مصرف آب کشاورزی استان یزد در افق ۱۴۰۰ کاهش می‌یابد

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در زمینه برنامه‌های طراحی شده برای مقابله با کم آبی گفت: در افق ۱۴۰۰ می‌توانیم با ۸ درصد آب مصرفی به ۵۶ درصد تولید محصولات کشاورزی برسیم.

به گزارش یزدی نیوزحاجی حسینی  در همایش بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با ارائه برنامه‌های آینده این سازمان برای کشاورزی استان در افق ۱۴۰۰ پرداخت، اظهار داشت: کشور ما در کمربند خشک جهان واقع شده و یزد به عنوان خشک‌ترین استان کشور با ۲۲۰ میلیمتر بارندگی در سال به عنوان مسائل در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

 
وی زیر سال بردن کشاورزی را غیر عالمانه دانست و گفت: باید با برنامه‌های مختلف به مقابله با این کم آبی رفت نه اینکه به حذف آن فکر کرد و سازمان جهاد کشاورزی استان در حال اجرا کردن این برنامه‌های به واقع کارساز است.
 
 
حاجی حسینی راهبرد اصلی این برنامه‌ها را حرکت به سوی اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری آب عنوان کرد و به بیان مطالبی در این‌باره پرداخت و گفت: برای مقابله با این کم آبی قصد داریم تا افق ۱۴۰۰ به کاهش سطح زیر کشت در اغلب زمینه‌ها و برنامه‌ریزی جهت کاهش میزان مصرف آب با روش‌هایی همچون آبیاری نوین بپردازیم.
 
وی ادامه داد: مصرف آب را تا افق ۱۴۰۰ تا ۹۷۵ میلیون متر مکعب کاهش می‌دهیم و در زمینه‌های زراعی، باغبانی و دامپروری انجام می‌شود.
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تاکید خود را بر تولیدات گلخانه‌ای گذاشت و تصریح کرد: یکی از روش‌های تولید توامان با مدیریت مصرف، تولید گلخانه‌ای و تبدیل روش تولیدات دیگر به سمت تولیدات گلخانه‌ای است.
 
وی از کاهش تولید بادام و گردو هم در میزان زمین مصرفی و هم در زمینه آب مصرفی خبر داد و درباره جایگزینی آن گفت: انگور، پسته، خرما، گیاهان دارویی و… از جایگزین‌های مناسب بادام و گردو است.
 
حاجی حسینی از برنامه‌ریزی برای کشت گیاهی جدید به نام کینوا پرده برداشت و بیان کرد: این گیاه که تا حالا کشتی نداشته و مقاوم به شوری تا حد ۱۲ هزار ای سی آن هم درشهرستان بافق و از مغذی‌ترین مواد برخوردار است از جمله گیاهان هدف جهت کشت است.
 
وی درباره کشت دانه‌های روغنی در استان گفت: ما در روغن‌های خوراکی به میزان ۹۰ درصد وابسته به خارج هستیم و باید در این زمینه فکری کرد که برنامه‌ ما کاشت گیاهانی همچون گلرنگ و ارزن و کنجد است.
 
حاجی حسینی در پایان از سهم تولیدات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۹ درصد در زمینه زراعی، ۲۲ درصد در زمینه دامی، ۱۵ درصد در زمینه باغی و ۳۴ درصد در زمینه گلخانه‌ای دانست و گفت: در افق ۱۴۰۰ می‌توانیم با ۸ درصد آب مصرفی به ۵۶ درصد تولید محصولات کشاورزی برسیم.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..