنجدی را به بیش از ۶۰نوع محصول افزایش دهد.
 
آقای دهقان رئیس هیات مدیره این شرکت هم با اشاره به طرح توسعه این کارخانه  می گوید: با بهره برداری از این طرح این واحد تولیدی  توانسته است ضمن تنوع بخشیدن به تولید محصولات کنجدی حلوای سنتی یزد را به حلوای صنعتی تبدیل کند، حلوایی با طعم ها و مزه های مختلف.یزد قطب تولید محصولات کنجدی+آلبوم تصاویر
 
او می افزاید هم اکنون محصولات تولیدی این واحد علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به ۲۱کشور جهان هم صادر می شود.
 
نوآوری، رمز پیشرفت در تولید محصولات کنجدی
 
واحدهای تولیدکننده محصولات کنجدی به مرور دریافته اند که شیوه سنتی با توجه به وفور رقبا در آن نمی تواند به انداز کافی درامد زایی داشته باشد. از همین رو اخیرا در برخی واحدهای تولیدی، نوآوری مورد توجه قرار گرفته است. 
 
رنجبر مدیر بازرگانی یک واحد صنعتی تولیدی محصولات کنجدی می گوید: این کارخانه  امسال بیش از یک هزار تن انواع محصولات کنجدی به ۲۱کشور جهان صادر می کند و تاکنون ۳۵۰هزار تن را به این کشورها صادر کرده است. 
 
 انواع روغن کنجد، انواع حلوا شکری، حلوا کشی و کرم ارده ها، شکلات های کنجدی و بیسکویت کنجدی از جمله محصولات تولیدی این واحد تولیدی محصولات کنجدی است.
 
مدیر کنترل کیفی این واحد تولید فراوردهای کنجدی در استان یزد با اشاره به تنوع و کیفیت محصولات تولیدی این کارخانه می گوید این واحد توانسته است  برای اولین بارحلوا را با استفاده از جایگزین های شکر برای بیماران دیابتی  تولید کند. محصولی مقوی که هیچ ضرر و و زیانی برای بیماران دیابتی ندارد. حیدری می گوید: هم اکنون ۱۸۰نفر در این واحد تولیدی مشغول بکار هستند.
 
بهره برداری از اولین مرکز نوآوری کنجد و محصولات کنجدی در اردکان یکی از اقدامات مسئولان در راستای افزایش بهره وری محصولات کنجدی بوده است.
 
موسی‌زاده مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور هدف از این اقدام را جمع‌آوری ایده‌های مختلف در زمینه کنجد و محصولات کنجدی به ‌منظور ایجاد تنوع در محصولات کنجدی استان یزد اعلام می کند.
 
احمدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان یزد نیز در این زمینه می گوید: راه‌اندازی این مرکز در دانشگاه علمی کاربردی اردکان این پیام را می‌رساند که این مرکز به دنبال بحث‌های مهارتی و نزدیک کردن آموزش‌ها به نیازهای شغلی است.
 
التهاب در بازار کنجد مشکل تولیدکنندگان
 
در ماه های اخیر افزایش قیمت کنجد به مشکل اصلی تولیدکنندگان محصولات کنجدی در استان یزد تبدیل شده است. استفاده از کنجد به عنوان ماده اولیه این صنعت شناخته می‌شود و در صورت عدم حل مشکل قیمت کنجد، بیش از یک هزار فرصت شغلی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.یزد قطب تولید محصولات کنجدی+آلبوم تصاویر
 
کنجدهای تولیدی در داخل تکافوی نیاز تولیدکنندگان محصولات کنجدی نیست از سوی دیگر کنجدهای وارداتی نیز درگیر و دار مشکلات ارزی افتاده و احتکار کنجد نیز به این مشکلات دامن زده است.
 
فرماندار اردکان در این زمینه می گوید اردکان به عنوان قطب تولید محصولات کنجدی و استفاده از کنجد به عنوان ماده اولیه این صنعت شناخته می‌شود و در صورت عدم حل مشکل قیمت کنجد، بیش از یک هزار فرصت شغلی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
 
مقیمی در خصوص برنامه ریزی برای مقابله با احتکارکنندگان کنجد می گوید کمیته ویژه ای برای شناسایی عوامل ایجاد التهاب‌ در بازار کنجد  این شهرستان ایجاد شده است.
 
وی با اعلام تشکیل کمیته مبارزه با احتکار و گرانفروشی می گوید: این کمیته براساس دستورالعمل ابلاغی از نمایندگان اصناف، تعزیرات حکومتی، اداره اطلاعات، فرمانداری و صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و به بازرسی از واحدهای مختلف می‌پردازد.
 
فرماندار اردکان با بیان اینکه کار کمیته یادشده باید بر اساس مصادیق کارشناسی باشد، تصریح می کند: نباید فعالیت سالم تولیدکنندگان و انبار مواد اولیه آنها، جرم و احتکار تلقی شود.
 
قطب محصولات کنجدی برندی شایسته استان یزد
 
استان یزد اکنون موفق شده در بین استان های کشور برند قطب محصولات کنجدی را از آن خود کند با این همه حفظ این برند مستلزم تلاش برای نوآوری و البته مقابله با مشکلاتی همچون تامین کنجد لازم برای تولیدکنندگان است. در این راستا شهرستان خاتم به عنوان قطب کشاورزی استان یزد می تواند با تولید کنجد مرغوب زمینه را برای کمتر شدن نیاز به کنجد خارجی فراهم کند. 
 
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..