ممنوعیت تولید نان با حرارت مستقیم در یزد

مدیر کل اداره استاندارد استان یزد با اشاره به ممنوعیت تولید نان با استفاده از دستگاه‌های دوار با حرارت مستقیم مربوط به پخت نان، از نانوایان خواست با تغییر تجهیزات خود تنها از طریق دستگاه‏های صنعتی پخت با حرارت غیرمستقیم و استاندارد اقدام به تولید نان کنند.

به گزارش یزدی نیوز«محمد حسین ماجدی اردکانی» در کارگروه استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات، افزود: از آن جایی که سوختن مواد سوختی دارای احتراق کاملی نیست و معمولاً عمل احتراق هنگام عمل‌آوری نان ناقص انجام می‌شود، پخت نان به این روش و با حرارت مستقیم باعث می ‎ شود آلودگی‏های ناشی از مواد سوختی به راحتی به خمیر نان منتقل شوند   . 

 
این مسئول ادامه داد: در بیشتر موارد و در شهرها و شهرستان‌های استان، منبع اصلی سوخت دستگاه‏های فعلی پخت نان که با حرارت مستقیم کار می‏کنند، گاز است و در بعضی از روستاها و مناطق دوردست که هنوز عملیات گاز‌کشی انجام نشده، ممکن است از گازوئیل و نفت سفید هم به عنوان ماده سوختی استفاده شودک ه وجود شعله و حرارت مستقیم باعث انتقال آلودگی‏های ناشی از مواد سوختی به نان می‏شود . 
 
وی تاکید کرد: تولید نان در دنیا با حرارت مستقیم ممنوع است و با توجه به دلایل موجود، پخت نان باید و  بهتر است که با حرارت غیرمستقیم صورت گیرد که در این راستا براساس هماهنگی های صورت گرفته با اتاق اصناف یزد و اتحادیه های صنفی مربوطه، از ادامه کار نانوایی‌هایی  که از ماشین آلات پخت نان غیر استاندارد استفاده می‌کنند ممانعت به عمل می آید . 
 
دبیر کارگروه استاندارد‌سازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات استان افزود: به دنبال اقدام‌های اخیر پیرامون موضوع  پخت نان، از این پس به احدی مجوز نانوایی تنوری داده نمی‌شود، بنابر این بهتر است نانوایی ‎ هایی که با حرارت مستقیم و به صورت سنتی نان تولید می ‎ ‏کنند، به دستگاه‏های صنعتی پخت با حرارت غیرمستقیم و استاندارد  تجهیز شوند . 
 
ماجدی اردکانی در پایان گفت: به طور قطع  و یقین، اختصاص سهمیه آرد آن دسته از نانوایی‌هایی که نسبت به بهینه‌سازی شیوه پخت نان خود اقدام نکنند، از سوی اداره کل غله و شورای آرد و نان  استان دچار مشکل خواهد شد بنا بر این توصیه اکید داریم تا نانوایان عزیز از دستگاه ‎ های پخت نان با حرارت غیرمستقیم که  باعث تولید نان سالم ‎ تر و داشتن ضایعات کمتر می‌شود، استفاده کنند . 
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..