مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:

نباید گرفتار برنامه‌های کلیشه ای و فرسایشیِ حقوق شهروندی شویم

فخرالسادات خامسی‌هامانه در کارگروه حقوق شهروندی شهرستان تفت حقوق شهروندی را به معنای مشارکت مردمی در برنامه‌های توسعه‌ای و در نتیجه جامعه مردم‌سالار دانست.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در کارگروه صیانت از حقوق شهروندی شهرستان تفت، به دستورالعمل برنامه‌های نه‌گانه صیانت از حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: راه‌کارهای بسیار مثبت و راه‌گشایی در این دستورالعمل دیده شده است و از فرمانداری‌ها خواستاریم جلسات مربوط به حقوق شهروندی را به طور مداوم در شهرستان‌ها برگزار و گزارش آن به استان ارائه کنند.

«فخرالسادات خامسی‌هامانه» برنامه‌های حقوق شهروندی را در زمینه‌هایی اعم از آموزش و توانمندسازی مدیران و کارکنان، ارتباطات مردمی، فضاسازی و تبلیغات محیطی، اطلاع‌رسانی، پیشگیری از تضییع حقوق مردمی، تشویق و ترغیب و نیز پایش و بررسی وضعیت حقوق شهروندی بیان کرد.
وی افزود: در بحث عفاف و حجاب نیز برنامه ده‌گانه‌ای از جمله برنامه‌هایی برای آموزش و اقناع‌سازی، برگزاری کارگاه‌ها، همایش و استفاده از اوقات فراغت، بحث مشاوه‌ای، حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی و هنری حجاب و عفاف، پایش، تبیین و ترویج منشور عفاف و حجاب، خدمات فرهنگی، هنری و تبلیغی، ارشاد و راهنمایی متخلفین، تشویق و ترغیب و نیز نظارت و ارزیابی رعایت عفاف و حجاب تعریف شده است که باید شهرستان‌ها نیز این برنامه‌ها را مدنظر قرار دهند.
خامسی تصریح کرد: نباید از چشم‌انداز بحث حقوق شهروندی دور شویم و نباید در برنامه‌های فرسایشی که سال‌ها است تدوین شده است، گرفتار شویم. 
وی با بیان اینکه بحث حقوق شهروندی به معنای مشارکت مردمی در برنامه‌ها و تحقق جامعه مردم‌سالار است، گفت: بحث اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی دغدغۀ نظام جمهوری اسلامی و کشور است و باید امروز فضا را به گونه اَی آماده کنیم که مردم خود را در تصمیم‌گیری‌ها شریک بدانند و جامعه، برای درک چالش‌های موجود در جهان و کشور، استان توانمند گردد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان کرد: هنگامی‌که بحث حقوق شهروندی پیش می‌آید سه حوزه خانواده، رسانه و آموزش مطرح است که اگر این سه حوزه در کنار هم باشند می‌توان انتظار داشت حقوق شهروندی از بحث‌های کلیشه‌ای خارج و وارد سطح جامعه شود.
خامسی ادامه داد: برای تحقق این مهم باید فرهنگ شهروندی در جامعه حاکم شود تا مردم خود تبدیل به شهروندانی صادق و فداکار شوند و خود را افرادی تأثیرگذار در جامعه بدانند که دارای حس تعلق و آزادی هستند؛ این مهم شاید آرمانی به نظر برسد اما شدنی است.
وی یادآور شد: باید به استفاده از سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد و توسعۀ این سازمان‌ها توجه کرد؛ چراکه سمن‌ها زمانی خلق، تثبیت و تکثیر می‌شوند که احساس کنند جامعه به آنها نیاز دارد.
به گفتۀ او، نیاز به حضور در بحث حقوق شهروندی را دولت باید در تشکل‌های اجتماعی ایجاد کند؛ به این صورت که این مسئله را به یک دغدغه برای افزایش سرمایه اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی تبدیل کند.
خامسی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم خود احساس تعلق، تعهد و حس مطالبه‌گری در حوزه حقوق شهروندی داشته باشند و تا جایی پیش روند که خود با برنامه‌های مبتکرانه و نوآورانه در این بحث به کمک دولت بیایند و به بازوهای توانمند دولت در زمینۀ احقاق حقوق شهروندی تبدیل شوند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در خصوص بحث عفاف و حجاب گفت: عفاف و حجاب یکی از بحث‌هایی است که نیاز به برنامه‌های ایجابی و اقناعی دارد و باید پذیرفت که برنامه‌های قهری و سلبی در این خصوص دیگر کارساز نیست.
وی اظهار کرد: نمی‌توان از روش‌های سنتی برای تبلیغ حجاب و عفاف و نهادینه شدن این مقوله استفاده کرد و ما اگر بخواهیم برنامه‌های عفاف و حجاب را همانگونه که در اسلام تعریف شده در جامعه نهادینه کنیم باید از ابزارها و سلاح‌های بروز و مخاطب پسند استفاده کنیم.
خامسی با بیان اینکه جایگاه شبکه‌های اجتماعی در بحث عفاف و حجاب مانند دیگر مسائل اجتماعی بسیار مؤثر است، گفت: آگاه‌سازی به زبان هنر، نمایش، تئاتر و… در فضای مجازی حرف نخست را می‌زند و باید به‌گونه‌ای عمل کرد که از تمام عناصری که می‌تواند در استفاده از فضای مجازی موفق عمل کرد، استفاده شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در پایان یادآور شد: زنانه نگاه کردن به بحث عفاف و حجاب یک آسیب است و باید به طور واقعی و نه شعاری حجاب و عفاف را همان اندازه که برای زنان، برای مردان نیز قائل شویم و در نظر بگیریم که زنان و مردان هر دو به یک اندازه باید حجاب و عفاف را رعایت کنند.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..