رییس جهاد کشاورزی یزد تأکید کرد:

لزوم توجه به کشاورزی حفاظتی و دوری از کود شیمایی در یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به غفلت‌های انجام شده در حفظ خاک گفت:‌ باید به دور هرگونه مصلحت اندیشی به سمت بازگرداندن مواد آلی خاک و توجه به کشاورزی حفاظتی حرکت و کود شیمیایی را کنار بگذاریم .

به گزارش یزدی نیوز«سیدجمال سجادی پور» در همایش روز جهانی خاک که با حضور مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز جهانی خاک، به معرفی وضعیت خاک‌های استان پرداخت و اظهار کرد: در سال‌های گذشته در حفظ خاک و جلوگیری از کاربری زمین‌های کشاورزی غفلت‌های زیادی شده است .

 
وی با اشاره به این‌که عده‌ای معتقدند چون آب کم است باید زمین ها تغییر کاربری داده شوند افزود: این نگاه غیرپایدار در کمیسیون های ماده پنج ، همچنان وجود دارد و به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها تلقی می‌شود به گونه‌ای که ۳۰ تا ۴۰ درصد درخواست‌های این کمیسیون در شهرها مربوط به همین موضوع است .
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با تأکید بر لزوم تغییر نگاه‌های در توسعه گفت: باید با دوری از مصلحت اندیشی و نگاه منطقه‌ای و بخشی در مباحث قانونی و اجرای آن، به سمت نگاه توسعه پایدار گام‌های جدی برداریم .
 
سجادی پور تأکید کرد: باید به سمت بازگرداندن مواد آلی خاک و توجه به کشاورزی حفاظتی پیش برویم و کود شیمیایی را کنار بگذاریم .
 
«محمدحسین پاپلی یزدی» عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس یکی از معضلات عمده خاک را دید اقتصادی جوامع بشری به آن دانست و بیان کرد: در اقتصاد سنتی عدالت اجتماعی و کمک به زنده ماندن ضعیفان محور بوده ولی امروز بدلیل عدم رعایت قوانین کشور و بی توجهی به دانش و مدیریت بومی شاهد فرسایش شدید خاک در بخش کشاورزی هستیم.
 
وی افزود: خاک یک نعمت الهی است و باید در حفظ و نگهداری آن بسیار تلاش کنیم .
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اجرای قوانین موجود در زمینه حفظ و نگهداری خاک، اضافه نمودن درس حقوق به دروس دانشجویان منابع طبیعی و کشاورزی و همچنین گسترش دانش بومی از مهمترین اقدامات برای کاهش مشکلات خاک کشور است .
 
«عیسی اسفندیارپور» عضو هیئت علمی دانشگاه رفسنجان نیز در این همایش به نگرانی‌های جامعه در مورد معضل استفاده بی رویه کودهای شیمیایی، خاکورزی های بی رویه و نابجا و نیز تجمع عناصر سنگین در خاک های کشاورزی اشاره کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که به این عنصر ضروری برای حیات، نگاه ویژه و راهبردی نشود، دنیا و بخصوص ایران باید منتظر گسترش بیماری هایی باشد که از طریق خاک به گیاه، حیوان و انسان منتقل می شود .
 
اسفندیارپور در ادامه مطالب جامعی در مورد سلامت و اهمیت خاک بیان داشت و دانشجویان را به تشکیل NGO های کاربردی و پرتوان برای مقابله با مشکلات خاک دعوت کرد .
 
«سمیه قاسمی» مدیر گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی نیز در خصوص برگزاری این همایش گفت: منابع خاک کشور به عنوان ثروت عظیم ملی و بستر اصلی کشاورزی و محیط زیست، در قرن گذشته در سطح جهانی و ملی، مورد بی‌مهری قرار گرفته و این عدم توجه باعث بروز مشکلات عدیده ای در بهره‌وری کشاورزی و حفاظت محیط زیست شده است .
 
وی افزود: بعضی از این مسائل همچون هدررفت و تلفات خاک، کاهش باروری و توان تولید اراضی، افت کیفیت و ارزش غذایی محصولات، کمبود آب و پایین بودن بهره وری مصرف آن، افزایش وقوع حوادث غیرمترقبه و بحران های زیست محیطی از قبیل سیل، خشکسالی، ریزگردها، تهدید بهداشت و سلامت جامعه و همچنین ضرورت تولید غذای بیشتر برای جمعیت روزافزون، زنگ خطر را به صدا درآوره است .
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه در دو دهه اخیر توجه اندیشمندان جهانی به موضوع مهم منابع خاک معطوف گردیده است که تعیین روز پنجم دسامبر در هر سال به عنوان روز جهانی خاک، بیانگر این بیداری است. در این راستا، این همایش به همت دانشکده منابع طبیعی و انجمن علمی علوم خاک دانشگاه یزد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، برگزار شده است .
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این حرکت بتواند قدم بسیار مثبتی در گسترش فرهنگ توجه به خاک و بهره برداری بهینه و مدیریت پایدار آن باشد .
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..