ویترین خاموش ورزش یزد/مروری بر آنچه برای فوتبال یزد گران تمام شد

فوتبال از آنجا که ورزشی مهیج و دارای طرفداران بسیاری است در واقع پیشانی و ویترین ورزش هر کشور و استانی به شمار می‌رود اما ویترین ورزش یزد خاموش است و عزمی برای روشن کردن آن نیست.

به گزارش یزدی نیوزنیره شفیعی‌پور: یزد همچون بسیاری از نقاط دیگر کشور، ورزش‌دوستان و به ویژه فوتبال دوستانی دارد که علاقه خود را طی سال‌ها به این رشته ورزشی ثابت کرده‌اند اما شهر این شهر دو سالی است که نه دیگر تیم فوتبالی دارد و نه فوتبالیستی.

 

گرچه یزد هیچگاه در فوتبال تیم لیگ برتری نداشته اما سال‌ها، دو تیم در لیگ دسته یک به عشق فوتبال‌دوستان این دیار بازی کردند که البته افول آنها، چراغ ورزش یزد را خاموش کرد و امروز یزد دیگر هیچ تیمی در لیگ‌های کشوری ندارد.

 

مروری بر پنج سال اخیر فوتبال یزد، نشان می‌دهد که یزد دو تیم در لیگ دسته یک کشور داشت؛ یکی تربیت نوین که از حدود سه سال پیش سقول کرد و از آنجا که بازیکنی نداشت، سقوط آن به لیگ دسته دو نبود، بلکه سقوطی همراه با انحلال بود و دیگری تیم وحدت (فولاد) که وضعیتی بسیار آشفته پیدا کرد به نحوی که حتی مالک آن مشخص نبود.

 

تلاش‌های بیهوده برای حفظ تیم وحدت یزد

 

تیم وحدت (فولاد) که در واقع آخرین امید فوتبال دوستان یزدی بود، هم از نظر مالکیت، هم مدیریت، هم مادی و هم تدارکاتی مشکلات بسیاری داشت و کارشناسان ورزش استان، تلاش برای نگاه داشتن این تیم را بی‌فایده دیدند.

 

یکی دیگر از مشکلات فوتبال یزد این است که یزد اصلا بازیکن ندارد بر این اساس این استان نمی‌تواند تیمی در تیم بگیرد زیرا حتی برای لیگ دسته سه هم بازیکن ندارد.

 

متاسفانه سال‌هاست که تولید و تربیت بازیکن در یزد اتفاق نیفتاده به نحوی که به جز دو تیمی که مدتی در لیگ دسته دو بازی کردند، هیچ تیم جدیدی حتی به لیگ دسته ۳ کشور هم نرفته است.متاسفانه سال‌هاست که تولید و تربیت بازیکن در یزد اتفاق نیفتاده به نحوی که به جز دو تیمی که مدتی در لیگ دسته دو بازی کردند، هیچ تیم جدیدی حتی به لیگ دسته ۳ کشور هم نرفته است

 

شاید بتوان علت این افول را در این دانست که یزد سال‌هاست که باشگاه حرفه‌ای ندارد، تیم دارد اما این تیم‌ها نه مدیریت کار بلد دارند، نه پول، نه ساختار و نه مالک به همین دلیل هرگز پا نمی‌گیرند و تا به باشگاه تبدیل نشوند و ساختار منسجمی نداشته باشند، نمی‌توانند به اصطلاح گل کنند.

 

رها کردن فوتبال یزد و عدم توجه به استعدادیابی و پرورش نوجوانان و جوانان در زمینه فوتبال به صورت علمی و پایه‌ای نیز یکی از دلایلی است که سبب شده ورزش یزد هرگز ریشه سفت و محکمی نداشته باشد و با وزش هر باد ناملایمی، خم شده و مثل اکنون، شکسته است.

 

همه این عوامل سبب شده تا چراغ ویترین ورزش یزد سال‌ها خاموش باشد و فوتبال در این خطه هرگز رشد نکند و همواره در حال دست و پنجه نرم کردن با انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت باشد.

 

رئیس هیئت فوتبال استان یزد در مورد مشکلات ورزش فوتبال استان یزد به خبرنگار مهر گفت: یزد در زمینه فوتبال ساحلی و فوتبال سالنی یا همان فوتسال، سال‌ها خوش درخشیده اما انتظار مردم، فوتبال چمنی است و اشتیاق بسیاری به این ورزش نشان می‌دهند.

 

یزد بازیکن فوتبال ندارد

 

عبدالرضا دستا بیان کرد: واقعیت این است که یزد اصلا بازیکن ندارد و این امر سبب شده تا به محض سقوط تیم‌ها به دسته‌های پایین‌تر، تیم به طور کامل منحل شود که البته به جز نبود بازیکن حرفه‌ای در استان، پرداختن به تیم‌داری به جای باشگاه‌داری نیز به این مشکل دامن زده است.

 

وی تاکید کرد: هیئت فوتبال از سال گذشته سختگیری بسیاری انجام داده تا تیم‌ها به سمت باشگاهی شدن پیش بروند چون تا ساختار منسجم نداشته باشند، فوتبال یزد رشد نمی‌کند.

 

فوتبال یزد باید جوان شود

 

دستا خاطرنشان کرد: فوتبال یزد باید جوان شود تا بتوانیم دوباره نظر فوتبال دوستان را تامین کرده و چراغ ورزش استان را روشن کنیم و برای جوان شدن تیم، باید در رده‌های پایه امید، نوجوانان و جوانان تیم داشته باشیم.

 

وی عنوان کرد: تیم‌های لیگ استانی موظف شده‌اند که حتما در لیست ۲۵ نفره خود ۱۵ بازیکن آزاد، ۱۰ بازیکن امید و المپیکی داشته باشد که در این صورت در سال‌های آینده، لیگ استان جوان خواهد شد و برای لیگ کشوری آماده می‌شود.

 

دستا ضمن تشریح مشکلات فوتبال استان یزد خاطرنشان کرد: با وجود همه این مشکلات، رایزنی‌هایی با استاندار سابق یزد انجام و مقرر شد تا شش صنعت بزرگ یزد به اضافه مدیران کل دستگاه‌هایی که ذیربط در اجرای مفاد قانونی هستند را دعوت کنیم تا فکری برای راه‌اندازی یک تیم فوتبال در یزد کنیم.

 

صنایع یزد همراه نشدند

 

رئیس هیئت فوتبال استان یزد افزود: ورود خوبی به این موضوع شد قرار شد مدیرکل ورزش و جوانان و معاون استاندار که اکنون با بازنشسته شدن استاندار سابق، سرپرست استانداری یزد شده است، این موضوع را با جدیت پیگیری کنند اما متاسفانه صنایع استقبالی نکرده و در جلسات حاضر نشدند.

 

دستا معتقد است که فوتبال یزد مشکلاتی ریز و درشت بسیار داشت اما اتفاقاتی نیز در طول شش ماهه گذشته رخ داد که این رشته ورزشی را کاملا زمین‌گیر کرد.

 

وقایعی که برای فوتبال یزد گران تمام شد

 

بازنشسته شدن استاندار یزد و عدم پیگیری بقیه مسئولان یکی از بد بیاری‌های فوتبال یزد بود اما آنچه که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، حادثه گرجستان و غرق شدن سه فوتبالیست نوجوانی بود که به واسطه هماهنگی‌های یکی از مدارس فوتبال به این کشور اعزام شده بودند.

 

این حادثه برای یزد و به ویژه فوتبال یزد بسیار گران تمام شد و سبب شد بسیاری از اقداماتی که می‌توانست به فوتبال این استان کمک کند را متوقف کند.

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد نیز در مورد رایزنی‌هایی که با صنایع بزرگ استان به منظور تشکیل یک تیم فوتبال انجام شده بود، اظهار داشت: استاندار سابق تلاش‌های بسیاری در این زمینه کرد و به رغم اینکه ورزش اولویت استان نبود، در این زمینه ورود خوبی پیدا کردند اما متاسفانه همکاری مناسبی از سوی صنایع شکل نگرفت.

 

مسعود شریعتی با بیان اینکه قرار بود صنایع در جلسه‌ای حضور پیدا کنند اما این اتفاق نیفتاد، افزود: بعد از آن با ارسال نامه‌ای از سوی استانداری قرار شد برای حمایت از یک تیم فوتبالی به میدان بیایند.به شش صنعت بزرگ استان نامه نوشته شد که هر کدام ۲۰۰ میلیون تومان به حساب اداره کل ورزش و جوانان استان یزد واریز کنند تا از تیم حمایت شود اما تاکنون هیچ واریزی صورت نگرفته است

 

وی یادآور شد: به شش صنعت بزرگ استان نامه نوشته شد که هر کدام ۲۰۰ میلیون تومان به حساب اداره کل ورزش و جوانان استان یزد واریز کنند تا از تیم حمایت شود اما تاکنون هیچ واریزی صورت نگرفته است.

 

هیئت فوتبال استان یزد و اداره کل ورزش و جوانان این استان، عزم خود را جزم کرده‌اند تا استان یزد در سال ۹۸ حتما یک تیم در لیگ دسته دو یا سه داشته باشد اما ظاهرا تحقق این امر وابسته به حمایت صنایع استان است.

 

البته صنایع استان نیز در این زمینه درد دل‌های بسیاری دارند از بی‌توجهی به مفاد قانونی در زمینه صنایعی که تیم‌های ورزشی دارند تا تخفیف‌های مالیاتی و سایر تسهیلاتی که باید به واسطه تیم‌داری و اسپانسری به آنها داده شود، اما نمی‌شود.

 

به طور مسلم، یزد تا فوتبال چمنی نداشته باشد، ویترین ورزشش خاموش است و این انتظار وجود دارد حال که عملا کار از دست هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان خارج است و دستان آنها برای راه‌اندازی تیم خالی است و استاندار نیز برای به دست گرفتن سکان استان وجود ندارد، سایر مسئولان ارشد استان این موضوع را پیگیری کرده تا با ایجاد وفاق میان صنعت و ورزش، یک تیم فوتبال در یزد تشکیل دهند.

 

واقعیت این است که در کشور تنها پنج استان هستند که هیچ تیم فوتبالی در لیگ‌های کشوری ندارند؛ سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، چهارمحال بختیاری، گلستان و یزد که نگاهی به ظرفیت‌های این استان‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر، وضعیت یزد را سئوال برانگیز می‌کند.

 

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..