رییس هیات فوتبال یزد:

یزد هنگامی که در لیگ دسته یک هم تیم داشت، فوتبال نداشت

رییس هیات فوتبال استان یزد با بیان این که سال‌هاست که با سوق یافتن نگاه فوتبال به سمت تیم‌های لیگ کشوری و دور ماندن از سایر بخش‌های فوتبال، تولید بازیکن در این استان اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: به همین دلیل نیز استان یزد آن موقع که دو نماینده در لیگ دسته یک کشور هم داشت، فوتبال نداشت.

به گزارش یزدی نیوز«عبدالرضا دستا» با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات آنان در مورد وضعیت فوتبال در استان یزد پاسخ گفت و اظهار کرد: هرچند برخی سقوط دو نماینده فوتبال استان از لیگ دسته اول را به این هیات نسبت می‌دهند ولی هنگامی که بنده مسئولیت ریاست هیات فوتبال استان را پذیرفتم، تیم تربیت نوین یزد از قبل سقوط کرده بود و تیم وحدت(فولاد یزد) نیز در آستانه سقوط بود به نحوی که بازیکنان تیم مذبور در تحصن بودند.

 
وی ادامه داد: البته هیات فوتبال تلاش‌های زیادی برای حفظ این سهمیه‌ها صورت داد ولی همان وقت نیز کارشناسان معتقد بودند که امکان حفظ تیم در لیگ دسته اول کشور وجود ندارد چرا که به لحاظ مالکیت، مدیریت و مالی وضعیت نامشخصی داشت.
 
این مسئول با بیان این که حمایت هیات فوتبال از تیم‌ها عمدتاً به صورت حمایت‌های اداری و ستادی است، تاکید کرد: اگر تیم‌ها دارای ساختار باشگاهی مشخصی باشند، مگر در امور ستادی و اداری، هیچگاه نیازمند هیات فوتبال نخواهند بود و این در حالی بود که هیچ کدام از نمایندگان یزد در لیگ دسته اول کشور دارای چنین ساختاری نبودند.
 
به گفته‌ی وی، برخلاف باور جامعه‌ی یزد استان یزد همان وقت که دارای دو نماینده در لیگ دسته اول کشور داشت نیز دارای فوتبال نبود چرا که این تیم‌ها فاقد هر گونه پشتوانه‌ای بودند به نحوی که در لیگ‌های پایین‌تر مانند دسته دو و سه کشور، هیچ تیمی از استان یزد حضور نداشت.
 
ساماندهی و کیفی‌سازی مدارس فوتبال
 
دستا خاطرنشان کرد: ضمن برنامه آسیب‌شناسی فوتبال استان در شروع فعالیت‌های هیات جدید، اهتمام ویژه به فوتبال پایه در دستور کار هیات قرار گرفت که  از جمله این اقدامات ساماندهی مدارس فوتبال استان بود.
 
وی در این رابطه به فعالیت حداقل ۱۵ مدرسه فوتبال مجوز‌دار و تعداد زیادی مدرسه فوتبال فاقد مجوز در استان تا قبل از فعالیت این هیات اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته با صدور مجوز برای مدارس فاقد مجوز، تعداد مدارس فوتبال مجوزدار استان به ۲۳ مدرسه افزایش یافت و امسال تامین استانداردهای مدارس فوتبال را از آنها خواستار شدیم و در صدور مجوز آنها سختگیرانه برخورد کردیم به طوری که در حال حاضر ۲۲ مدرسه فوتبال دارای مجوز در حال فعالیت هستند.
 
وی گریزی نیز به حادثه مرگ دو فوتبالیست نوجوان یزدی در گرجستان زد و در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در این باره تصریح کرد: مدرسه فوتبال مذکور دارای مجوز بود ولی متاسفانه عوامل مدرسه با سوءاستفاده از عنوان این مدرسه فوتبال و اخذ تعهدنامه محضری از خانواده‌ها اقدام به برگزاری تور تفریحی به کشور گرجستان کرده بودند که هیچ ارتباطی با هیات فوتبال استان و موضوع نظارت بر این مدارس نداشت ولی به دلیل سوء استفاده از نام فوتبال ضمن لغو مجوز این مدرسه، شکایتی نیز علیه متهمان صادر شد.
 
رییس هیات فوتبال استان در رابطه با فعالیت برخی متهمان این حادثه به رغم دستور دادستانی مبنی بر عدم فعالیت آنان در رشته فوتبال تا رسیدگی به پرونده نیز بیان کرد: به دنبال گزارش‌های دریافتی، مراتب را به اداره ورزش و جوانان و هیات فوتبال شهرستان متذکر شدیم منتهی این افراد ادعا دارند که به عنوان اسپانسر مالی سایر نونهالان این مدرسه لغو امتیاز شده، در دیگر مدارس حضور می‌یابند و هیچ فعالیت ورشی در این رشته ندارند.
 
وی یکی دیگر از اقدامات هیات فوتبال در رابطه با مدارس فوتبال را کیفی‌سازی مدارس فوتبال استان عنوان کرد و افزود: بر همین اساس مدارس فوتبال را موظف کردیم که هر کدام حداقل در یکی از رده‌های پایه تیم‌داری کنند.
 
یزد برای تیم‌داری در لیگ‌های‌ کشوری بازیکن ندارد
 
دستا با اشاره به پیر شدن لیگ برتر استان در سال‌های اخیر، بیان کرد: به منظور ایجاد انگیزه در فوتبال پایه و جوان‌سازی لیگ برتر استان نیز هر کداماز تیم‌های لیگ برتر استان را موظف کردیم که حداقل ۱۰ بازیکن خود را از رده جوانان بگیرند و علاوه بر این نیز حداقل یک تیم پایه را در کنار تیم اصلی داشته باشند.
 
به اعتقاد وی، جوان‌سازی لیگ برتر استان می‌تواند پشتوانه‌سازی برای داشتن نماینده‌ای در لیگ کشوری باشد چرا که در حال حاضر نیز فوتبال یزد در صورت کسب سهیمه برای تیم‌داری در لیگ‌های کشوری، بازیکنی ندارد.
 
رییس هیات فوتبال استان تاکید کرد: متاسفانه سال‌هاست که با سوق یافتن نگاه فوتبال به سمت تیم‌های لیگ کشوری یزد، تربیت و تولید بازیکنی در استان اتفاق نیافتاده و این باعث شده که سال‌ها در یزد شاهد صعود نماینده‌ای از استان به لیگ دسته سه کشور هم نباشیم.
 
وی با اشاره به انصراف تیم آریا از حضور در رقابت‌های لیگ زیرگروه، از واگذاری سهمیه این تیم  استان به آدران بافق خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این نماینده استان حداقل بتواند با کسب سهمیه لیگ سه در این رقابت‌ها حفظ سهمیه کند.
 
دستا با بیان این که نمایندگان استان در لیگ‌های کشوری عمدتا در قالب تیم و نه باشگاه در مسابقات شرکت داشتند، گفت: متاسفانه تاکنون در یزد باشگاه‌داری به صورت حرفه‌ای اتفاق نیفتاده و تا به این سمت حرکت نکنیم نیز فوتبال یزد پیشرفت نخواهد کرد لذا در این رابطه سختگیری‌هایی را برای تیم‌ها شروع کرده‌ایم ولی قطعاً زمانبر خواهد بود.
 
بی‌توجهی صنایع به دستور استاندار برای حمایت فوتبال
 
رییس هیات فوتبال استان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عدم تحقق وعده مسئولان ارشد استان برای خرید سهمیه حضور در یکی از لیگ‌های کشور اظهار کرد: از آنجایی که حضور نماینده‌ای از استان در لیگ‌ های برتر کشور به مانند ویترین فوتبال استان محسوب می‌شود، نظر به انتظار مردم از سال گذشته رایزنی‌هایی را با مقامات ارشد استان در این رابطه داشتیم که نهایتاً منجر به موافقت استاندار قبلی یزد برای همکاری در این رابطه شد.
 
وی خاطرنشان کرد: با تاکید استاندار مقرر شد که هزینه‌های این تیم‌داری از محل کمک‌های قانونی شش واحد صنعتی بزرگ استان برای حضور نماینده‌ای از یزد در لیگ دسته دو کشور اتفاق بیافتد لذا مراتب در نشستی با حضور صاحبان این صنایع مطرح و قول‌های مساعدی اخذ شد ولی متاسفانه علی‌رغم دستور استاندار محترم تاکنون حتی یک ریال نیز از سوی این صنایع کمکی به این موضوع نشده است.
 
دستا وقوع اتفاقاتی مانند حادثه گرجستان، بازنشستگی استاندار قبلی و البته هدم پیگیری مسئولان ذیربط استان در این خصوص را از بدشانسی‌های استان در این باره ذکر کرد و گفت: البته هنوز هم هیات فوتبال استان پیگیری موضوع است و در این رابطه قول مساعدت از نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی را دارد و از طرفی نیز امیدواریم با انتخاب استاندار جدید حداقل برای لیگ ۹۸ حضور یک اسپانسر مالی پایدار برای تیم‌اری استان فراهم شود.
 
گام‌های اساسی برای توسعه فوتسال آقایان و بانوان یزد
 
این مسئول در مورد فوتبال بانوان در استان گفت: استان یزد سال‌ها در قالب تیم فوتسال بانوان به صورت مختصر فعالیت‌هایی داشته ولی اخیراً کادر ساختاری فوتبال بانوان در هیات تشکیل شده و امسال با رایزنی‌هایی که داشتیم امتیاز کامل تیم فوتسال بزرگسالان یزد در لیگ کشور را به ترمه دستجردی یزد واگذار کردیم و سعی داریم در کنار فعالیت حرفه‌ای، در رده‌ی فوتبال پایه این بخش نیز فعالیت داشته باشیم.
 
وی به برگزاری چهار دوره کلاس آموزش مربی فوتسال در بخش آقایان طی دو سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این بخش ضمن ارتقای فوتسال استان، با استقبال خوبی که در رده‌های مختلف با حضور ۶۱ تیم استان شاهدیم، مسابقات را به شکل منظم‌تری دنبال می‌کنیم.
 
به گفته‌ی وی، در حال حاضر استان یزد دو سهمیه در لیگ دسته دو فوتسال آقایان کشور به نما‌های صنایع میبد و صبا دارد که امیدواریم با پشتوانه‌سازی آینده درخشانی را در این بخش مشاهده کنیم.
 
رییس هیات فوتبال استان با بیان این که استان یزد در رشته فوتبال ساحلی دارای دو تیم در لیگ برتر و دو تیم در لیگ دسته یک است، یزد را از قطب‌های این ورزش در کشور برشمرد.
 
دستا در پایان نیز با ارزیابی کلی وضعیت فعلی فوتبال یزد، اعلام کرد: از اقدامات دو سال اخیر راضی هستم ولی قانع به آن نیستم، هرچند تلاش‌های زیادی برای فوتبال استان صورت گرفته و اکنون نیز از ۱۳۰ تیم حاضر در فوتبال استان بیش از ۳۰ تیم در لیگ‌های کشوری فعالیت دارند.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..